Ik zat het me zo eens af te vragen.. Ik ben wel een liefhebber van de sauna en het lijkt me leuk om een keer de kleine meid mee te nemen. Volgens de regels kan dit zodra ze zindelijk zijn. Dat is het probleem niet. Maar ik vraag me wel af; hoe leuk is dit nu al? Kan me niet voorstellen dat dit al geslaagd is. Maar wanneer dan wel? Want de andere kant is toch wel dat het het super gezond is. Wie heeft hier ervaring mee? Vanaf welke leeftijd is het leuk en hoe vinden de kinderen dit zelf? Ik ben erg benieuwd. Ik ken namelijk helemaal niemand die dit met kinderen doet.
Ik kan meniet voorstellen dat een kind dit leuk vindt... Ik zelf ga regelmatig en ik vind het heerlijk, maar een kind op die leeftijd heeft hier toch de rust niet voor? Die wil toch van de glijbaan en plonsen in het zwembad? Ik denk dat ik raar zou staan te kijken al iemand met een klein kind de sauna instapt. Wasr ik altijd kom is de minimum leeftijd twaalf,
Een kind in de sauna lijkt mij niet zo geschikt. Ze moeten zich heel rustig houden, hoe haalbaar is dat? Daarbij vraag ik me af hoe leuk het echt is voor een kind en of het wel gezond is.
Wat is er te doen in de sauna en wat zijn je verwachtingen? Ga je samen in het bubbelbad, zwembad en jaquzi? Gaan jullie nog wat drinken tussendoor en overal eventjes kijken (turks bad etc). Mag ze lekker lang douchen? Als je bovenstaande doet en je gaat niet te lang dan is het volgens mij prima te doen. Als je echt stil wilt zitten in de stoomcabine's en echt een aantal uren heen wilt gaan dan zou ik het niet zo snel doen. probeer het gewoon eens uit, waarom niet?
Ik zou nooit op dezelfde manier gaan zoals ik ga.. die rust zit er zeker nog niet in. Ik ben zelf ook van mening dat deze leeftijd (3,5) echt nog te jong is hoor. Maar ik vroeg het me zo af. Ik heb wel zo'n dametje die het leuk vindt om met mama "tut" dingen te doen en aangezien ik zelf van de sauna hou, maar dit pas heel laat zelf heb moeten ontdekken (van huis uit is de sauna maar raar, allemaal blote mensen enzo). Ik wil dit dus wel meegeven. Ik zie trouwens niet in wat er ongezond is aan de sauna voor een kind, het lijkt me niet slecht als het jonge lichaam al zo vroeg weerstand opbouwt met een saunagang. Het zal dus zeker nog wel even duren voor we zover zijn. Moet er zelf ook niet aan denken als ik lekker rustig zit en er komt een kwebbelende peuter binnen springen Zou het zo zijn dat in de typische "sauna" landen kinderen al veel eerder mee gaan dan dat wij hier gewend zijn?
Om te beginnen gaan kinderen in Scandinavië al mee vanaf dat ze een paar maanden oud zijn. Echter stoken de mannen graag zo heet mogelijk... E kinderen gaan als de sauna nog aan opwarmen is.... De eerste keer met misschien 60 graden... Maar goed dat zijn dus echt babies. Geen dreumesen, peuters of ouder. Dus in theorie kan het. Maar waar in NL vooral verwacht wordt dat het zo stil mogelijk is.. Is het in Scandinavië veel meer een sociale happening. Drinken (alcohol vaak) mee, kletsen... Allemaal prima. Hier wilde dochterlief al zeker 2 jaar mee in "dat warme huisje". Maarja wij wonen duidelijk niet in Scandinavië dus het zou dan haar eerste keer worden plus dat je hier natuurlijk wel geacht wordt stil te zijn en niet continu in en uit te lopen voor wat te drinken of om even af te koelen. Ondertussen gezellig kletsend dus. Deze winter kwam het er eindelijk van! Ik had voordat we op vakantie gingen al gezegd dat ik ging kijken of het zou lukken. We gaan altijd naar hetzelfde hotel en daar is de sauna 2 uur per dag stiltegebied.. Rest van de dag moet je wel rustig doen maar is absolute stilte niet verplicht. Ds wij zijn lekker vroeg gegaan.. Sauna gaat om 4 uur open. Dus klokslag 4 uur stond dochterlief zich uit d'r badpakje te wurmen. Even douchen en dan gauw terwijl er nog niemand is naar binnen. 2 minuten nadat ze binnen was.. "Mam, en wat doen we dan nu?" Dus ik heb uitgelegd hoe dat hier gaat.. Hoe ik dat in Finland altijd deed. En dat wij extra vroeg waren zodat we lekker konden kletsen zonder dat iemand er last van had. Uiteindelijk is ze 10 minuten gebleven en vond het heerlijk. Ze ging uit zichzelf lekker op d'r handdoeken liggen, nog even zwaaien naar papa die voorbij liep etc Lekker in een handdoeken gerold buiten afkoelen.. Ook het daarna zwemmen in je blootje was natuurlijk helemaal goed. Maar het was toch wel saaaaaaaaai Ze is die vakantie nog een paar keer meegeweest. Meestal voor 5 of 10 minuten. Dat was echt lang zat. En altijd zo vroeg mogelijk want mijn kwebbelkous houdt geen seconde d'r mond Zou d'r dus niet zo snel meenemen als ik heel de dag naar de sauna zou gaan. Maar zoals in de vakantie dat er een sauna in het hotel zit... Dan mag ze zeker vaker mee. Gaan we daarna gewoon weer lekker zwemmen in het gewone zwembad dat ernaast zit. Ontspanning.. Heerlijk!
Een kind kan wat mij betreft mee wanneer het andere mensen niet in de weg zit ... maar of een kind het ook leuk vindt? Dat vraag ik me ernstig af. Er zijn veel sauna's waar je pas vanaf 12 jaar welkom bent en dan ook nog alleen tot 18:00
Ik denk dat er veel mensen ook voor hun rust en ontspanning naar de sauna gaan. Een kind verstoort die rust. Ik vind het raar dat een sauna jonge kinderen al toelaat zodra ze zindelijk zijn. Huur anders een keer een vip huisje bij Center Parcs met sauna
Onze zoon (6 jaar) gaat als we op vakantie zijn af en toe mee de sauna in.. Hij vind het helemaal geweldig en blijft ook netjes zitten.. Stoombad enz vind hij niks.. Hij zei van de week toevallig dat we maar weer op vakantie moeten want hij wil in de sauna haha.. Onze dochter van 3 is ook een keer mee naar binnen geweest maar vind het niks, zit een halve minuut en gaat er dan weer uit.. Nou mag ze van mij ook niet langer want vind haar nog erg jong.. Mijn zoon zit ongeveer 5 a 10 min in de sauna, vind ik ook lang genoeg..
Thermae Son - Prijzen Onze dochter vind het altijd al heerlijk. Vanaf dat ze kan lopen gaat ze mee in de stoomcabine in het zwembad en toen ze 3 was hadden we op vakantie een huisje met sauna. Heel gezellig vond ik dat ook. Lekker keuvelen met dochterlief in de sauna. En ze vond het wel prima. Als ik zo'n familie dag zie, zou ik daar al best vanaf een jaar of 3 heengaan met m'n oudste. Er rekening meehoudend dat we -als het voor mij tegen zit - met een uur weer wegzijn als ze het écht niets vind. Maar dat verwacht ik zeker niet. Zwemmen in je blootje is ook leuk.
Kan me ook echt niet voorstellen dat een kind dat leuk vindt. Mijn dochter vindt tut-dingen ook heerlijk, lekker samen naar de kapper. En dan vooral veel kletsen (met de kapster). Maar ontspannen in zo'n warm hokje? Denk dat ze t vreselijk vindt. En allemaal naakte onbekenden.. Tja, dat vind ik persoonlijk al helemaal niets. In de kleedkamer op de zwemles heeft ze al wel eerder wat opmerkingen zitten maken.. Lijkt me niet dat mensen daar op zitten te wachten Maar als je denkt dat zij t leuk vindt.. Misschien eerst eens proberen in een stoombad bij het zwembad? Of een keer een huisje huren met prive sauna?
Ik vind het erg leuk om jullie reacties te lezen, niet verwacht ook om zoveel te lezen Het staat voor mij al vast dat het voorlopig nog niet gaat gebeuren. Althans, niet in een reguliere sauna. Misschien inderdaad in een vakantiehuisje of wat dan ook. Vooral ook omdat onze Nederlandse sauna's een heel ander uitgangspunt hebben. Meer ontspannen en stilte boven het sociale karakter zeg maar.
Wij zijn laatst een weekendje bij Sanadome geweest. Daar was ook een mama met 2 dochters (schat zo 5 en 7 jaar) en die maakten er echt een heerlijk meiden dagje van. Vond dat zo leuk om te zien! Deden de lichttherapiesessies, manicure, massages en lekker chillen met lekkere lunch in het thermenlandschap. Lijkt me heerlijk!
Kinderen onder 12 jaar mogen toch helemaal niet binnen bij sanadome? (staat ook in hun reglement) Vind ik eerlijk gezegd totaal geen plek voor een kind.. en voor het sociale aspect: er zijn genoeg zwembaden waar kinderen volop kunnen spelen en lekker zichzelf zijn, en waar je ook een warmtecabines hebt. al zie ik mijn kinderen echt niet stil zitten in zulke hitte.
Oh jawel, blijkbaar wel, want de zaterdag was het bomvol kinderen zelfs. Vonden wij een heel groot nadeel. De vrijdag was heerlijk rustig.
Zo´n familiedag klinkt heel gezellig! Maar in de sauna waar ik altijd kom, mag het pas vanaf 10 jaar. En ik zie daar ook regelmatig ouders met een kind van die leeftijd, dat gaat prima. Lijkt mij dat het heel leuk kan zijn met kleinere kinderen, als de hele sfeer wat rumoeriger is, en niet dat hele stille wat je in de meeste sauna´s aantreft. Is er niet een saunavereniging o.i.d. die je meer kan vertellen over wat verantwoord is voor zo´n klein lijf, en wat dan een leuke sauna is voor met kleine kinderen?