Vaatwasser vs steriliseren

Discussion in 'Verzorging' started by mama van Marit, Oct 9, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Wij hebben een vaatwasser die tot 65 graden kan. Is dat voldoende of moet alles ook nog gesteriliseerd worden (ik weet dat het dan heter wordt) of word alles in de vaatwasser ook voldoende schoon?

2. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Een vaatwasser wordt niet heet genoeg, dus er wordt aangeraden om de flesjes en spenen te steriliseren. Zeker de eerste maanden zou ik dit doen, misschien dat je daarna kunt overstappen op de vaatwasser.

3. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    flessen en spenen in een pannetje en 5 minuutjes laten koken.. In de vaatwasser word het niet heet genoeg.. Wij zijn na zo'n 6 maanden overgestapt op de vaatwasser en nu steriliseren we eigenlijk helemaal niet meer..

4. wuppie

wuppie Bekend lid

Jul 16, 2006
    621
    0
    0
    65 graden is inderdaad niet warm genoeg
    wel zijn er sommige vaatwassers met een speciaal programma, dan gaat aan het einde de temperatuur een keer naar 95 graden en zijn je flesjes schoon (siemens) moet wel zeggen dat wij het nog nooit hebben gebruikt

5. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik was het eerst in de vaatwasser en daarna nog even 5 minuten koken.

6. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    1,335
    1
    36
    winkel medewerkster
    ik was hem eerst met de hand en daarna in de afwasmachine

7. binnabinna

binnabinna VIP lid

Dec 19, 2007
    10,027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    in het begin is het wel belangrijk om ze te steraliseren. dat kan heel makelijk. gewoon in een pannetje water laten koken. of in de magentron in en bak laten koken.

maar op een gegeven moment kan je daar mee stoppen en is het genoeg om het in de vaatwasser te zetten. die doet dan genoeg.

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik vind het een raar idee dat het in de vaatwasser gaat met zeepresten en andere "vuil" dus ik steraliseer gewoon in de magnetron met een steralisator.

Maar dat zal wel een tic van mij zijn hahaha. xxx

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,816
    19,122
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Mag ik vragen hoe vaak jullie steriliseren?

10. torrach le

torrach le Fanatiek lid

Oct 30, 2008
    4,435
    1
    0
    nee hoor sassie is niet iets raar van jou.... ik denk er hetzelfde over!!!

bij mijn zoontje 6 jaar geleden heb ik iedere dag staan uitkoken in een pan water... nu komt er een magnetronsterilisator....

11. torrach le

torrach le Fanatiek lid

Oct 30, 2008
    4,435
    1
    0
    wat ik mij kan herinneren is dat toch 1 keer per 24 uur....:(

(vind het wel handig om zelf ook te weten :D)

12. Rosado

Rosado Niet meer actief

De eerste ca. 3 maanden kookte ik alles elke dag uit. Nu doe ik het nog maar 1x per week. En soms schiet het er wel eens bij in en sla ik dus een weekje over.

13. RenskeW

RenskeW Lid

Jan 15, 2007
    28
    0
    0
    Leerkracht groep 4
    Helmond
    van mijn kraamzorg hoefde ik niet meer te sterriliseren was nieuwe regel sinds januari dit jaar, flesjes mogen gewoon mee in de vaatwasser, nadat de kleine het leeg heeft omspoelen met warm water en dan de koelkast in.

14. tukker

tukker Fanatiek lid

Dec 1, 2009
    2,980
    17
    38
    hier ook om de dag uitkoken. en als het flesje leeg is omspoelen met heet water en daarna in de koelkast.

15. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Ik doe het iedere dag, het is een kleine moeite. Even afwassen en hup de magnetronsterilisator in.

16. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Ik heb ook gehoord dat de nieuwe regel is gewoon mee in de vaatwasser. Moet ook bekennen dat thee aanslag er in de vaatwasser wel afgaat en als ik een beker was en steriliseer niet. Zal dus toch schoner worden in de vaatwasser.

Nu was ik sowieso al niet zo van het heel vaak stereliseren, en de koelkast hebben mn flesjes echt nooit gezien ;) Beetje bacterien krijgen ze weerstand van :D
    (aldus mijn allergoloog, voordat iedereen weer over me heen vallen met verhalen over 3e wereld landen waar kindjes doodgaan van teveel bacterien)

17. misa

misa Niet meer actief

Ik heb vandaag een intake met de kraamzorg gehad en het hoeft na de eerste keer niet persé meer uitgekookt te worden. Vaatwasser is dan ook oke. Maar ik ga de eerste weken of maanden wel uitkoken/steriliseren. Voelt gewoon beter.

18. evelien1986

Jan 28, 2010
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook heel af en toe een keer uitkoken.
    En verder afspoelen onder de kraan en in de koelkast.

19. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ow dat van die koelkast dat wist ik dan weer niet... is hier ook nog gezegd door de kraamhulpen....

Maar ik steraliseer 1x in de 2 dagen. Alles nog een keer afwassen en dan in de magnetron.

xxx

Share This Page