Als moeders onder verdeeld zouden kunnen worden in 'soorten' dan zou ik zeker een aanmodder moeder zijn... Want heel eerlijk; ik doe maar wat. Maar doen we dat eigenlijk niet allemaal? Ik zou soms graag iets gestructureerder en netter willen zijn, maar nu na ruim een jaar weet ik het zeker, dat zit er nou eenmaal niet in. Ik moet wel zeggen dat ik het geluk heb een heel makkelijk en gezond ventje te hebben. Maar ik vraag me soms wel af, zou het nu niet tijd worden voor wat meer structuur? Ik leg hem in bed als hij moe is, krijgt eten als ie honger heeft en mag van alles ontdekken als hij wakker is. Soms slaapt ie om 19 uur, soms pas om 21.30 uur. Soms slaapt ie overdag twee keer, soms een keer. Ik heb geen vaste rituelen, maar bedenk wel elke keer wat leuks zodat hij vrolijk in slaap valt. Ik probeer hem zo min mogelijk te remmen, maar heb natuurlijk wel regels mbt veiligheid. Hem bekijken, volgen en stimuleren vind ik het belangrijkste. En daarnaast mijn huis houden... mijn motto is liever een blij kind dan een spik en span huis. Het is bij mij niet vies, maar heel opgeruimd en geordend is wat anders. Daar kan ik wel jaloers op zijn, die moeders met soms wel drie kinderen EN een opgeruimd huis, zucht, hoe doen ze dat toch? En dan ook nog te bedenken dat ik pedagoog ben en al vele gezinnen opvoedingsondersteuning heb gegeven... Herkenbaar voor andere moeders? Of juist niet? Ben zeer benieuwd naar andere verhalen
Iedere moeder doet maar wat. Ook moeders met mooie schema's en veel structuur. Je doet het super! Je kijkt naar je kindje en niks is beter als dat
Haha, mooi bedacht: aanmodder-moeder! Bij mij wisselt het: de ene week heb ik alles lekker gestructureerd omdat dochterlief dan mooi 'meewerkt' en de andere week is het een janboel. Geeft niets toch, als iedereen zich er maar goed bij voelt!
Bedtijd lukt me wel aardig, elke dag tussen 7 uur en half 8 naar bed. De rest van de tijd doe ik ook maar wat, ook qua dingen die we samen doen, heb niet echt een planning wat leuk is om te gaan doen, en zelfs liedjes verzin ik maar terplekke We hebben het erg leuk en ze heeft superveel lol, ze eet en drinkt goed, slapen vind ze fijn in haar bedje en ik let erop dat ze een beetje toonbaar de deur uit gaat hahaha schrik soms wel bij het kdv als ik zie hoe tiptop andere meisjes eruit zien, incl. jurkjes, knipjes, teenslippertjes en dan kom ik met mn dochter aan.... spijkerbroek, schoenen en fleecevest, twee staartjes waarvan de ene half uitgetrokken is in de auto en de voortse haren losgewaaid.... Sommige ouders ook, echt van die zakenmannen/vrouwen met hakjes en mooie kapsels... Voel me dan echt zo'n sloeber...
Zelfde hoor hier. In een bepaalde mate hebben we hier wel structuur maar ik kijk vooral naar wat ze op dat moment nodig heeft en dat werkt
Hier ook aanmodderen Er wordt hier geleefd en dat vind ik prima. Het is hier dus nooit supernetjes, ja als de schoonmaakster is geweest twee uurtjes ofzo.
Ja hier ook hoor. Heb ook een eigenwijs kindje. Vaak word ze wel rond dezelfde tijd wakker in de ochtend. En probeer ik rond 11 uur en 5 uur een hapje eten te geven. Maar de flessen krijgt ze wanneer ze honger heeft (anders weigert ze gewoon). En slapen gebeurt ook alleen wanneer ze moe is, anders lukt het gewoon niet. Dus de ene dag heeft ze twee dutjes overdag en de andere een grote. Zij voelt toch zelf hrt beste aan wat ze nodig heeft. Dus qua structuur zit er niet veel schema in, maar ik probeer wel altijd de dag te sluiten op dezelfde manier. En inderdaad ook liedjes worden hier ter plekke verzonnen. En de ene keer wil mevrouw lekker rustig anderhalf uur alleen spelen, en de andere dag wil ze wel vermaakt worden door middel van liedjes en spelletjes die we samen doen. Ik denk zelf dat deze aanmodder manier het beste is wat je voor je kind kan doen. Jij hebt ook niet elke dag zin in hetzelfde, en voelt je ook wel eens wat minder waardoor je andere dingen nodig hebt. Goed luisteren naar je kind daar kom je het verste mee vind ik
Wij modderen hier ook maar wat aan en ik ben daar eigenlijk wel heel blij mee. Ik krijg behoorlijk de kriebels van de preken over structuur en regelmaat. We doen gewoon wat ons goed lijkt: een schone luier als dat nodig is, of dat nu voor of na een voeding is. Af en toe lekker op schoot slapen is hartstikke gezellig en de box is wat mij betreft een prima slaapplek. Ook leg ik haar gerust slapend in haar bedje (ik hoorde laatst dat dat schijnbaar ook al 'not done' is...). Het huishouden, ach daar was ik al geen ster in en ik zou hier niet van de vloer willen eten, maar daar hebben we gelukkig borden voor echt smerig is het zeker niet, maar ik vind het niet belangrijk genoeg om er zoveel tijd in te steken dat het altijd spik en span is. En ja, hier woont nu een baby, dus hier slingeren nu spuugdoeken, sokjes en speelgoed rond. En borden en theekopjes van de moeder die af en toe met de baby bezig is en geen tijd en zin heeft om alles de hele dag door op te ruimen... Mijn dochter lijkt het voorlopig prima te doen in dit aanmodderhuishouden in elk geval, en zo ben ik ook opgegroeid. Ik verbaasde me toen ik jong was al over gezinnen waar op dinsdag bloemkool werd gegeten, puur omdat het dinsdag was en niet omdat iemand daar nou echt zin in had... Ik hoop dat mijn dochter later ook terugkijkt op een jeugd waar spontaniteit een plek had en waar tijd en aandacht voor elkaar belangrijker waren dan een gedweilde vloer.
Ook ik modder maar wat aan, maar probeer het huishouden wel een beetje op orde te houden. Dat gaat de ene week beter dan de andere week. Maak me daar ook niet druk om. Ben ook zeker niet van de vaste tijden. Probeer wel een beetje ritme te houden, maar kijk vooral naar mijn kindjes. Als we allemaal maar gelukkig zijn en het huis leefbaar blijft.
Hier ook een aanmodder moeder.. Het ritme is hier elke dag anders, dan slaapt ze uit, dan word ze vroeger wakker, dan heeft ze trek en dan niet. het huishouden probeer ik elke dag een beetje te doen, dat lukt nog wel, ze is namelijk erg makkelijk... Maar ritme en regelmaat? Ik heb het nooit met haar gehad... Dan wel een slaapje rond 3 uur dan niet.. etc etc
Mijn eerste vraag die in me op kwam is: Wat voor advies geef je zelf aan gezinnen? Maar hier een moeder die ook geen ritme heeft. Het is wel zo dat ik richtlijnen heb, maar ja, die van mij houdt zich niet netjes aan tijden. Zo had ik vorige week een afspraak om 9uur in de ochtend. Hele week slaapt B pas eind van de ochtend of zelfs pas begin van de middag. En ja hoor, die dag viel hij om 8.58 in de auto in slaap. Terwijl hij normaal nooit op dat tijdstip meer slaapt. Hier zitten we tussen 1 en 2 slaapjes in. In kijk naar mijn kind en pas daar een deel de planning op aan. En soms is het ook dat ik gewoon op pad ga en wel zie hoe het gaat lopen. In het ergste geval valt hij in de auto in slaap. Maar ik probeer dus de richtlijnen aan te houden, maar kan er net zo makkelijk vanaf wijken. Dat werkt hier het beste. Hoe meer vaste tijden ik aan wil houden, hoe dwarser B wordt. En ach, een opgeruimd huis. Zou het graag willen, maar ben er de persoon niet naar. Als B sávonds naar bed gaat ruim ik al het speelgoed op.
Ik heb wel iets meer structuur, maar ach, kind blij jij blij toch? Verder +1 incl pedagoog zijn haha eigen kind is toch anders he
Ik denk dat het helemaal aan het soort kind dat je hebt ligt. De een vindt alles prima en de ander heeft structuur nodig en ik denk dat wij als moeders ons daar aan aanpassen voor een groot deel.... Bij mijn oudste ben ik ook een aanmoddermoeder bij de jongste ben ik er nog niet helemaal achter
Valt me allemaal nog mee wat ik hier lees... je moet mijn huis echt niet zien: de fruitvliegjes verorberen op dit moment een feestmaal van op het aanrecht slingerende meloenschillen, het lijkt alsof er een bom is ontploft op de kamer van oudste dochter, de luieremmer bij jongste dochter lijkt door het deksel heen beginnen te stinken, er zitten ongedefinieerde vlekken op de kussens van de bank, de latjes van de randen van de convectorput zijn aan het verkruimelen en moeten nodig worden vervangen, ik moet al 6 weken de nieuwe gordijnen van oudste dochter inkorten, de beide wc's kunnen wel een schrobbeurtje gebruiken.... en zo kan ik nog wel even doorgaan. ik heb het aanmodderen tot kunst verheven
Qua opvoeding heb ik niet het idee dat ik wat aanmodder, maar daardoor ziet mijn huis er wel uit alsof ik maar wat aanmodder... Beide tegelijk op een leuke/goede manier doen, vind ik een onmogelijkheid. En och... als ik zie hoe het eruit ziet als mijn man een dag alleen is met de kids, dan doe ik toch best wel behoorlijk wat aan dat huishouden Dus ik vind het wel best. Opgeruimd en netjes komt wel weer als de jongste ook op school zit Zolang het maar schoon is en we onze benen niet breken, kunnen we hier gewoon lekker leven en is het goed
Hier iets er tussenin. Schijnbare chaos met een flexibele structuur erachter, die vanzelf gegroeid is. We hebben in het begin onze dochter volledig gevolgd qua slaap-en eettijden, en de eerste maanden was dat ook hetgene wat het meest logisch en natuurlijk voelde. Toen Raketje 4 maanden was en een hele dag wakker bleef, zijn we omstandigheden gaan creëren die ervoor zorgden dat ze 2x per dag een dutje deed. Tegenwoordig is dat 1x per dag een slaapje van ca. 2 uur. En we zijn een bedtijd gaan introduceren. Dat hield niet meer of minder in dan dat we een pyama aantrokken (soms na het badje), een liedje zongen en het licht uit deden. Tegenwoordig is de bedtijd iets eerder en iets punctueler (meer dan een half uur speling zit er meestal niet in) dan hij was, omdat we ontdekten dat Raketje er wel bij vaart. Eten doen we samen als gezin. Raketje eet wat wij eten. Dat doet ze al een hele tijd want ze is een Rapley-kind. Tussendoor zijn er snacks. Wil ze een extra snack? Prima, we zorgen voor gezonde opties. Wil ze een maaltijd niet eten? Ook goed hoor! Raketje heeft altijd zelf haar ruimte mogen ontdekken. We hadden een grote kist speelgoed waar ze mee mocht doen wat ze wilde. Maar de laatste tijd haalde ze de hele kist leeg en maakte vervolgens een verveelde indruk. Dus ik ben het speelgoed gaan indelen in categorieën en de meeste speeltjes liggen nu achter slot en grendel. Het beschikbare speelgoed wordt af en toe afgewisseld. Ze verveelt zich minder snel en houdt haar aandacht langer bij bijvoorbeeld een puzzel. Qua huishouden: Ik ben er nooit een ster in geweest! Ik denk dat iedereen moet doen wat werkt voor hun gezin. Iedereen happy, weldoorvoed, uitgeslapen en tevreden? Prima, niets meer aan doen! Don't fix it if it ain't broken!
Wat heerlijk om te lezen, dit topic! Ik zie altijd iedereen zijn schema delen, met eten en slapen op gezette tijden en ben dan vaak enigszins jaloers dat zij er wél regelmaat in hebben weten te krijgen! Sommige dingen verlopen nu voorspelbaar, maar zoonlief is alles behalve dat. Sluit me enorm aan bij raketje, mooi omschreven trouwens. Het leuke is dat ik van mezelf ontzettend georganiseerd ben, ik heb altijd alles ruim van tevoren geregeld, maak overal lijstjes voor etc. etc. Maar nu ik de controle niet heb, geniet ik veel meer! Lang leve het aanmodderen!