Hallo ! Wie heeft er al eens gehoord van B streptokokken ? Ik las laatst een artikel in een tijdschrift over een vrouw die dat bij zich droeg en haar kindje ermee had geïnfecteerd bij de geboorte. Het kan o.a. hersenvliesontsteking tot gevolg hebben. Je kunt het bij je dragen zonder het te merken. Ik vond dat wel een eng idee. Nou heb ik een "zwangerschapsbijbel" van een vriendin en zoals het woord al zegt ... het is een nogal ouderwets boek. Daar staat in dat vrouwen met 36 weken zwangerschap worden getest of ze dat bij zich dragen maar dat hebben ze bij mij niet gedaan. Wie is wel getest of weet er meer over ? Komt het vaak voor ? Groetjes, Nikki F
Hoi, Ik ben zelf draagster van GBS (Groep B Streptokok) en momenteel zwanger van ons derde kindje. Tijdens de eerste zwangerschap kwamen ze er achter dat ik draagster ben. Ik had ook de meest voorkomende verschijnselen (viezige afscheiding, veel harde buiken en vroegtijdige weeën). Onze eerste dochter is dan ook met 31 weken en 6 dagen geboren. Zij heeft een antibiotica infuus gekregen en het is gelukkig allemaal goed gekomen met haar, dankzij kortdaad optreden van de kinderarts. Bij mijn tweede zwangerschap hebben ze e.e.a. goed in de gaten gehouden door vanaf de 20e week iedere 2 weken een kweek te maken. Dit was meer ook voor mijn eigen gemoedsrust. De kans dat dit weer een vroeggeboorte zou worden was 25 %. Ze is geboren met 37 weken en 5 dagen. Je bent inderdaad draagster zonder dat je zelf weet en je hebt er ook geen last van. Op het moment dat je zwanger bent, kan je kindje er ziek van worden en wanneer dit maar lang genoeg duurt kan het inderdaad helemaal verkeerd aflopen. Helaas kunnen ze pas effectief wat doen op het moment dat de Streptokok kweek tijdens de zwangerschap positief is. Preventief antibiotica geven doen ze niet en dit heeft helaas ook geen zin. Ik ben nu dus zwanger van de derde (geheel onverwachts, we durfden het eigenlijk niet meer aan) en er ligt in het ziekenhuis waar ik nu onder controle ben een heel protocol klaar voor het geval het weer de kop op steekt. Wanneer je draagster bent van GBS moet trouwens je ook in het ziekenhuis bevallen. Tijdens de bevalling kun je namelijk ook nog je kindje besmetten en er moet sowieso een kinderarts je kindje nakijken na de bevalling. Onze tweede is dan wel op tijd geboren, maar moest toch nog even in de couveuse en een infuusje voor de zekerheid, omdat ze toch ziek was geworden. Heel veel vrouwen zijn draagster zonder dat ze dit weten en dat is ook het enge. Wanneer je dezelfde klachten krijgt als die ik hierboven beschreef en je bent zwanger is het misschien een goed idee om je te laten kweken of in ieder geval je vermoeden aan te geven bij je gyn. of vk. Bij mij kwamen ze er ook pas achter nadat ik al 2 keer eerder was opgenomen met vroegtijdige weeën (28 en 30 weken). Ik ben zelf ook lid van OGBS (wordt ook genoemd in het stukje wat Sonja je gegeven heeft) en hier heb ik veel kunnen praten met lotgenoten. Ik hoop dat ik je zo ook wat meer info heb kunnen geven en als je nog iets meer wilt weten, dan roep je maar hoor. Groeten Natasja
Hoi Natasja ! Bedankt voor je reactie. Ik heb geen last van de dingen die je beschrijft, maar het is wel fijn om te weten want dan ben je er alerter op ! Ik kan me voorstellen dat je toch in onzekerheid bent nu je weer zwanger bent. Goed dat ze alles in de gaten houden. Bedankt ! Groetjes, Nikki F
Hallo dames, pfffffff wat een verhaal zeg. Schrik hier toch wel even van. Had hier nog nooit van gehoord. Hoe groot is de kans dat je dat hebt of krijgt??? Ja lees wel wat over getallen (1 op 5 geloof ik). Dan is de kans toch vrij hoog toch? Snap niet dat ze ons hier niet standaard op controleren. Voor het zelfde geld heb je het en weet je het niet. Heb nu zoiets van zal ik me gewoon laten testen voor de zekerheid. Heeeel eng. Groetjes Karin
Ja, in dat boek, (een beetje ouder boek wel ...) stond dat het rond 36 weken getest zou worden, maar dat hebben ze bij mij tot op heden nog niet gedaan en ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat ze het nog gaan doen. Zou geen overbodige luxe zijn ! Volgende keer vraag ik het zeker na aan mijn VK. Groetjes, Nikki F
nikki f welk boek heb jijd an? ik heb ooke en zwanegrschapsbijbel met een lichtroze kaft is amper 2 jaar bij de v en d gekocht zal f fkijken wat dr datum van druk en zo is
Ik heb het van een vriendin geleend ... even erbij pakken ... "Jouw zwangerschapsbijbel" onder redactie van Anne Deans. Daar staat in bij 36 weken dat het gecontroleerd zou worden ... Groetjes, Nikki F
ja dat boek heb ik ook en het is van 2004 hoe kom je er bij dat dat een heel oud boek is joh door het woord bijbel? is een heel goed up to date boek hoor, kheb zelfs nog boeken uit de jaren 80 van de prenatal en die vrouwen in leggings en megabloemjurken van positiekleding DAT is pas ouderwets
Ow, ik heb eigenlijk niet gekeken wanneer het uitgegeven is ... Ik moet zeggen dat ik een ander boek heb dat ik prettiger vind om te lezen, dit boek is erg wetenschappelijk, medische termen, moet je eerst weer opzoeken wat ze bedoelen eer je begrijpt wat er nou precies staat ... Maar, in DAT boek staat dus wel dat ze het zouden controleren ... vreemd dat dat dan niet gebeurt, juist omdat het boek toch nog niet zo oud is .... Groetjes, Nikki F
uuuuuuuuuuuuuhm ik had hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord wel heb ik last van harde buiken volgens de vk komt dat door de blaasontsteking die ik onder de leden heb op het moment maar geen last van vieze afscheiding!! vind het toch raar dat j edaar tegenwoordig dan niet op getest word als het iets is waar je nix van merkt moeten ze dat toch in de gaten houden bij elke zwangere vrouw??? of heeft het misschien iets met erfelijkheid te maken??
Hallo, Ja mijn verloskundige dacht laats ook dat ik een blaasontsteking had. Dit i.v.m. voorweeen, harde buiken die aanhielden in week 37. Heb het laten controleren door de huisarts en bleek niet zo te zijn. Veder heb ik wel last van afscheiding maar geen vieze afscheiding (vraag me wel af wat er onder vies verstaan wordt dan). Zit ik dan goed of zegt dit nog helemaal niets? Ik ben ook niet standaard gecontroleerd in de 36ste week. Groetjes Karin
Hallo, Met viezige afscheiding bedoel ik een beetje zoals bij een schimmelinfectie. Ook inderdaad een blaasontsteking (als gevolg van GBS) kan een symptoom zijn. Ik wilde met mijn verhaal trouwens niemand bang maken hoor (dat gevoel heb ik nu wel een beetje gekregen). Wanneer je het idee hebt dat er tijdens de zwangerschap iets niet helemaal zo is zoals het hoort, kun je natuurlijk altijd je gyn. of vk vragen om een GBS kweek te doen. Maar met name de vroegtijdige weeën (en dan bedoel ik dus ook echt vroeg in de zwangerschap: 26 weken ofzo) is een teken dat er iets mis is. Wanneer je dan in het ziekenhuis terecht komt, doen ze volgens mij meestal ook een GBS kweek (maar dat weet ik niet zeker). Het is trouwens niet erfelijk. Het is gewoon een bacterie die heel veel vrouwen bij zich hebben zonder dat ze het weten en die zich dus alleen kan opbaren wanneer je zwanger bent. In mijn geval is het een kans van 25 % dat het weer een vroeggeboorte wordt, maar daar ga ik niet vanuit. Bij onze tweede dochter heb ik het ook tot 37 week volggehouden. Wanneer iemand nog iets meer wil weten over GBS kun je ook altijd kijken op www.ogbs.nl
Bij mij zijn ze er ook toevallig achtergekomen dat ik draagster ben, maar volgens de gyn niets om me druk over te maken. Zoals ik het hier lees, moet ik me eigenlijk wel druk maken....
Hoi Amira, Nee, je hoeft je nergens druk over te maken, zolang je nergens last van hebt, alleen wanneer je klachten krijgt die lijken op die ik eerder noemde, dan zou ik aan de bel trekken bij de gyn. En omdat ze nu weten dat jij draagster bent, krijg je wanneer je positief test tijdens je zwangerschap een antibiotica kuur. Niet van te voren zorgen gaan maken hoor. gr. Natasja