Ik twijfel ook over kleedgeld bij zoon vanaf de middelbare. Ik weet dat ik zelf na 1x gesmeekt heb om het terug te draaien (kreeg het per 3 maanden) en ik had alles in 1x uitgegeven aan een winterjas. Toen had ik best wel spijt. Maar zoon maakt er af en toe een zooitje van en voor hem zou het een wijze les zijn. Bijvoorbeeld in de kledingwinkel staan en mij een tikkie sturen omdat hij wat gekocht heeft of bij de kledingwinkel waar we altijd komen een shirt "kopen" en zeggen mijn moeder komt straks betalen nou weet hij gelukkig dat dat niet meer mag maar zou fijn zijn als hij wat besef krijgt.
Ik hoefde daar geen kleding van te kopen. Deed ik wel als mijn ouders soms nee zeiden omdat ik genoeg had. Kinderbijslag heb ik 1x gehad omdat ik dat graag wilde en dat was geen succes.
Oh hell no dat ik mee ging betalen kijk maar naar een kapot scherm en ga werken, dingen verkopen, weet ik veel wat. Niet mijn probleem. Gelukkig zijn die van mij best zuinig op hun spullen. Hij heeft een vrij nieuwe iPhone van ons gekregen, omdat hij het allemaal zo goed doet, en daar is hij echt zuinig op.
Daarom doen wij het ook inderdaad en hij heeft het nog niet eens uitgegeven haha. Hij spaart nu voor bepaalde schoenen en jas.
Ik werkte ook vanaf mijn 14e 2 baantjes. 1 bij mijn ouderd dat was 1x per week voor 4 zaken de kas op maken en elke zaterdag en vakanties op de Albert Cuyp bij de groente en fruitkraam. Verdiende veel beter dan een winkelbaantje en elke zaterdag zo in de hand. Zoon heeft afgelopen zaterdag voor het eerst 3 uurtjes met man gewerkt. We hebben nu afgesproken dat hij €7,50 per uur krijgt en dit straks vaker gaat doen (elke zaterdag een paar uur) als zijn schoolwerk goed gaat. Hij vond het leuk en zette zich goed in.
Maar dat is iets wat hij zelf bewust heeft gedaan, daar zou ik dan ook zo op reageren en hem het laten bekijken.
Gezien zijn instelling mbt jullie geld , zou ik het hem zelf laten betalen. Maar als ik zo lees wat er aan zakgeld gegeven wordt dan wordt onze zoon " onderbetaald"
Niet bewust tegen zijn tv maar de controller kreeg een gooi / niet zuinig op je spullen in mijn ogen.
Als mijn zoon me “stomste moeder ever zou noemen” dan zoekt hij het maar lekker uit met z’n telefoon. Daar ben ik helemaal niet van gediend en dan zou ik ook meteen stoppen met zoeken naar een oplossing voor hem. Eerst maar even je moeder met respect leren te behandelen zou ik zeggen.
Mijn 14 jarige zit in de derde middelbare, krijgt €25 per maand op zijn bankrekening. Geeft naast een drankje of snoepje op de voetbal niets uit. Zijn mobiele abonnement zit bij ons in het hele pakket van de provider. Hij is tegen nieuwe kleding en schoenen. Die koop ik onder dwang en daarom heeft hij geen kleedgeld. Dochter van 11 zit in de laatste basisschool jaar, krijgt nu nog €10 per maand. Geeft het liefst alles in 1 keer uit. Heeft geen benul van geld. Krijgt sinds dit schooljaar kleedgeld van €120 per kwartaal. Ik betaal winterjas, kleding voor paardrijden en 2 paar schoenen per jaar. Het heeft wel geholpen. Ze moet nu echt keuzes maken en bereid zich nu voor als de winkels weer opengaan, wat ze wil kopen en wat ze nog nodig heeft!
Hier thuis zou ik het voorschieten denk ik en dan klusjes laten doen om het extra snel terug te kunnen betalen. Ze krijgt hier maar 2 euro per week dus dat gaat nog niet zo snel . Volgend jaar naar de middelbare, dan zal ze denk ik 5 euro per week krijgen, dan zou het al wat sneller gaan. Aan de andere kant, als ze zo zouden reageren als jouw zoon, zou ik misschien weer niet doen. Hij kan vast prima even zonder telefoon, zeker in deze tijd, mijn kinderen komen nergens meer alleen, dus daarvoor heeft ze haar telefoon niet nodig. Nu heeft mijn dochter inmiddels 100 euro op haar rekening en ze spaart nergens specifiek voor, dus hier het geen probleem zijn. Daarbij heeft ze zelf haar telefoon van 200 euro gekocht, dus ze is er echt wel zuinig op. Hier krijgen ze de afdankertjes van ons, willen ze een betere telefoon, mogen ze daar zelf voor sparen en kopen.
Over de hoogte van het zakgeld: ik vind het een prima bedrag. Hij hoeft niets zelf te betalen, het is alleen voor de leuk. En ik koop zelf ook nooit een broodje voor de lunch, dus ik ga echt niet speciaal extra geld geven zodat hij dat wel kan doen. Dat doet hij maar van het geld dat ie wel krijgt. Hij kan gewoon brood meenemen van huis, dat toen wij allemaal. Kleedgeld doen wij nog niet. Ik wil graag nog even inspraak houden bij wat hij draagt haha. Bovendien interesseren kleren hem niets, dus het is praktischer als ik dat regel of samen met hem ga shoppen. Gisteren was hij echt boos over die telefoon(hij noemde mij overigens geen stomme moeder, maar vond het overduidelijk wel), vandaag is hij al wat beter te pas, dus vanavond gaan we het er maar eens over hebben hoe we dat op kunnen lossen.
Door zijn hele houding kon hij het zelf betalen. Telefoon van papa is niet goed genoeg. Sparen, duurt te lang. In zijn ogen is de enige juiste oplossing papa en mama betalen want die hebben geld genoeg. Dag hé. Dan maar 5 maanden zonder telefoon en géén extra's.
Tja, dan had hij maar een hoesje er om moeten doen waardoor hij niet zo kapot valt en met zo’n houding zou ik het hem zelf maar uit laten zoeken. Dan gooit hij op social media/Whatsapp maar een verzoekje van wie nog een goedkope, oude telefoon te koop heeft ofzo. Kan hij die kopen en dan heeft hij zolang iets om zich mee te redden. Wil hij een betere, dan vraagt hij maar geld voor zijn verjaardag ofzo. Met 13 kan je ook een folderwijkje nemen. Overigens, mijn zoon is 10 en die doet vaak heitje voor een karweitje in de wijk. Verdient best lekker, hij helpt vooral bejaarden in de tuin met onkruid verwijderen, snoeiwerk, gras bijknippen aan de waterkant/randen van hun tuin, spullen sjouwen enz. Hij laat de mensen zelf wat geven wat ze kunnen missen of het waard vinden.
Ik zou ook zeggen dat je een goedkope variant wilt betalen gezien de huidige situatie mbt digitaal onderwijs en als dat niet goed genoeg is voor hem of hij zeurt er over oid, tja, dan helemaal niet. Dan zoekt hij het zelf maar uit. School/les volgen kan vast ook via de laptop/computer. Maar brood kun je ook van thuis meenemen. Ook weer minder cool, maar je overleeft het wel. En soms zit er ook wel een supermarkt in de buurt, scheelt ook weer.
Niet alle pubers zijn hetzelfde en ik vind het echt rot voor de moeders die pubers hebben die hun mama’s proberen te kwetsen. Ik vind gewoon niet dat je respectloos gedrag mag vertonen naar je moeder toe, puber of niet. Maar soms heb je het helaas niet in de hand en heb je geen invloed op het gedrag van je kind. Neemt niet weg dat ik vind dat puberteit geen reden mag zijn voor dit soort gedrag. Ode aan alle mama’s die alles voor hun kindjes overhebben en shit gedrag van kind terugkrijgen m.
Het is wel een beetje tegenstrijdig wat je hier schrijft. En de puberteit is zeker wel reden of beter gezegd oorzaak van dit gedrag. Bij onze kinderen valt het tot nu toe mee gelukkig. Maar ik voel me ook niet rot als mijn kinderen mij uit zouden schelden tijdens de puberteit. Ik zou het niet goedkeuren en het heeft wel consequenties voor ze, maar ik weet ook waardoor het dan komt. Je kan het helaas niet altijd voorkomen, sommige pubers zoeken extreem hun grenzen op.
Ik bedoel hier kinderen en pubers mee met een gedragsstoornis waar je geen invloed op hebt. Pubergedrag kan lastig zijn maar respectloos gedrag tolereer ik niet van pubers, van niemand niet. Het is maar wat je toelaat. Kijk maar naar docenten op de middelbare school. Bij de ene leraar durven ze niks te flikken en tonen respect en over een ander lopen ze heen. Het is maar waar je ze aan laat wennen. Tuurlijk kunnen er incidenten voorkomen maar geloof echt dat de truc zit in niet met je laten sollen. Dus als een puber het lef heeft om te zeggen “stomste moeder ever” omdat ie geen nieuwe telefoon krijgt dan zwaait er wat en kan ie de telefoon op z’n buik schrijven en ga ik zeker niet op zoek naar een oplossing.