Peuters en muziek

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Cryptonism, Jul 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

Feb 6, 2012
    4,310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zijn er onder jullie die hun peuters al op een muziekschool hadden?

Muziek is bij ons heel erg belangrijk. Nee, we gaan niet dwingen natuurlijk :D. Maar zowel mijn achtergrond als de achtergrond van mijn man is muziek, muziek, muziek.

Mijn man is pianoleraar en speelt toetsen en zingt. Zijn familie heeft een muziekschool en zijn zus speelt ongeveer elk bestaand instrument. Zijn ouders in een koor. Mijn moeder speelde accordeon, gitaar en orgel. Mijn broer gitaar, zang. Ik kan wat toetsen spelen maar ben vooral bezig met zang.

Thuis zijn manlief en ik dus ook veel bezig met muziek.

Duidelijk, muziek is hier een rode draad.

Wij willen onze kleine al vroeg kennis laten maken met muziek. Spelenderwijs uiteraard. Gelukkig zijn er muziekscholen die hier prachtige pakketten voor aanbieden. Peuters leren spelenderwijs de muziekinstrumenten kennen. Ze dansen, zingen, leren zichzelf te uitten (boos, verdrietig, blij etc. ) en worden zo kalmpjes aan voorbereid op wat later zou kunnen gaan komen.

Naast het feit dat wij muziek een goede ontwikkeling vinden is het ook zo dat ons kind niet naar de creche/opvang of iets dergelijks gaat. Op deze manier komt het toch met andere kindjes in contact plus het leert zicht ontwikkelen op dat gebied. Wij vinden dat goed.

Mijn vraag. Iemand hier ervaring mee? En hoe is het jullie bevallen?

Is jullie kind later doorgegaan met muziek?

2. Diesel82

Diesel82 Actief lid

Mar 26, 2009
    390
    0
    0
    Hoi Hoi,

Vanaf dat onze oudste dochter 1 jaar is zit ik met haar op muziek op schoot. Dit is samen met 1 van de ouders zingen/trommelen (muziek maken in wat voor vorm). Elk jaar dat ze ouder worden schuiven ze door naar een andere groep. Het zijn cursusjes van 10 weken en iedere keer geven wij ons weer op voor een nieuwe cursus. Onze dochter vind dit tot nu toe onwijs leuk. Begingt al te stuiteren als ze het buurthuis ziet. Vanaf 4 jaar kunnen ze doorstromen naar de muziekschool en dan leren ze spelenderwijs kennis maken met muziek. Zolang onze dochter het leuk vind gaan we er mee door. Wij vinden het zelf ook erg leuk om te doen.
    Hoop dat je wat met deze informatie kan.

Groetjes,

3. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

Feb 6, 2012
    4,310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat klinkt goed Diesel. Dat is inderdaad een beetje wat er bij ons ook is. Spelenderwijs, regelmatig ook met de ouders en zo muziek maken.

Zijn ook cursussen van een week of 10. Leuk.

Dank je wel voor je reactie :).

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hier zit dochterlief op een school met oa muziek- en dansles elke week :)

van de kleuters t/m groep 8 dus.
    dat zou dan ook wel wat voor jullie zijn denk ik zomaar :)

Share This Page