2e hands kruiken gevuld met water

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Friesland90, 16 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Ik heb 2e hands kruiken via marktplaats gekocht. De mevrouw zei dat ze nog nieuw waren en dat ze gevuld zijn met water. Ze zijn inderdaad gevuld met water. Maar waarom doet iemand dit als de kruiken nog nieuw zijn en nooit gebruikt? Nooit nat geweest, kun je ze toch beter droog opbergen, dan heb je helemaal geen kans op kalk, toch?

Maar in ieder geval. Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Ik weet niet of er kalk in zit. Kan ik ze het beste dicht laten en vlak voor de bevaling als we ze moeten verwarmen pas open doen en misschien voor een verrassing komen te staan, nu openen en schoon maken + ontkalken en dop controleren en eventueel nieuwe halen en droog weg zetten na schoonmaken, of vullen met water weer?

Ik lees er nogal verschillende dingen over. De 1 zegt droog wegzetten en de ander vullen met water. Ik weet niet wat ik het beste kan doen nu?:(

2. Janna

Janna Fanatiek lid

Dit dus!

Ik heb twee kruiken gekregen van mijn zus, die ze voor haar dochter had gebruikt. Daarna had ze ze ook met water weggezet. Een van de twee kruiken hebben we door de kalkaanslag zelfs nooit meer open gekregen! :$ De andere hebben we gelukkig wel schoongekregen, maar ik durfde het met de dop niet meer aan en dezelfde doppen kon ik niet meer krijgen, dus heb ik alsnog zelf twee kruiken gekocht.

Er wordt niet voor niets op de verpakking van de kruik aangegeven dat je ze LEEG moet bewaren. (Dat stond tenminste op de verpakking van mijn nieuwe kruiken... ;))

3. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Omdat we de kruiken van de eerste per ongeluk niet geleegd hadden wilde ik deze keer nieuwe kopen. De kraamverzorgster vertelde mij echter dat de kruiken juist gevuld met water moeten worden bewaard. Zo voorkom je verdroging van het rubber waardoor de kruik later kan lekken. Roest- of kalkvorming maakte volgens haar niet uit. Wij hebben de kruiken dus gewoon opnieuw gebruikt.

Naar aanleiding daarvan hebbe

4. MMM74

MMM74 Fanatiek lid

18 okt 2011
    1.054
    0
    0
    Doktersassistente
    We gaan verhuizen!
    Klopt, kruipen moet je bewaren met water anders drogen de rubbers uit. Zo is mij ook door de KV verteld.

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Hier staan ze ook met water erin opgeborgen

6. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    schoonmaken en weer met water opbergen. Is tegen uitdroging en roestvorming volgens kv.

7. rums

rums Niet meer actief

Idem

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Waarom staat er dan op de verpakking van mijn kruik dat ik hem LEEG moet bewaren?

9. rums

rums Niet meer actief

Zodatje met een paar jaar nieuwe kruiken moet kopen?

10. baby S

baby S Actief lid

18 feb 2013
    169
    1
    0
    mama zijn
    Zeeland
    Inderdaad, ik heb ze van de hema daar staat ook leeg opbergen op.:(

11. topper12

topper12 Niet meer actief

Gevalletje indekken? Om eventuele schadeclaims te voorkomen van waterschade mocht een kruik toch gaan lekken ;)

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.506
    113
    Vrouw
    Ik heb hier nu kruiken liggen van 34 jaar oud. Zijn nog voor mij gebruikt. Mn moeder heeft ze altijd op geborgen met water.ivm de rubbers.
    Hier zitten nog steeds de originele doppen op.
    Maar ik dacht dat de nieuwere kruiken van de hema van een ander spul waren dan die van vroeger. Mocht volgens mij geen water in bewaard worden ivm roest.

Kalk is niet erg. Dat heb je er zo uit. Als de dop verkalkt is dan kost het je hoogstens een nieuwe dop.

13. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Ik denk dat ik ze maar schoon maak zodat ik d doppen en de inhoud even goed kan inspecteren. Ik berg ze weer op met water erin en als de doppen slecht zijn haal ik in ieder geval nieuwe doppen.

Op deze kruiken staat ook dat ze droog opgeborgen moeten worden.. En omdat ik verschillende dingen las wist ik het helemaal niet meer. Vreemd.

14. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hier droog opgeborgen, wel rubbers met baby olie ingevet...waren na 4 jaar nog super goed, nu voor de 3de keer gebruikt bij mijn neefje..... En schoonzusje heeft ze droog met baby olie opgeborgen.

Geen kalk of roest in de fles gezien..........terwijl mijn vriendin ze wel met water opgeborgen had (zelfde tijd geboren als mijn dochter) en ze weg kon doen na 4 jaar.....haar doppen waren helemaal verkalkt, en in de fles zat zulk vies roest water........ze was bang dat ze zouden scheuren en lekken!

15. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Wij hebben kruiken gekregen van mijn schoonzusje, die had ze gebruikt voor mijn neefje van 6 jaar.
    Het waren hema kruiken en gevuld met water. Ze waren half leeg toen ik ze open maakte en helemaal verkalkt en geroest.
    Ik heb nieuwe doppen gekocht.

Pas even uit geprobeerd, en 1 leek te druppelen. Ik kreeg sowieso de doppen er heel moeizaam op.

Ik vertrouw ze dus voor geen meter.

Nu heb ik zelf een oude kruik en mijn moeder ook, die nog veel ouder zijn, en die bewaren we ook altijd gevuld met water, maar die doen het nog prima. Geen roest, geen kalk en geen lekkage.
    Nu gaan we dus die kruiken maar gebruiken.

Dus misschien dat er inderdaad iets is veranderd qua materiaal van de kruiken in de loop der tijd. Ik weet niet van welke winkel die oude kruiken zijn.

Zou ze in ieder geval even heel goed uittesten, en evt proberen met nieuwe doppen, maar als je het nu al niet vertrouwd kan je beter nieuwe kruiken kopen. Bespaard je in ieder geval voor niets gekochte doppen, als dat net als bij mij dus toch niet werkt.

16. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik denk inderdaad dat dit dan een rol speelt. Die kruiken van mijn zus bevatten inderdaad behalve kalk ook vreselijk smerig roestwater.

Dat het er op staat zodat ik dan sneller nieuwe kruiken ga kopen vind ik wel erg cynisch. Als ik een product koop en daar staan gebruiksvoorschriften op om de levensduur te verlengen, ga ik er van uit dat die er inderdaad voor zorgen dat het product langer mee gaat en niet dat het juist sneller kapot gaat. Dan kan ik alle gebruiksvoorschriften van elk product dat ik koop wel gaan wantrouwen...

Die tip van invetten met babyolie vind ik wel een goeie! Dat zometeen zeker even doen!

17. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    hahaha ik weet nu nog niet of ik ze na het schoonmaken weer zal vullen met water of juist niet..
    Dit is precies het probleem dus. Mijn moeder, en de kraamverzorgster etc. zeiden allemaal dat ik ze moest opbergen met water erin toen. (uiteindelijk had ik ze verkocht)
    Maar nu lees ik dus ook weer van niet en staat er op de flessen van niet.

Denk dat ik ze maar ga ontkalken en goed drogen even op de kachel zetten ofzo en dan de doppen (als ze nog goed zijn) met vet insmeer.

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Wij hebben ze droog opgeborgen, op de verpakking staat dat je ze niet nat op mag bergen ivm roest en roest maakt de kruik minder betrouwbaar. Rubbers op aanraden van de kraamzorg een beetje ingevet met olie zonder parfum.

19. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Het hangt denk ik heel erg van het materiaal af. Ik weet toevallig dat de kruiken van de Hema van aluminium gemaakt zijn. Als dit roest vormt er een lucht- en waterdicht laagje aluminiumoxide aan de binnenkant waardoor de kruik dus nooit door kan roesten en waardoor je ze droog op kunt bergen. (Aluminium is glanzend, aluminiumoxide is dof.) IJzeroxide daarentegen (gewone roest) is erg poreus en daardoor kan de kruik doorroesten. Als je de kruik gevuld met water bewaart kan er geen zuurstof bij en roest het dus ook niet zo hard. Ik denk dat dat het verschil is.

20. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Oh misschien dat het dan inderdaad aan het soort materiaal ligt ofzo, dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik bedoel ze zetten het er toch niet voor niks op. En om te zorgen dat mensen eerder nieuwe kruiken gaan kopen is echt uitgesloten.
    Mijn vriend werkt bij koninklijke utermohlen en ontwerpt daarvoor de verpakkingen en gebruiksaanwijzingen. Zoals het kraampakket van Heltiq bijvoorbeeld, wratweg, skintags etc. Inhoud van bijsluiters en gebruikersvoorschriften moeten aan strenge eisen voldoen en worden regelmatig gecontroleerd ivm hygiëne, veiligheid etc.

Ik heb de kruiken inmiddels open gekregen, zaten aardig vast. Gelukkig alleen ontzettend veel kalk, en geen roest. Heb er nu een laag wc-eend in gedaan en heet water en laat het even weken. De doppen zijn nog helemaal intakt. Op het zwart zat een beetje kalk, maar dat kon ik met een doekje er af vegen. De rubbers zijn nog helemaal heel en geen kalk in het schroefdraad of iets dergelijks.
    Gelukkig maar!! Ik zal ze na schoon maken goed drogen en toch maar droog bewaren. Het is immers nog maar voor een paar weekjes, neem aan dat het dan niet zoveel meer uit maakt.

Deel Deze Pagina