Mijn oudste gaat over een tijdje naar school. Bij de kleuters kunnen ze 8 ochtenden komen wennen, voor de vierde verjaardag. Ik zat me alleen ineens af te vragen hoe we dat nou moeten aanpakken. Hij gaat tenslotte ook nog naar het kdv en de psz, en mijn werktijden zijn dan nog niet aangepast aan de schooltijden (als hij echt naar school gaat ga ik anders werken). Is wennen echt noodzakelijk voor een kleuter of kun je een kind ook wel gewoon gelijk hele dagen naar school sturen? Hij start straks op een woensdag, dus de eerste dag is al kort, de eerste week is al kort en op maandag zijn de kleuters hier ook al vrij.
goed topic...ik zit daar ook mee...het gaat dan wel pas om volgend jaar maar toch..ik lees lekker mee
Ik heb een augustuskindje, en daarvoor krijgen we geen wenochtenden. Kindjes uit de zomervakantie beginnen gewoon in het schooljaar met de groep mee. Dus die wennen ook niet (wel voor de vakantie een kennismakingsochtend met het lokaal, met nieuwe klasgenootjes). Dus of je echt alle 8 ochtenden wil gebruiken? Zonder zou ook moeten kunnen. En als donderdag blijkt dat het toch lang is, laat je hem na de lunch toch thuis? Dat is ook helemaal niet gek. Of kun/wil je een maandje eerder met de PSZ stoppen. En hem die ochtenden naar school? Misschien is 1 of 2 ochtenden in de week ervoor wel fijn, maar ik zou dat vooral overleggen met de juf. En ook kijken hoe je kindje is.
Het kan wel zonder wennen maar ik zou er in dit geval niet voor kiezem denk ik, het ligt ook wel aan het kind. Niet laten wennen omdat het niet handig is met je werk vind ik nogal een gekke reden. Is toch ruim van te voren bekend dat kindjes gaan wennen. Mijn zoon wordt in feb. 4 en gaat vanaf januari wennen. 10 halve dagen. Voor hem is het wel goed dat het gelijdelijk gaat en denm dat het in de meeste gevallen ook wel geldt. Hij gaat dan gewoon keertje minder naar z'n andere dingen (zoals psz en kdv) Bij mn dochter ging het anders, zij werd net voor de zomervakantie 4 en zij heeft toen het jaar afgemaakt op de psz (duurde nog geen 2 weken) en is toen na de zomervakantie metene gestart op school. Bij haar werkt voorbereiding juist niet goed, ze kan daar erg van overstuur raken (we zeggen bijv. ook niet waneer we dagje weg gaan, op vakantie gaan en zelfs haar verjaardag hielden we still (ze is net 5) tot de dag zelf dus. Verder vond ik toen het eind van het schooljaar opd e basisschool al zo onrustig en dan gaan wennen en dan 6 hele lange weken vrij (is echt lang voor kids van 4). Dit werkte verder goed. Ze is die weken daarna 3x middag thuisgebleven ivm vermoeidheid en prikkels verwerken maar dat is geen probleem bij 4 jarige.
Ik denk zelf dat het niet zoveel uitmaakt als hij gaat wennen. Het is nieuw en anders, en hij moet er toch doorheen. Of je dat dan in halve dagen voor zijn vierde verjaardag doet of gelijk met hele dagen na zijn vierde verjaardag, maakt niet zoveel uit. Als het te vermoeiend is kan ik hem dan alsnog wel een keer thuishouden, denk ik. Als ik hem laat wennen, moet hij 's middags alsnog naar de oppas, is ook vermoeiend, dus wat dat betreft maakt het ook niet veel uit. Ik verwacht niet zo heel veel problemen met hem. Hij is gewend aan het kdv, en aan de psz, en op de school zitten een paar jongetjes uit zijn groep van de psz die ook net vier zijn geworden. En hij heeft er heel veel zin in.
Ik denk dat je ze niet alle 8 hoeft te gebruiken, maar helemaal niet wennen lijkt me niet handig. Dan is het toch wel veel ineens. Bovendien is het op veel scholen ook zo dat de wenochtenden op een vast moment zijn. Dan kan de juf daar al rekening mee houden. Dan staan er geen bijzondere dingen op het programma, er is wat extra tijd om een nieuw kindje op z'n gemak te stellen of te troosten. Er is dan ook meer tijd om een kindje bijv. te laten zien waar de wc is en uit te laggen wat de regeltjes zijn. Op andere moment is het soms niet handig om met een kindje te zitten wat nog helemaal nieuw is.
Mijn dochter gaat ook meteen na de zomervakantie (ze wordt as vrijdag 4) en ik heb het zo gepland dat ik de 1e week altijd de mogelijkheid heb om haar thuis te houden 's middags als blijkt dat ze het niet redt. Maar op het KDV gaat ze ook hele dagen dus ik voorzie geen problemen.
Ik zou hem dan een paar keer ipv naar de psz naar school laten gaan. Lijkt me toch wel zo prettig dat ie het een keer gezien heeft daar en weet wat en hoe.