Peuter puberteit?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Bella, Nov 12, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bella

Bella Actief lid

Jan 31, 2006
    367
    0
    0
    Weten jullie wanneer ongeveer de peuterpuber tijd begint? Ons zoontje van 21 maanden is de laatste tijd zoooo opstandig :rolleyes: Hij eet sinds hij 2 weken geleden ziek is geweest (verkouden) geen avond eten meer en wil alleen een toetje :( Iedere avond is het drama. Zo gaat het ook met de boterhammen, hij wil geen vleeswaren of smeerkaas meer maar alleen "patta" (chocolade pasta) Hij moet van mij 1 boterham met vleeswaren of smeerkaas eten en daarna mag hij er 1 met nutella.
    Maar voordat hij die ene boterham op heeft, heeft hij zeker 20 minuten gezeurd/gejengeld en hij houd maar niet op. Uiteindelijk ziet hij wel dat ik er niet aan toe geef (pff moeilijk!)en dan eet hij zijn boterham met vleeswaren wel op. Daarna geef ik hem wel de boterham met pasta, want beloofd is beloofd ;) Maar het is iedere keer weer zo'n strijd, maak ik het mezelf gewoon te moeilijk of doen jullie het anders?

Ook wil hij het liefst de HELE dag de tv aan als we thuis zijn, dan kijkt hij er niet constant naar maar hij vind het denk ik fijn dat hij dan af en toe kan kijken, maar ik wil het gewoon niet. Van mij mag hij even tv kijken als ik me aankleed boven, ik zet dan de tv aan op de slaapkamer, maar zodra we beneden zijn begint hij weer te zeuren dat hij de tv aan wil.
    Ik probeer veel dingen te onderenemen, zoals tekenen, blokken bouwen, puzzelen, maar alles is maar voor 5 minuten...als het droog is ga ik meestal met hem wandelen, want anders duurt de dag zo lang. Hebben jullie dit ook?

Groetjes Bella

2. Emma2

Emma2 Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hoi Bella,

Same here..... Echt de dingen die je opnoemt zou ik zelf geschreven kunnen hebben. Alleen jij handelt nog steeds consequent en ik kan het niet zo goed..... Ik vind het echt heel knap hoe je het doet en als het lukt zou ik het precies zo volhouden zoals je doet, want je doet het uitstekend!
    Mick weigert de 'gezonde' boterham te eten en eet dan liever niks dan dat hij eerst die boterham moet eten voor hij er een met chocopasta krijgt. En ja..... 's avonds wil hij ook enkel toetje toetje toetje......... Er zijn al heel wat prakjes in de prullenbak verdwenen of door ons opgegeten. En de tv...ja, die staat hier veel te lang aan dan me lief is, maar heb zelf dan het gevoel eventjes rust te hebben. De dag duurt anders inderdaad superlang en erop uitgaan is dan het enige dat nog helpt. geeft hem ook weer wat afleiding. Maar ja, soms heb je echt geen zin of is het weer te slecht he...

Kortom: je doet het echt supergoed en deze fase gaat echt voorbij! Het is geen gezellige fase vind ik.....

Groetjes en sterkte, EMma

Ps: Mick is nu 19 maanden. Het begon bij hem op 18 maanden leeftijd. Hij heeft elke dag ook echt driftbuien en er is dan ook geen land met hem te bezeilen. Je kunt hem dan ook niet vasthouden omdat hij zich gaat overtrekken. Is dat bij jou ook het geval? En hoe ga jij hiermee om?

3. Bella

Bella Actief lid

Jan 31, 2006
    367
    0
    0
    Hi Emma,

Jaaa dat overstrekken is erg herkenbaar! Als ik hem op wil tillen dan maakt ie zichzelf ook zwaar en dan valt hij bijna niet te tillen, want een kracht heeft zo'n kleintje! :rolleyes: Als het hem niet zint laat ie zich op de grond vallen en dan kan ik hem niet opgetilt krijgen, echt niet leuk!
    Hij loopt ook contant weg, en luistert helemaal niet. De ene dag is dat erger dan de andere. Ik probeer om consequent te blijven dat is erg moeilijk maar hij kan soms zo dominant zijn dat ik absoluut niet wil dat hij overal zijn zin in doordrijft. Mijn ouders passen 1 dag in de week op en daar krijgt hij alles gedaan (wat ik ook tegen ze zeg :rolleyes: )

krijst/gilt jouw zoontje ook zo als hij zijn zin niet krijgt?
    [/code]

4. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

Jun 7, 2006
    1,768
    0
    0
    Haaa heerlijk ik ben niet de enige ;) .Mijn meisje is nog jonger maar heeft het al sinds een paar weken goed te pakken (is nu 18,5 maand).
    Bella ze kan ook enorm krijsen als ze haar zin niet krijgt. Ik probeer consequent te zijn en volgens mij lukt dat aardig. Aan de andere kant kan ze ook zoveel jengelen dat ik denk dat het haar toch nog voldoende oplevert.
    's avonds voel ik mij dan wel eens schuldig dat ik blij ben dat ze op bed ligt. Ik hou enorm veel van haar en wil ook bewust genieten van deze leeftijd omdat alles al zo snel gaat.
    Gelukkig heeft ze ook veel vertederende dingen. Zo is ze meer aanhankelijk in deze tijd.

5. Zwangervanbrusj

Zwangervanbrusj Actief lid

Aug 13, 2008
    147
    0
    0
    Owh zo herkenbaar alleen is die van mij de oudste van het stel momenteel. Afgelopen zondag net 2 jaar geworden. Alles is Nee, of je nu wat doet of niet, wil hij wat dan is't een seconde later weer niet zo.

Eten net zo, alleen toetjes gaan erin en ongezond natuurlijk. Vleeswaren en kaas eet hij maar zonder zijn brood.

Tv wil hij ook perse aan, weet ook precies wat ervoor moet maar kijken ho maar.

Moedeloos word je ervan!

6. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Vervelend he, ik ben die periode met nee wel zat nu.
    Maar goed, zeuren dat kan mijn zoon ook goed, en constant aandacht vragen.
    En als ik dan zaterdag's werk hoor ik van m'n man steeds oh hij was zoooo lief....
    Dan denk ik wel eens waarom doet hij nooit eens zo vervelend bij m'n man :)
    Heb nu een tijd dat hij niet meer wil slapen, maar het nog wel nodig heeft :( dat is ook vervelend.
    Maar goed alles gaat weer over he?!

7. Bella

Bella Actief lid

Jan 31, 2006
    367
    0
    0
    Pffewwww, als ik dat zo lees zitten jullie in hetzelfde schuitje! En bij sommige zie ik al de leeftijd staan van rond de 2 jaar! Ik heb dan nog wat te goed.... zucht ;)
    Gelukkig eet hij sinds eergisteren weer wat avond eten, maar nu heeft het volgende "probleem" zich aangediend, hij wil niet meer in de autostoel! Nou ik kan jullie vertellen dat het zweet me op de rug staat als ik probeer hem in die stoel te krijgen. Hij maakt zijn rug bol en dan krijg ik hem er niet meer in, en dan moet je soms ook nog een beetje haast hebben ...aagghhrrr :rolleyes:

Hebben jullie al een "strafhoekje" voor jullie kindjes?

8. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

Sep 7, 2006
    4,277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    ohh zo lekker herkenbaar!

kom thuis van mn werk en meneer rent naar de tv en roept dan heel hard AUTO'S! (cars wil hij dan kijken) maar dat gebeurd niet, en dan word hij vervelend, tv aan uit aan uit aan uit.. dvd aan uit aan uit aan uit...grrr.. vanmorgen gereedschap uit de schuur gehaald en de dvd set een meter naar boven geplaatst

hij maakt zich helemaal lang en zwaar als ik hem wil optillen als hij zn zin niet krijgt

vleeswaren en kaas eet hij tussen het brood weg. hij wil graag zoete zooi op zn broodje..

enz enz..

strafhoekje hebben wij wel hoor! traphekje staat op de derde tree van de trap, dus meneer gaat op de trap als hij echt niet wil luistereb en dan doe ik de deur dicht en laat hem 1minuutje alleen en dat vind hij dus echt niet leuk hè haha.. als ik hem ophaal leg ik hem uit dat dat niet mag
    een half uur later begint hij zo weer, de ondeugd!

het is hier al wel een week of 3 aan de gang hoor

9. Silvie

Silvie Fanatiek lid

Aug 16, 2005
    3,910
    0
    0
    Woerden
    dochterlief is ook zo gezellig. Het schijnt tot een jaar of 3½ te duren heb ik wel gehoord :(

10. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

Sep 7, 2006
    4,277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    zoo dan mogen we nog wel eventjes haha

11. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Waaaaat dat ga je niet menen zo lang!
    Pffff zeg, hier is ze al bezig vanaf een maand of 19 volgens mij. En mn man baalt er zo van dat ze zo is.... Ze kan ook wel lief zijn hoor, maar dat dwarse. En helemaal nu ze op het kdv is overgegaan naar de groep 2- 4 jaar.....ze wil gewoon tegen die groten opboksen en neemt dat mee terug naar huis...

12. Hier ook een behoorlijke dwarse dreumes
    ze luisterd echt amper en gooit als ze boos is
    alles de lucht in ...
    Heeft iemand misschien tips hoe ik dat het beste kan aanpakken

13. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    De tip is alleen CONSEQUENT blijven, ze zijn je grenzen aan het verkennen. Hier ook alles wat hiervòòr opgeschreven is. Alleen wil Justin gelukkig nog wel brood. Gillen doet hij ook niet, de rest wel.. :( tja aan de andere kant vind ik het soms wel lachwekkend en zie je echt n 'persoontje' voor je met eigen wil.

14. melliemel

melliemel Fanatiek lid

Aug 31, 2005
    2,081
    0
    0
    meiden,

sorry maar wat ben ik blij dit te lezen want dit is idd hier ook herkenbaar hoor, mss iets minder 'erge' :rolleyes: ;) vorm maar hier ook een mannetje met een eigen 'crerende' ik 8) . daarbij ook nog een nieukomer natuurlijk en dat maakt het niet makkelijker zullen we maar zeggen....
    consequent blijven is idd de hoofdmoot maar ook de moeilijkste :rolleyes:
    hier ook een 'time out' hoekje, de deurmat, heb deze nog maar 'afkloppen' 3 keer hoeven gebruiken....

succes iedereen

gr saskia

15. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Jaa hier hetzelfde verhaal , klinkt me allemaal heel bekend .. stampvoeten , overstrekken , krijsen , op de grond gooien .. af en toe heel vervelend .. en dan ook nog aan mijn kleding hangen en trekken als ik haar dr zin niet geef , en af en toe is ze ook zooo lief , dat maakt het allemaal ook zo moeilijk .

Tja en dat consequent zijn is af en toe ook best moeilijk moet ik eerlijk toegeven maar als je 1 keertje toegeeft , gebruiken ze het toch weer tegen je :)

16. Monique76

Monique76 Niet meer actief

Hoi,

Wat fijn herkenning. Onze dochter is ook heeeeel erg aan het puberen. Straf in de gang was voorheen geen probleem. nu moeten we supersnel de deur dichtdoen, en dan gooit ze zich gewoon tegen de deur. Krijst en slaat onherkenbaar is ze geworden. Elke dag janken om niks. Vreselijk aanhalerig, en met overal haar zin proberen door te drijven of te drammen. Als het van mij niet mag, dan probeert ze het al bij een ander wel voor elkaar te krijgen. Gelukkig zitten mijn man en ik op één lijn, mag het van mij niet dan ook niet van mijn man. Jammer zijn opa's en oma's nog niet zo sterk.

Slapen is momenteel ook een drama, diverse malen 's nachts wakker worden, maar daar heb ik een tip over gekregen en dat gaan we morgen direct proberen. Die maandenlange onderbrekingen ben ik behoorlijk zat, en dat gedrag van onze dochter ook. Ik wou dat ze een keer niet zo verschrikkelijk was.

Groetjes Monique76

17. Sylvie

Sylvie Fanatiek lid

Nov 20, 2005
    1,733
    0
    0
    Belgie
    Hier ook allemaal heel erg herkenbaar! Zoontje heeft altijd super goed gegeten maar nu plots doet hij echt moeilijk bij het avondeten, speelt ermee, niets is nog lekker...
    Ook s'nachts zijn het meestal rampen. Hij word gemiddeld 1x per nacht wakker en wil niet meer slapen voor hij wat melk heeft gekregen. Dus die tips ivm slapen wil ik ook graag krijgen Monique !
    Groetjes

18. niek

niek Fanatiek lid

Aug 31, 2005
    2,611
    0
    0
    zaanstad
    ik ben zo blij dat ik niet de enige ben! Hier ook een nieuwkomer, sinterklaas en nu weer kerst!

Ze is erg dwars en dan is mama weer alles, dan weer papa en veel huilen en zielig doen.

ik vraag me echt af en toe af wat we verkeerd doen, maar schijnbaar hoort het bij de leeftijd...

19. Aphrodite

Aphrodite Niet meer actief

Hier netzo..
    sinds deze week is het vooral het naar bed gaan en tandenpoetsen.. en ze kan ineens uit haar bedje klimmen.
    Ik ben nu nog wel consequent maar mijn geduld raakt af en toe wel een beetje op hoor. Is toch wel een aanmoediging dat het blijkbaar
    bij de leeftijd hoort.
    Ik hoop toch echt niet dat het tot de leeftijd 3 1/2 duurt :confused: Gelukkig is ze verder een schat dus we houden het wel vol ;)
    Ach .. de aanhouder wint toch?

20. laura14

laura14 Lid

Jul 9, 2007
    71
    0
    0
    o, hier ook zo, alleen zijn we er achter gekomen dat ze vooral zo doet als IK erbij ben of mijn man, bij mijn ouders of vrienden is ze poeslief, eet & slaapt en speelt geweldig, en dan krijg je te horen dat "het toch allemaal wel meevalt" haha, het zijn kleine manipulatieve wezentjes! Gelukkig is de TV hier nooit aan voordat ze in bed ligt dus ze heeft geen flauw benul wat het ding is, haha. Ze wil wel alles eten wat ik eet, dus snoepen enz doen we nu ook als ze in bed ligt. En voor de rest, afleiden, afleiden, afleiden, ik las dat ze realiseren dat ze een eigen ik/wil hebben, dus NEE en kijken hoever die eigen wil rijkt. Inderdaad tot ongeveer 4 jaar, dan hebben ze een beter gevoel va hun handelingen en snappen ook meer. Success dus iedereen, fijn om te lezen dat je inderdaad niet de enige bent, al voelt dat wel zo als je een peuter weer eens krijsend en schoppend van de vloer tilt in de supermarket omdat ze de zak gummibeertjes heeft gezien en die NIET MAG...ik til haar nu als een zak aardappellen op, hop over mn schouder en we gaan naar buiten tot ze weer gekalmeerd is, de driftkikker. Toch ben ik dol op haar en moet altijd stiekem lachen als ze zich weer zo vreselijk aanstelt, tranen en al, mond wijd open en decibelen als een disco...

Share This Page