kleuterklas uitstapje!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door joyce1980, 13 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi,

even een vraag aan jullie!!

woensdag gaat mijn oudste met de kleuterklas naar het bos, superleuk!!
    maar ze gaan dus met auto's, geen probleem!

Alleen is onze boef erg klein, ongeveer 93 cm en moet dus echt nog in de autostoel, volgens mij groep1, de stoel na de maxicosi zeg maar.
    (ik weet dat dit uitzonderlijk is)
    Maar nu zie ik het dus niet zitten dat hij bij iemand anders in de auto meegaat zonder autostoel, vind het gewoon te gevaarlijk.

nu ga ik waarschijnlijk zelf mee en kan hij dus gewoon bij mij in de auto in zijn eigen stoel.

maar al die andere kindjes moeten toch eigenlijk ook nog in een stoel, misschien wel een andere groep of zelfs een verhoger, maar hoe gaat dat bij jullie op school?
    is het gewoon een kwestie van kindjes in de grote gordels en maar hopen dat het goed gaat, of zijn daar afspraken over.

helaas spreek ik zelf de juf niet meer voor woensdag, maar het blijft toch een beetje in mijn hoofd rondspoken. prima dat mijn zoon veilig in zijn stoel zit, maar die andere kleutertjes zitten gewoon bij mij in de gordeltjes, moet er dan toch niet aan denken dat er een of andere idioot door rood rijd ofzo.

normaal ben ik niet echt overbezorgd ofzo, maar graag hoor ik jullie verhaal, mening of ervaring hiermee!!

dankjullie wel!!!

joyce

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Gewoon de autostoel meenemen. Als je de auto op die dag niet hebt kun je misschien een van de rijdende ouders bellen en de stoel een dagje eerder komen brengen. dan kun je de stoel zelf in de auto bevestigen.

3. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    nou dat is wel een punt. Want officieel is iedereen verplicht een kleuter in de stoeklverhoger te zetten.
    Ik geloof dat er verzekeringstechnisch ook nog wel een grapje zit..
    Maar dat weet ik niet 100%zeker..
    Maar stel dat er iets gebeurd en jij hebt de kleuters niet op de stoelverhoger dan gaat je inzittende verzekering niet uitkeren.
    Of iets in die trant.
    Ik zou gewoon school even bellen hierover,..

En nogmaals.. ik ben er niet 100% zeker van

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier vorige week een uitje gehad. En de juf zei, dat kleuters incidenteel zonder stoeltje achterin mogen, volgens de wet. Je eigen kind moet wel vast in een geschikt stoeltje, maar andere kinderen (boven de 3 dacht ik) kun je zo in de gordels zetten.

Nu had ik mijn jochie mee (in zijn eigen stoel), een ander jochie (waarvan de mam een zitverhoger mee had). En in het midden een 3e jochie. Iets groter, en het midden van de bank is iets hoger, dus hij zat netjes in de gordels.

Alleen of je dat wil met zo'n kleintje is een ander verhaal. Dus misschien gewoon een stoeltje meegeven als dat prettiger voelt!

5. mamavanjip

15 sep 2011
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik snap je bezorgdheid, maar het klopt dat kinderen incidenteel zonder stoeltje in de auto mag. Dit geldt alleen voor kinderen die niet van de bestuurder zelf zijn.
    Het zou anders betekenen dat je nooit meer makkelijk een uitstapje zou kunnen maken en er altijd gesleept moet worden met de stoeljes/verhoging.
    Ik sta zelf voor de klas, vandaar.
    Maak je niet te druk, rij voorzichtig, ik heb nog nooit wat meegemaakt met de vele uitstapjes die we met school hebben gemaakt.

6. bloem18

bloem18 Fanatiek lid

13 jun 2011
    1.463
    0
    36
    Noord-Holland
    Beetje krom en simpel maar eigen kind moet in stoel/stoelverhoger en een kind van een ander niet. Het klopt wat hierboven staat.

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Klopt zo is de (rare) regel, maar ik zou mijn kind altijd een stoel/verhoger mee geven als ik weet dat ze een uitstapje gaan maken.

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier hebben ze van de psz ook eens een uitje gehad, de ouders die niet zelf reden namen/gaven gewoon de eigen autostoel mee.

Bron: kinderzitjes.nl - Wat zegt de wet? - Bijzondere gevallen en uitzonderingen

9. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    had ik mooi even ongelijk:D

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.173
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Sommige ouders geven een verhoger mee - heel verstandig vind ik dat! Maar het is inderdaad nog niet verplicht.

11. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Wij vragen standaard aan de ouders een stoelverhoger/autostoel mee als we een uitstapje hebben met de kleuters.
    Puur om geen risico te lopen. En dan maar wat meer auto's mee, als het maar wel veilig is. Ik zou het zelf ook wel erg prettig vinden als mijn zoontje gewoon op de meest veilige manier vervoerd zou worden later.

12. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Bij ons worden de kids met de taxi opgehaald om naar de BSO te gaan en ook dan gaan ze altijd gewoon in de gordels...:(
    Ik ben er neit superblij mee, maar het is niet anders. Het mag van de wet. moet wel zeggen als ik langere stukken rijdt met niet eigne kinderen ik dan wel aan de ouders vraag zitje mee te nemen of zelf de zitjes uit onze andere auto overzet. Hier overigens ook een dreum van nu 90 cm 3 en 3,5 dus die zal straks als hij 4 is ook nog in een groep 1 stoel zitten. Haalt de 15 kilo ook nog bij lange na niet...

13. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik heb een stoelverhoger meegegeven toen mijn dochter op 'schoolreisje' ging.

14. sebasel4a

sebasel4a Fanatiek lid

23 dec 2009
    1.000
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier op de psz vragen ze altijd aan de ouders om de autostoel achter te laten bij een uitje zodat iedereen in een stoeltje zit. Zelf werk ik bij een taxibedrijf en als er een afspraak is voor een kindje (is vaak thuis school/opvang vervoer) Geven wij ook altijd aan dat ze een stoeltje klaar zetten.

15. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    bedankt voor alle reacties.

Het houdt me toch bezig , mijn man is er heel stellig in en die geeft aan dat hij zonder zijn stoel gewoon niet meegaat, maar ja nu kan ik waarschijnlijk zelf rijden en is het niet zo een probleem, dan neem ik hem zelf in de auto mee.
    maar er volgen waarschijnlijk meer uitstapjes.

ik denk dat ik woensdag zelf maar even kijk wat andere ouders doen, en ook even met de juf overleg.
    de ouders die meerijden moeten op een lijst hun naam invullen, misschien een idee om erbij te zetten dat ik het fijn vind dat de kindjes die met me meerijden een verhoger bij zich hebben.

ik weet wel dat als hij met iemand anders meerijdt zonder stoel, en het gaat fout dat ik dan toch dat gevoel heb van had ik maar naar mijn gevoel geluisterd, het voelt gewoon niet goed om dat ukje los mee tenemen.
    de meeste kindjes uit zijn klas zijn een kop groter, dan hem, dat speelt ook meee.

we wachten maar even af.

groet joyce

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@joyce: tja op zich.. hoe vaak heb je een ongeluk? de kans is dus onwijs groot dat het goed gaat..
    (en hoe vaak zat je vroeger zelf in een stoeltje? of uberhaupt in de gordel?)

maar snap wel dat je het onprettig vind en ik denk dat mijn man precies zou reageren als de jouwe.
    kun je straks niet gewoon even school bellen om te vragen hoe ze dat doen?
    kun je meteen aangeven dat je het niet prettig vind om kinderen zonder stoeltje/verhoger mee te nemen.

Ben wel blij dat ze bij onze school overal dichtbij zitten.. meeste uitjes zijn gewoon lopend of met het ov.
    (ov is wel onhandig met die chipkaarten overigens.. )

17. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    wij gingen vroeger zelden met de auto op stap, daarbij hadden we thuis ook geen auto.

inmiddels heb ik het als volgt opgelost, zojuist een stoere verhoger van cars gekocht en die gaat gewoon lekker mee naar school.
    helaas zal ik zelf niet rijden, maar op deze manier voel ik me er dan toch het beste bij.

bedankt voor alle reacties,

er mag een slotje op!!

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    er is idd een speciale regel voor scholen, en uitstapjes. Dat heb ik vorig jaar ook helemaal uitgezocht. Maar als jij het prettig vind een stoelverhoger oid mee te geven, gewoon doen.

19. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    blijf gewoon in de ochtend hangen zodat je weet bij wie je kind in de auto komt, dan loop je mee naar de auto en plaats je het stoeltje.

Deel Deze Pagina