Bij ons zoontje is add vastgesteld. Dit uit zich bij hem in onrustig gedrag, niet stil kunnen zitten, heel kort ( lees: paar minuten) en vluchtig spelen, slechte concentratie. Ons is ook geadviseerd om hem naar een medisch kinderdag verblijf te brengen ipv " gewone" kleuterschool. Dit omdat hij veel baat heeft bij structuur en kleinere groepen. We twijfelen nog sterk ( begrijp me niet verkeerd, we doen wat het beste voor hem is) omdat volgens de juf van zijn peuterschooltje de overgang naar het reguliere onderwijs dan straks heel groot zal zijn voor hem en zij denkt dat hij het met wat hulp ook op de kleuterschool gaat redden. Wie heeft er ervaring met add en/of medisch kinderdag verblijf/ of add en kleuterschool? Verder hoop ik op tips die we thuis zouden kunnen toepassen om hem wat meer structuur te geven. Alvast bedankt!
Heeft hij ook gedrags problemen? Want wat ik zo lees heeft mijn zoon ook,en die komt prima mee op het kdv en psz
Geen ervaring met ADD/ ADHD, maar wel ooit gedacht dat zoonlief het misschien wel zou kunnen hebben. Erg druk kind, korte concentratieboog, slecht luisteren, vaak baldadig doen... Maar ook snel overprikkeld. Thuis gebruikten we al vanaf de babytijd veel structuur in de dag. School heeft hem heel goed gedaan, ze hebben een heel duidelijke dagindeling, heel voorspelbaar en nu, na een jaar kleuterschool, kan ik zeggen dat hij echt een stuk rustiger is geworden. Komt misschien ook door de leeftijd? Zoon zit ook in een klein klasje, begonnen met 13 leerlingen. Zo kan het dus ook.. Ik vind het best heftig om een kind met ADD naar een medisch kinderdagverblijf te sturen. ik zou het dan toch eerst op een reguliere basisschool proberen. Of er moeten nog meer problemen spelen?
Ik zou dit eens voorleggen bij de basisschool die je in gedachten hebt. Zij hebben hier echt wel ervaring mee en kunnen je waarschijnlijk goed adviseren.
Wat voor thuis fijn kan zijn is werken met pictogrammen. Met plaatjes geef je aan wat er die dag allemaal gaat gebeuren. Zo schep je orde in de dag. Misschien is kinderyoga iets voor hem als hij iets groter is? Oei, een moeilijke keus. Jammer genoeg hebben juffen op de basisschool het tegenwoordig erg druk. 30 kinderen in een kleuterklas is normaal. Jouw zoontje zal veel extra begeleiding nodig hebben en daar is weinig tijd voor met zulke grote groepen. Ik zou een gesprek aanvragen met school en het medische dagverblijf en zoeken naar het beste plekje. Niets is zo vervelend als een gefrustreerd kind namelijk.
Iedere ADD-er of ADHD-er is anders. Er zijn er die prima gaan en er zijn er die het heel moeilijk op school hebben. Dit ligt echt aan de vorm en hoe erg het is. Ik zou met de basisschool overleggen. Een gesprek aanvragen met de intern begeleider van de school waar je eigenlijk naar toe wil. Kijken wat zij zeggen. Je komt ook niet zomaar op een medisch kinderdagverblijf. Ze willen zoveel mogelijk kinderen in het regulier onderwijs hebben i.v.m de kosten. Echt even overleggen en samen bespreken wat zij adviseren. Succes met het maken van de keuze.