Hi, Recent ben ik verhuisd waardoor mijn huisarts niet meer echt ‘om de hoek’ zit. Nu heb ik geprobeerd in mijn huidige woonplaats een nieuwe HA te vinden, maar geen enkele HA neemt momenteel nieuwe patiënten aan (familie en kinderen daargelaten). En wachtlijsten..... nope Nu zijn mijn man en ik recent begonnen met proberen zwanger te worden. En ik vraag me af of dit een probleem gaat zijn. Mijn huisarts zit nu dus 20 km bij ons huis vandaan. Ik snap dat ik hiermee ben uitgesloten van huisbezoeken, maar verder? In principe heb ik tijdens mijn zwangerschap alleen met de VK te maken toch? Verder hebben we een auto, en voor echt ernstige gevallen ga ik misschien toch wel naar de SEH? Zijn er hier mensen met een HA zo ver van hun huis? Ik hoor graag ervaringen
Wat balen dat geen enkele praktijk patiënten aanneemt! Ik denk niet dat het een probleem is maar handig is anders. Er worden vanzelf sprekend geen huisbezoeken gedaan. In spoed kan je echter niet direct langs de seh zonder een verwijzing van je huisarts (en in t weekend de hap) dus dat zou wel vervelend zijn. Ook als je een blaasontsteking hebt moet je eerst 20 km rijden om je urine in te leveren. Is niet ideaal. Heb je je wel op de wachtlijst laten plaatsen?
Ja helaas en bij mij was het maar 10 km... Ik ben na mijn bevalling voor een onaangename verrassing komen te staan daarmee. Dus ik zou je aanraden toch echt te proberen een alternatief te vinden OF dit goed bespreken met je huidige huisarts/assistente om te vragen of zij akkoord zijn. Wat gebeurde er bij mij (zeer kort samengevat) Ik ben tijdens zwangerschap verhuisd en nooit meer bij huisarts geweest. Na de bevalling (met keizersnede) moesten een deel van de nietjes eruit gehaald en moest er een huisbezoek gebeuren (dat huisbezoek is protocol bij iedereen). Alleen dat weigerde mijn huisarts omdat ik te ver weg woonde en ze kon mijn huisarts niet meer zijn dus ik moest toen maar een huisarts dicht in buurt zoeken. Zelfs toen ik voorstelde om in de praktijk langs te komen voor de nietjes weigerde ze dit (protocol.... want was nog kraamvrouw). Nu is mijn verhaal veel gecompliceerder nog dan dit, maar ik wil alleen maar zeggen; ik heb er nooit bij stil gestaan dat ik moest switchen. Laat staan dat 10 km een probleem was, maar als je voor zon “verrassing” komt te staan als je net bevallen bent.... En ik lees ook dat jij al iemand hebt proberen zoeken, maar als je niemand vind zorg dan dat je huidige huisarts akkoord is mer de afstand...
Je mag niet zomaar naar de seh, dus bij spoed heb je een probleem. Je kan je zorgverzekeraar vragen om te bemiddelen
Bedankt al voor jullie reacties! Er wordt dus ook nergens aan wachtlijsten gedaan, dus ik ben een beetje ten einde raad. Eerlijk gezegd ben ik best geschokt dat het zorgstelsel in NL zo kan zijn. Ik moet toch gewoon een huisarts in mijn woonplaats kunnen krijgen! Maar alle HA-en zijn de werkdruk aan het verlagen (wat ik ook wel snap) en er moeten dus juist patiënten weg, i.p.v. bij, maar de patiënt trekt dus aan het kortste eind Ga inderdaad maar eens de zorgverzekeraar benaderen voor bemiddeling. Of anders een huisarts die wel dichterbij zit, maar nog steeds ver weg (10 km zou toch al de helft schelen)