ik heb even een vraag. mijn dochter is soms heel vervelend als ze met andere kindjes speelt. pakt speelgoed af en schopt soms. we pakken dit hard aan maar het helpt niet echt. vaak speelt ze lief met ze maar er zijn van die dagen dat het echt een krengetje is. heeft iemand advies over hoe ik het kan afleren bij haar? ik doe naar mijn gevoel er alles aan om het spelen goed te laten verlopen maar dit mocht niet baten. adviezen zouden erg welkom zijn. gr rianne
Hier hetzelfde...ik heb pas geleden een topic geopend van alles is van mij....ze pakt werkelijk alles af van andere kindjes,en soms knijpt schopt of slaat ze ook...we pakken dit goed aan door iedere keer haar te corrigeren en als ze knijpt of schopt of haren trekken,zetten we haar op de gang en leggen uit dat ze echt niet mag doen,dat dat niet lief is en pijn doet...ze moet dan ook sorry zeggen en dat doet ze ook,vaak krijgt het kindje dan nog een grote knuffel en gaat weer lief spelen...vaak van korte duur wat ze doet het gewoon weer...zucht.... De laatste tijd nemen we haar soms nog geen eens meer mee naar kinderfeestjes wat ze is zo vervelend...dat ik me soms schaam voor het gedrag van Sophie..hopelijk is het een fase en gaat het heel snel over!
Hmm op het kdv zeggen ze juist dat het goed is dat ze voor zichzelf opkomt. hier pas anderhalf en officieel geen peuter dus.. maar toch. wij vinden het wel vervelend.. en op kdv zeggen ze oo gewoon dat ze geen dingen mag afpakken en dan moet ze het teruggeven aan degene die er mee aan het spelen was maar ondertussen tegen papa en mama geven ze complimentjes dat anne zo goed voor zichzelf kan opkomen het is dus een beetje dubbel.. maar wij houden de kdv-tactiek maar aan... afpakken mag niet en dan meot je het teruggeven. schijnt bij de leeftijd te horen
Hier nog zo 1, en zijn leeftijds vriendjes ook! Soms met schreeuwen, duwen en huilen! Erg schaamtelijk af en toe! Is helemaal normaal! Hoe vervelend het ook soms kan zijn, dit hoort bij de emotionele ontwikkeling! Blijven corrigeren, zeggen dat je het niet wilt en verder geen extreem veel aandacht aan geven. Gaat vanzelf weer over! @Saskia: de rede dat ze op het kdv zeggen dat het goed is dat ze dat doet, komt dus doordat het een volkomen normale fase in haar ontwikkeling is! En ind. je moet dit wel corrigeren, anders leren ze niet dat het niet hoort! kus miek
heey dames dank jullie wel voor jullie reactie! ik ben gelukkig dus niet de enige die een dame heeft die af en toe een krengetje is. ik pak het ook aan op de manier van de kdv zoals saskia beschreef en ook de manier van toet pas ik toe. dus het is een fase hopelijk gaat die snel over want schaam me soms zoals ze soms kan doen. gr rianne
Mijn dochter kan ook behoorlijk moeite hebben met het delen van haar speelgoed, vooral thuis als er kindjes komen spelen, maar ook wel op het kdv. Ze heeft een korte periode gehad van een week of 2 dat ze kindjes ging slaan, maar dat was dus snel weer over. Volgens de leidsters is dit allemaal heel erg normaal voor 2 jaar, gewoon vaak corrigeren en het gaat vanzelf wel weer een keer over!
@miekie: wij zeggen ook wel dat het niet mag inderdaad.. en dan moet ze het speelgoedje teruggeven maar hadden het er vanochtend nog over.. als je kind zo doet.. is de kans dat het gepest word op de basisschool veel kleiner dan wanneer ze alles maar laten gaan. betekend natuurlijk niet meteen dat je het moet aanmoedigen @sorry: dat kan ze nog niet zeggen.. maar dat komt er ongetwijfeld in de loop der tijd wel bij ja
Is heel normaal op die leeftijd! Ik weet dat ik ook zo baalde bij mijn zoontje als hij zijn speelgoed niet wilde delen als er iemand op visite kwam. Maar geloof me het gaat echt over, nu komt hij juist weer te weinig voor zichzelf op op school. Is ook nooit goed.
Mijn neefje van 3 jaar kan ook moeilijk delen met anderen. Als hij een ander kindje bijvoorbeeld ziet fietsen wil hij direct ook juist op die fiets. Als een ander kind met zijn speelgoed speelt wordt hij half hysterisch en begint te krijsen: van mij!!!!!!!! van mij! Hij loopt helemaal rood aan en huilt net zolang totdat hij zijn zin krijgt. Als je hem dan vasthoudt en corrigeert flipt hij helemaal uit en begint je te trappen en schreeuwt nog harder en rukt zich gewoon los en rent achter dat kind aan en trekt aan hem of haar. Volgens mij is dit niet echt normaal meer te noemen en vind het ook heel irritant.
Ik denk inderdaad dat het leeftijdsgebonden is. Dominique zie ik het niet vaak doen, maar dat betekend niet dat ze het niet doet. Maar ik denk dat alle kinderen van die leeftijd zich zo gedragen en dat wij ons (helaas) daarin moeten berusten. Wat ik trouwens nog belangrijker vind is hoe de ouders reageren! Dat een kindje Dominique "pijn" doet dat is een, maar hoe er door de ouders op gereageerd wordt is misschien nog wel veel belangrijker. En zoals ik het lees zit dat wel goed hier bij iedereen!
die van mij is best een harde tante en piept niet zo gauw.. als het haar echt te gek word wil ze nog weleens een duw/slaag terug geven maar dat is tot nu toe alleen bij haar neefje gebeurd (en geloof me dit zit steeds aan haar) dus die van mij is eerder te lief dan te hard.. het hoort gewoon bij de leeftijd en stiekem moet je maar blij zijn dat ze voor zichzelf opkomt of niet zo'n softie word... hoop dat mijn meisie ook wat harder gaat worden dat heb je wel nodig in deze wereld