Als alles goed verloopt vertrekken wij 2 juli naar Turkije met de auto. İk ben wel eens eerder met de auto naar turkije gagaan maar was toen nog en stuk jonger en alles werd toen geregeld door anderen. Nu gaan we eindelijk na 6 jaar op vakantie. Het meest spannende is toch wel dat we voor het eerst met Batuhan ver buiten ons huis gaan. Hij heeft na zijn bevalling veel meegemaakt en een lange periode op de intensive care/ high care gelegen. En is omdat hij bleef stoppen met ademhalen tijdens zijn slaap of te veel inspanningen met een bewakingsmonitor en zuurstof tanken naar huis gestuurd. Hij is nu bijna 2,5 jaar en het gaat eigenlijk goed hij ligt al een hele tijd niet meer aan de monitor en de saturate dalingen komen niet echt meer voor. Buiten sommige situaties om waarbij hij bijv erg schrikt van iets en veel huilt enz. Dus eigenlijk kwa gezondheid gaat alles erg goed. Als hij wat ziekjes is verloopt het wel iets zwaarder als bij bijv andere kinderen. Maar dat komt gewoon doordt hij zoveel heeft meegemaakt. Hij heeft nu "alleen" nog maar een ontwikkelingsachterstand waarvan we hopen en verwachten dat het goed komt. Omdat het zo super gaat. Maar nu de vraag wat is erg belangrijk om mee te nemen we blijven namelijk 6-7 weken daar. Wat kan ik mee nemen voor onderweg? Want het duurt toch wel bijna 3 dagen met de nodige pauzes. (we hebben bewust niet voor het vliegtuig gekozen. Zijn bang dat hij door de druk erg in paniek raakt en veel gaat huilen) Waar moet ik op letten? Wat moet ik allemaal regelen? War neem ik allemaal mee? Sorry voor het erg lange verhaal, maar dacht dat het beter is als jullie weten dat het bij ons toch iets "anders" is als een "normale" vakantie.
Ik zou genoeg kleine speeltjes meenemen voor hem. Misschien een DVD-speler met wat filmpjes? Boekjes e.d. Regelmatig stoppen en er dan echt even uit en lekker spelen/lopen. Denk aan genoeg medicatie mee te nemen en spullen die je in Turkije niet kunt krijgen. Veel plezier!
dvd spelertje is denk ik echt handig met zon mannetje in de auto. en dd genoeg medicatie ed enn veel stoppen enn gewoon met de reis al beginnen met vakantie dus zonder tijddruk ed. heb je wel slaapplaatsen voor onderweg? of kijk je onderweg hoe ver je komt? genoeg drinken en eten meenemen. en afleiding miss af en toe naast hem gaan zitten en samen leuke dingen doen gekke spelletjes oid. een magisch tekenbord doet het ook vaak goed bij kleintjes (bij groten ook trouwens haha)
En niet vergeten een hele goede reisverzekering. Mocht er wat gebeuren in Turkije dan ben je in iedergeval goed verzekerd ook als hij eventueel ziek terug naar nederland gehaald moet worden. Stel je voor dat hij beademd terug moet vliegen onder begeleiding van een arts en verpleegkundige en je bent niet verzekerd, dan moet je het zelf betalen en dat is heel erg prijzig. Daar zijn mensen wel eens op failliet gegaan. Ik spreek uit ervaring. Ik jarenlang op de ANWB alarmcentrale gewerkt en daar dit soort dingen moeten regelen en berekenen. Verder inderdaad een dvd speler met zn favoriete prgramma's erop. Lekker ontspannend blijven onderweg, scheelt ook. En heel belangrijk, Vergeet niet te genieten. De reis is ook leuk.
Bedankt voor de reacties! Het spelen, voldoende rusten komt hoop ik wel goed. Ik ga sowieso alleen s'nachts wanneer hij slaapt voor zitten. Voor de rest zit ik met hem achterin. Slapen komt ook goed. We hebben voor de auto een full casco verzekering Een europa dekking van de ANWB (die is geldig tot begin turkije dus die ga ik vandaag uitbreiden, zodat heel turkije meeverzekerd is) We zijn 4sterren aanvullend verzekerd bij het zilverenkruis. Heb de vakantieformulieren van het zilverenkruis opgevraagd. Voor de auto hebben we de groene kaart van de verzekering, kentekenbewijs en een sticker voor oostenrijk snelwegen ofzo nodig. Die heben we allemaal. Verder paspoorten rijbewijzen Wat heb ik verder nodig? Wat zal ik verder regelen? Ga denk ik ook een reisverzekering via het ANWB afsluiten voor de medische kosten die ons zorgverzekering niet vergoed. Een medische verklaring in het engels nemen we ook mee.
Verder nog iemand tips? Weten jullie misschien of je bijv voor het tanken enz in alle landen gewoon mijn eigen ing betaalpas kan gebruiken?
Wat een trip meid, hoe ver is dat wel niet? Denk je niet (misschien een rare vraag maar stel hem toch) dat een paar uur vliegen minder intensief is dan 3 volle dagen in de auto? Denk wel dat je aan alles wel hebt gedacht, wij nemen altijd mee: kleine nieuwe boekjes, magisch tekenbord, wat lekkers en ik zit ook altijd achterin als ze wakker is (dochter is 2j4m) DVD-speler heb ik nog niet aangeschaft, vind ik haar nog wat te klein voor omdat ze thuis ook zelden tv kijkt. Zou wel een creditcard aanschaffen, mocht je ergens niet kunnen pinnen, kun je tenminste wel gewoon betalen.
Via de anwb kun je voor EUr 25 een visa creditcard krijgen. Deze zou ik voor de noodgevallen bij je hebben. Een reisverzekering is een goede aanvulling op je medische kosten en repatriering, want de ziektekosten vergoed niet alles. Neem ook een verklaring van de medicatie van je kindje in het engels mee en kijk even of er stoffen inzitten die in de landen waar je doorheen rijdt of naar toe gaat, niet als verboden middelen gezien worden. Dit kan je via de GGD doen. Denk ook even aan de inentingen, ook dit kun je informeren bij de GGD wat je voor Turkije nodig hebt. Heelveel mensen vergeten dit dat je voor Turkijke ook ingeeind moet worden als je buiten de toeristenplaatsen gaat. Je kunt altijd bij de anwb nog informeren wat je nog meer nodig hebt.
Vergeet vooral de O.R.S niet mee te nemen, maar normale dingen b.v. paracetemol etc is daat ook wel te krijgen, zelfs de meeste dingen die in nederland op recept moet hoeft daar niet.. Zal alleen even puzzelen zijn om te omschrijven wat je nodig hebt daar. Trouwens, tip. Neem VOLDOENDE zonnebrand creme mee, als je het daar moet kopen ben je 15 euro kwijt wat hier 5 euro kost.. echt ongeloofelijk. Zou toch zeker per week een bus meenemen? Zoals de rest zegt een vertrouwd iets of speeltje, dat hij zich veilig voelt.
We spreken vloeiend turks, dus dat komt daar goed. We zouden eerst vliegen. Maar later hadden we het over de auto gehad en dat kwam toch beter uit (hopenwe) met de auto kunnen we lekker rustig aan doen. Stoppen waar we willen. En als batuhanslaapt (doet hij lang tijdens het rijden) rijden we door. Creditcard zijn we helaas te laat voor duurt 3 weken voor je hem hebt Ors is idd een goede daar neem ik 3-4 pakken van mee Zonnebrand heb ik 2 ongeopende en 1 klein beetje gebruikte die ik mee neem. En 2 aftersun flessen. Paracetamol en neusspray neem ik ook mee. Batuhan heeft ventolin wat hij zelden gebruikt als hij ziek is, die neem ik mee. En voor de zekerheid ook de bewakingsmonitor. Ow ja we gaan er waarschijnlijk 3-4 dagen over doen. Als je flink doorrijd zonder haast te stoppen dan is het 1,5dag. İk hoop zo dat alles goed gaat.
ORS hoef je niet mee te nemen hoor. Als je zoete limonade geeft en een bakje chips heb je exacte hetzelfde effect. Suiker, zout en vocht zijn heel belangrijk in een warm land. En met limonade en chips bereik je hetzelfde en vaak eten en drinken ze liever iets wat bekend is. Die van mij krijgt af en toe een paar chippies dus ze weet dat ze dat heel lekker vind en als ze niet lekker is kost het geen moeite om dat er in te krijgen.