Meepraten over basispakket zorg

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by tupp, Feb 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. alamea

alamea Fanatiek lid

Jan 15, 2013
    1,270
    0
    0
    Nee, niet eigen keuze, eigen verantwoording. Het land heeft baat bij het aanvullen van de bevolking, en daarvoor zijn kinderen nodig. De overheid betaalt hier dus aan mee, als een investering in de toekomst.

Anders zou je alle overheidsbijdragen gerelateerd aan zwanger worden en kinderen moeten afschaffen, want eigen keuze dus je betaalt het zelf maar allemaal. Geen zwangerschapsverlof, je spaart zelf maar voor de weken dat je niet kan werken. Geen kinderbijslag/kindgebonden budget, je zorgt maar dat je zelf genoeg verdient. Geen kinderopvangtoeslag, je zorgt maar dat je een man hebt en nooit gaat scheiden, zodat je zelf voor je kind kan zorgen. En als kers op de taart betaal je ook het volledige lesgeld voor je schoolgaande kind, dus ook de kosten die de overheid betaalt.

2. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Wat is dit nou weer voor een rare gevolgtrekking? Er wordt helemaal niemand medische hulp onthouden. Niemand sterft in het kraambed.
    Je kunt je gewoon aanvullend verzekeren. En anders krijg je gewoon de rekening thuis.
    Lijkt me een hele normale gang van zaken.
    Je doet net alsof vrouwen geweigerd zullen gaan worden.. :(

De achterliggende vraag is uiteindelijk: Waar leg je de rekening neer? Bij de maatschappij, of bij de gebruiker van de betreffende zorg?
    En in dit geval kies ik ervoor om de rekening daar neer te leggen waar de zorg gebruikt wordt.

3. toetie

toetie Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    2,310
    7
    38
    noord brabant
    ik vind dat de alles vergoed moet worden wat leven noodzakelijk is.

ik ben van mening dat ze beter eens kunnen gaan bezuinigen bij mensen die bij ieder kuchje of proestje naar de dokter gaan.
    en wat ik al eerder las mischien moeten juist de dokters wat eerder ingrijpen en niet zo debiel doen.
    hier een hoop fouten gezien in het gebied medici.
    ook medicijnen als ik een strip pillen krijg a 30 stuks en gebruik er maar 20 vind ik niet als die pillen nog goed zijn dat ze weggegooid moeten worden.
    want een als 2 mensen die pillen niet weggegooid worden heeft de 3de weer een kuur.

en ik vind ook dat ze niet moeten gaan korten op kraamzorg en alles wat erbij komt kijken wan op het moment dat ze daar gaan korten gaat nederland nog meer vergrijzen om vervolgens nog meer problemen te krijgen.

ik vind als we gaan kijken naar mensen die drinken roken overgewicht hebben dan moet er ook gekeken worden naar beroepen bijv.
    maar ik vind dat je hier niet naar mag kijken want ten eerste zullen er altijd mensen zijn die er onderuit komen.
    de mensen die in hun verleden hebben gerookt en gedronken nu nog afrekenen omdat ze dat gedaan hebben:( want ja de dokter kan niet aan mijn longfoto''s zien dat ik bijv. een jaar geleden ben gestopt;).

mischien moeten ze er maar net als drugs gewoon een verbod opgooien.

4. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    De vraag in de OP ging over de basisverzekering. Wat jij nu aansnijdt is heel interessante materie, en ook zeker een discussie waard. Maar daar gaat dit topic volgens mij niet over.
    Ben het met je eens dat de vraag "Waar leg je de rekening neer" heel actueel is.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Ik vind dat een basis voor iedereen optimaal moet zijn

Maar dat je het voor jezelf goedkoper kan maken door extra gezonde keuzes te maken.

Dus een basis dat betaalbaar is voor iedereen met mogelijkheid tot goedkopere premie door gezonde keuzes

6. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik zou blij zijn met eenzelfde systeem als in België.
    Maar dat gebeurt vast niet, en dan loop ik meteen vast. Mijn medicatie (Crohn/colitis, fibromyalgie, antipsychotica) wordt toch al niet vergoed en eigenlijk wil ik ook niet dat het ten koste van andere chronisch zieken zou gaan als deze dingen wel in het basispakket zouden komen.

Alhoewel, medicatie binnen de psychische zorg vind ik erg belangrijk. Mensen die dit niet kunnen/willen betalen zijn soms best een gevaar voor de samenleving.

Maar ik denk dat er simpelweg geen goede keuzes zijn, ik wil eigenlijk gewoon geen bezuinigingen in de zorg.

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,859
    19,259
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Dat laatste ben ik het op zich wel mee eens, TempusFugit. Er zijn namelijk altijd mensen de dupe. Het probleem is gewoon dat er nu om te beginnen enorm veel verspild wordt. En dat er bovendien steeds meer zorg gevraagd wordt. (Door vergrijzing maar ook doordat er -gelukkig!- steeds meer mogelijk is.) Dus we zullen wel moeten bezuinigen. En als ik dan moet kiezen, dan liever een bypass operatie in het basispakket dan een flapoor-correctie. Beter een behandeling bij darmkanker, dan een ivf-behandeling. Uit het basispakket dan hè!! Die andere zorg moet ook geboden worden, maar dan wel uit een aanvullende verzekering.
    Als we doorgaan zoals een paar jaar geleden, ben ik bang dat het zorgstelsel dadelijk compleet uit elkaar klapt. En dat de solidariteit dan helemaal verdwijnt en het ieder-voor-zich wordt.

8. alamea

alamea Fanatiek lid

Jan 15, 2013
    1,270
    0
    0
    In plaats van nu al 2x te zeggen dat het topic er niet over gaat, kan je ook gewoon antwoorden.

Mijns inziens gaat het topic over 2 dingen:
    1. de basispremie is te duur voor veel mensen. Waarom is die zo duur, en waarom kan het wel goedkoper in omliggende landen zoals bijvoorbeeld België. Ik geef met mijn rekensom aan hoeveel ik heb betaald in Nederland en hoeveel ik nu betaal in België. Ja, er wordt in Belgie een deel betaald via de belastinginhoudingen op het loon. Ik zie het probleem niet. Wat was eigenlijk de reden dat er is overgegaan op het nieuwe zorgstelsel, wat was er zo verkeerd aan het ziekenfonds?
    2. wat moet er wel in blijven en wat moet er uit het basispakket. Jij geeft aan dat eigenlijk alle zorg rondom de zwangerschap en bevalling eruit moet, want jij wilt niet betalen voor de keuze van anderen om kinderen te krijgen. Ik trek jouw visie alleen maar verder door in alle overheidssteun betreffende zwangerschap en na de bevalling.

9. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Tja ik vind het een lastig iets.

Want iets wat ik heel belangrijk kan vinden kunnen anderen weer nutteloos vinden.
    Zoveel meningen zoveel wensen.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Substitutiecongres presentatie: Johan Polder
    Slide 23

Er zijn vast ook andere bronnen, maar dit was de eerste die ik zo gauw kon vinden. Heb verscheidene presentaties van prof. Polder bijgewoond, en hij is erg goed ingelicht.

11. Bri

Bri Niet meer actief

In feite pleit je dus voor het afschaffen van de verplichte basisverzekering? Want voor alles kun je zeggen dat de rekening daar moet liggen waar de zorg gebruikt wordt.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,315
    2,598
    113
    ik zou alle vroege echo's niet zomaar meer vergoeden. Tegenwoordig eist iedereen maar om de haverklap een echo, ongerust , minimaal bloedverlies . Bij een vroege zwangerschap lost een vroege echo helemaal niets op. als het fout gaat gaat het fout. 15 jaar geleden was de verloskundige zorg denk ik heel wat goedkoper.
    ( en natuurlijk zijn hier ook weer uitzonderingen)

13. alamea

alamea Fanatiek lid

Jan 15, 2013
    1,270
    0
    0
    Een keizersnede kost overigens tussen de 5000 en 6000 euro. Heeft iemand dit al klaarliggen, just in case?

14. Bri

Bri Niet meer actief

Een keizersnede is geen verloskundige zorg, aangezien dit door een gynaecoloog wordt gedaan. (uiteraard alleen te vergoeden als hier een indicatie voor is.)
    't Is alleen een beetje lastig als je zonder verloskundige zelf moet bepalen dat je bij nader inzien toch naar het zkh moet omdat het niet zonder complicaties verloopt. Die verloskundige kunnen we volgens mij echt niet missen - en ik vrees toch dat er een groep zal zijn die zorg gaat mijden als ze die helemaal zelf moeten betalen. 't Is niet voor niks dat de eerstelijns verloskundige niet onder het eigen risico valt.

15. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    Je zegt dat je dan ook wel 2,50 uitspaart aan dingen die iemand niet nodig heeft thuis maar dat is natuurlijk ook niet waar. Ik heb veel in het zh gelegen(spoedopname) en het kost alleen maar geld hoor. Denk daarbij aan parkeerkosten,benzine kosten 2x per dag op een neer rijden 20 km verder,koffie in het zh noem maar op. Dus 2,50 eigen bijdrage vind ik niet zo kunnen je ligt er vaak niet voor je lol en het is geen zh. Ik denk dat ze beter op het eten in het zh kunnen besparen. Je lunch bv daar krijg je 2x per dag keuze uit een broodmaaltijd niet normaal heel de winkel lijkt wel aanwezig.

16. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

Sep 20, 2008
    3,539
    0
    36
    dit dus.

17. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    Verder vind ik wel dat er meer naar gezonde keuzes bv roken overgewicht enz gekeken moet worden maar ja hoe ga je dat controleren?

18. alamea

alamea Fanatiek lid

Jan 15, 2013
    1,270
    0
    0
    Agter haar quote ging over Knap, die het had over de noodzakelijke keizersnedes die ze moest ondergaan en vroeg of ze dan maar moest sterven in het kraambed. Agter schreef vervolgens dat niemand hoeft te sterven in het kraambed en dat je je dan aanvullend kon verzekeren en anders de rekening thuis kreeg.

Daaruit maak ik op dat Agter doelt op in ieder geval noodzakelijke keizersnedes alleen in een aanvullend pakket aan te bieden, en indien je dat niet hebt je dus een aantal duizend euros zelf moet betalen.

Heb ik het goed zo, Agter?

Klinkt wel heel erg Amerikaans zo.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Overgewicht is heel moeilijk omdat sommige mensen hier niet bewust voor kiezen. Daar kunnen allemaal ziektes achter zitten ( ook psychisch)

Roken is wel anders.

20. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    ja idd. Bv ik heb ook overgewicht maar ben al 50 kilo kwijt en sport 5x in de week. Maar ik heb volgens de statistieken toch echt nog een bmi van 32. En als ze alleen daar naar kijken ben ik dus ook de klos terwijl ik misschien wel meer aan mijn gezondheid doe als iemand met een gezond bmi. En dat zou ik wel oneerlijk vinden.

Daarbij heb je idd nog andere dingen waardoor overgewicht kan komen.

Ja roken dat doe je of dat doe je niet punt!

En ik zie ook niet iedereen op controle komen voor de zorgverzekering dat kost ook handen vol geld.

Share This Page