Hallo dames, Ik ben afgelopen vrijdag weer bij de gynaecoloog geweest en moet even m'n ei kwijt hoor.... Ik heb een groei-echo gekregen en hoorde opnieuw dat het een flinke jongen was..met 33+1 was hij al 2.5 kgs. Kreeg al gelijk zo'n afkeurende blik...maar ben zelf helemaal niet aangekomen de afgelopen 2 weken dus het is echt de kleine die gewoon alles van mama afpakt. Daarna mijn bloeddruk meten...."oei, die is iets omhoog geschoten in de afgelopen 2 weken...125/85." Klonk ook al niet te vriendelijk...... En mijn vruchtwater werd ook nog gemeten....de diepste pocket was 7.5 cm en je mag schijnbaar maar maximaal 8 cm hebben. Maar alles werd op zo'n klinische en vooral ook een beetje verwijtende toon gezegd....kon acuut niet meer genieten van de zwangerschap! En dat gevoel heb ik eigenlijk nog altijd; vooral het vruchtwater baart me zorgen....is dit ook iets waar ik me zorgen over moet maken?? Ze hebben wel het vermoeden dat ik zwangerschapsdiabtes heb maar ik moet nog altijd regelamtig prikken en de waardes zijn tot nu toe gewoon goed! Zijn hier nog meer meiden die last hebben van (te)veel vruchtwater en vervelende gynaecologen?
Hai Kitty, Yep same here... Ik schijn ook een flinke knul te krijgen die 9 of 10 pond gaat zijn op 40 weken. Ik krijg wekelijks een groeiecho bij de gyn en het kindje schijnt nog steeds dwars te liggen. Ook ik schijn erg veel vruchtwater te hebben, maar dat wordt vanzelf minder in de laatste paar weken. Dus de hoeveelheid vruchtwater is ook nu nog te groot om het kindje te gaan draaien zeg maar. Ik begreep dat de heoveelheid vruchtwater echt niet zorgwekkend is, alleen duurt het langer voor hij z'n positie inneemt en niet meer daarvan afwijkt. Dus veel vruchtwater is fijn voor de baby, want die heeft nog lekker veel ruimte! Maar laat je niet gek maken hoor! Sommige gynaecologen zijn weinig meelevend en kijken je nauwelijks aan, maar zijn alleen maar met getallen bezig en het noteren ervan. Vaak met weinig gevoel, waardoor je zelf een rotgevoel krijgt. Ik heb het inmiddels van me af gezet omdat ik me er heel vervelend door ging voelen. Probeer er zoveel mogelijk met iemand over te praten, bij mij heeft dat geholpen om het wat nuchterder te bekijken. Ps: bij mij beginnen ze ook elke keer weer over zwangerschapsdiabetes, maar mijn suiker is al 6x geprikt en steeds oke. Maar het blijft een feit dat als zij het niet kunnen verklaren en ze je dus niet in een hokje kunnen douwen, het voor hen erg frustrerend is en dat ze daardoor een stuk chagrijniger worden en dat moeten wij dan bekopen..... Er bestaat ook nog zoiets als erfelijkheid! Kan gewoon genetisch zijn dat je zware kindjes baart. Juist iets om trots op te zijn hoor, dat jouw lichaam zo goed voor je kindje zorgt! Jouw eetpatroon heeft daar absoluut geen invloed op!!!!! Superveel sterkte meid!!!! Groetjes, Emma
Ik heb een verhoogde kans op vroeggeboorte, en veel vruchtwater. Dat wordt nu wel goed in de gaten gehouden, want veel vruchtwater kan ook weer tot vroeggeboorte leiden. Maar bij mijn eerste had ik ook veel vruchtwater, maar normale bloedwaarden, en toen hoefde ik me absoluut geen zorgen te maken. Meestal is het zo dat als een gyn je niet speciaal op een risico wijst, het allemaal wel mee valt. Niet te druk maken dus!
Ik heb nu 2 zwangerschappen gehad met heel veel vruchtwater. Ik zelf werd meer getest op suiker. Aangezien ik ook grote kinderen zou krijgen. vroeggeboortes heb ik niet gehad. Mijn 1e zoon (4330gr) is met 39,6 geboren en m'n andere zoon(4780gr) met bijna 41 weken en toen werd in ingeleid omdat hij anders te groot zou worden. Te veel vruchtwater kan geen kwaad voor de kleine hij/zij heeft alle ruimte om te bewegen. Nu ben ik weer zwanger en heb alweer een grote buik en zal weer zoveel vruchtwater hebben/krijgen. En ik ben er blij om, ik ken er genoeg die niet veel vruchtwater hebben/hadden en waarbij het kindje om het leven is gekomen doordat het opeens helemaal op was. Maak je geen zorgen, ja gynaecologen of verloskundigen kunnen afkeurend kijken omdat ze denken dat het je eigen schuld is. Maar de een maakt gewoon meer vruchtwater aan dan de ander. je geeft je kindje gewoon een lekkere leefruimte.
haha herkenbaar!!!! hier wel veel vruchtwater maar kindje is niet groot, juist (te)klein! maar ik heb ook al een aantal gyneacologen gehad en die zijn ook allemaal vreselijk verschillend. zo zegt de 1 bij mij dat ze met 32/33 weken nog een inwendige echo doen en dan beslissen of het een keizersnee wordt of gewoon en dan ook meteen een datum gaan prikken (heb een vleesboom, ene grote ..) en de ander zegt (vorige keer) 'ja het kan nog alle kanten op! pas met 36 weken beslissen we !' maar dan zet ik ze voor het blok en vertel precies wat de andere heeft gezegd.... tis goed met ze! maar goed, nu weet ik dus nog niets. volgende keer mijn vaste gyn en daar wil ik nu duidelijkheid van krijgen, wil weten waar ik aan toe ben. heel irrie al die verschillende doktoren!!!!! heb er ook1tje gehad, daar werd ik niet goed van zeg... die ging aan mijn buik zitten voelen en woelen. doptone erbij. ik zeg nog 'dat is geen doen, die kleine stuiterd alle kanten op'! toch doen he, 'nee ik kan niets vinden, even de echo doen dan maar' ARGH ondertussen ik bijna in de stress omdat ze het hartje dus idd niet kon vinden. en nog kortaf dus ook. die hoef ik dus niet meer hoor. moet me er wel prettig bij voelen.
Hier ook n grote buik met heeeel veel vruchtwater, maar hier zegt de vk juist dat t geen probleem is dus maak me er ook geen zorgen om. Heb alleen wel n goed zeiltje in mijn bed gelegd Mijn eerste zoon werd met 37+6 geboren en was toen 8 pond. Dat vonden ze wel wat groot dus ze houden t nu wel in de gaten maar zoals t er nu uitziet zou deze frummel 8 pond zijn bij 40 weken. Vooralsnog kleiner, bij 36 weken 2900 gram,prima dus. Ze hebben me n paar keer gtest op suiker maar die is ook prima. Mijn bloeddruk is 135/85 en vinden ze prima dus ik zo me maar niet te druk maken, sommige mensen kunnen je zo onzeker maken!