beste voedingsdeskundigen, Mijn zoontje spuugt erg veel van zijn voedingen weer uit, het zijn meer dan "mondjes' en ook 2 a 3 uur nadat hij heeft gegeten komt het er nog uit. Op advies van het cb ben ik groente en fruit gaan geven toen hij nog niet eens 4 maanden was in de hoop dat dat er wel in zou blijven. maar helaas, zelfs zijn groenten en fruit komen nog naar boven. Volgens de huisarts heeft hij geen reflux omdat hij het niet tegen de muur aan gooit maar het gewoon langs zijn kin/shirt/broek/sloffen/vloer loopt. Op dit moment hebben wij dit voedingsschema met zeer veel kleine voedinkjes op een dag. best vermoeiend voor hem want hij komt er overdag niet aan toe om lekker lang te slapen. Ik maak hem niet wakker hoor, maar hij wordt zelf na 30-45 minuten alweer wakker van de honger. dit is zijn schema: 8.00 flesje 90 cc + 30 cc forlax (hij heeft ook moeite met poepen) + jbpm + 1 ml zantac 10.00 100-150 gram fruit (appel,banaan, mango, peer) 12.00 flesje 120 cc +jbpm 14.30 flesje 120cc + jbpm 17.00 100-150 gram groenten 19.00 flesje 150 cc + 2 scheppen jbpm + 3-4 scheppen rijstebloem op sommige dagen heeft hij wat meer honger en komt er smiddags nog een flesje van 120 cc bij maar dan eet hij zijn groenten niet of nauwelijk meer. mijn vraag is nu: als hij geen reflux heeft heeft hij dan misschien koemelkallergie? hij krijgt al H.A. voeding. Mijn man heeft kma en ik ben er een paar jaar geleden achter gekomen dat koemelk de oorzaak is van mijn constante maagpijn. Ik wordt er een beetje gefrustreerd van dat we niet 'geloofd' worden. Kan ik de huisarts omzeilen en zo`n test zelf aanvragen? En kan ik dan die dure pepti of pep?? voeding vergoed krijgen? Hij heeft nu namelijk ook niet de mogelijkheid om zich op motorisch gebied volledig te ontwikkelen omdat hij als hij op zijn buik draait alleen maar ligt te huilen van de pijn en het spugen want dan natuurlijk nog erger wordt. Verder vraag ik me af of hij zo wel genoeg vocht binnen krijgt want ik kan hem geen water geven, dat komt er tijdens het drinken namelijk meteen weer uit samen met zijn laatste voeding.
Hoi! Wat sneu voor je zoontje, ik kan me heel goed voorstellen dat je, vanwege de klachten van jezelf en die van je man, aan koemelkeiwitallergie begint te denken. Heb je dit al met de arts besproken? Of misschien met de huisarts als je je daar prettiger bij voelt? De voeding voor behandeling van koemelkeiwitallergie (bijvoorbeeld FrisoPep) komt voor vergoeding in aanmerking wanneer koemelkallergie bewezen is. Vaak raadt de arts aan om deze 4 weken te geven. In die 4 weken moeten de klachten zichtbaar verminderen. Na 4 weken gaat de arts kijken of de klachten terugkomen bij provoceren met een standaard voeding. Wanneer dit zo is en de klachten gaan opnieuw weg met de FrisoPep, dan is de koemelkeiwitallergie bewezen en zorgt de arts voor de vergoeding. Het kan geen kwaad om deze voeding te gebruiken en in jouw situatie kan ik me heel goed voorstellen dat je hiermee wilt beginnen. Ik zou je adviseren om naar een arts te gaan en dit te bespreken. Heel veel succes en ik hoop dat het snel beter gaat met je zoontje! Groetjes Linda