Vraagje hoor: Mijn zoontje drinkt sojamelk (koemelkallergie), verder lust hij geen ander drinken ongeveer (soms wat diksap maar weigert hij vaak). Nu weet ik niet precies of er voor sojamelk eigenlijk ook een max is. Hij drinkt zeker meer dan 300ml per dag, meestal rond de 450ml per dag. Mag dat eigenlijk wel? Ik blijf het proberen met ander drinken maar hij wilt gewoon niks anders
Als je je hier en daar inleest vind je toch enige nadelen aan sojamelk.Zo kan je vitaminetekort krijgen en gewicht verliezen.Het is ook van de sojaboon gemaakt,dus dat zien ze weer als vleesvervanger en niet als zuivel.Schijnen ook hormonen in te zitten.Maar wat moet je anders bij kma,t is moeilijk.Is hij er nog niet aan toe om langzaamaan over te stappen naar koemelk??
@Desiree, lastig dat hij niks anders lust! Ivm hormonen zou ik zelf de soja zoveel mogelijk beperken maar hij moet natuurlijk wel drinken. Heeft hij nooit ander drinken lekker gevonden? Hier drinkt ze veel water, thee en soms diksap. En van mij wel eens wat appelsap of sinaasappelsap. Ik weet niet hoe betrouwbaar deze bron is, maar dit vond ik over soja Is sojamelk gezond? | Eten en Drinken: Dranken overig Heb je trouwens al eens rijstemelk of havermelk geprobeerd?
Op welke manier heb je het andere drinken geprobeert? Heb je al een pakje aangeboden, hier vind ze het heel erg leuk om uit een pakje te drinken en maakt het niet zo veel uit wat er in zit. Ze drinkt dan veel beter als wanneer ze uit een beker of tuit drinkt. Miss dat je zo eens ander drinken kunt proberen.
Hij lust soms wat diksap maar alleen als hij echt dorst heeft en ik hem niets anders geef.. thee, water, haver- en rijstmelk vindt hij echt niet lekker.. als hij een slok heeft genomen laat hij het gewoon uit zijn mond lopen. Hij snapt niets van een rietje! Gaat hij in proberen te blazen. Wat betreft de vitamines, die zitten al in de sojamelk toegevoegd. Hij heeft sowieso geen vitaminetekort, daar is hij op geprikt. Hij krijgt die speciale sojamelk voor kinderen van 1-3 jaar. Van die sojamelk is maar 5% sojaboon, wat gelukkig wel meevalt. @ Belief ik heb een maand geleden nog koemelk geprobeerd maar hij is nog allergisch, dus is nog geen optie. Mag 1x in het half jaar elimineren.
Misschien kun je op vaste momenten sojamelk geven en verder een beker neerzetten met ander drinken voor tussendoor als hij nog dorst heeft? Hier is ze momenteel druk bezig met zelf drinken uit een gewone beker. Meestal gaat dat goed en verder heeft ze een rietjesbeker met water of thee in de buurt. Helpt het niet als je in een pakje eerst wat knijpt zodat hij wat binnen krijgt? Blazen deed ze hier een tijdje nadat papa dat had voorgedaan Nuby rietjesbeker kan ze niet in blazen, dus dat scheelt
Mijn zoon drinkt ook soyamelk, en heeft daar een tijde ook meer dan 300cc per dag gedronken. Daarnaast drinkt hij nog heel veel water en ander drinken. 300-400cc totaal per dag aan drinken vind ik wel erg weinig overigens. Maar sinds ik hier allerlei horrorverhalen heb gelezen over soyamelk, ben ik gaan halveren. Nu krijgt hij geitenmelk gecombineerd met soyamelk (ong 60-40). En na overleg met de kinderarts binnenkort ga ik kijken of paardenmelk niet iets is voor hem. Heb je geprobeerd om soyamelk te mengen met bijv haver- of rijstemelk? Die peuter soyamelk is enorm zoet en smaakt een beetje naar vanille, het kan zijn dat je zoon die smaak heel lekker vindt en niks anders wil. Kun je niet kijken of je kunt overstappen op gewone soyamelk, waar ook extra vinamines aan toegevoegd zijn, maar waar veel minder suiker in zit? Misschien dat ie dan ander drinken ook accepteert?
@red met een gewoon rietje zo uit een pakje heb ik ook wel eens geprobeerd en wat in geknepen, maar daar begreep hij niets van. Hij drinkt wel uit een gewone beker. Ik heb nu 's ochtends een beker melk voor hem, 's middags bij de lunch en dan een sojatoetje. Ik ga nu gewoon weer vol proberen te houden met thee en diksap, welke thee kan je het best geven? Ik vind de sojaverhalen ook wel beetje eng, maar ja zit er toch nog wel even aan vast. Misschien kan ik wel een beetje mengen met rijstmelk maar twijfel toch of dat wat wordt. Hou het iig in mijn achterhoofd. Hij is een moeilijke met smaken leren te waarderen ook met eten.. Kost hier bijna allemaal moeite.
Ik geef meestal rooibos, dat drinken wij hier nu ook en vindt ze ook erg lekker. Heb hier meestal rooibos citrus en doe dan net zoveel koud water als thee zodat het slappe thee is. Kauwgomballenthee van de AH vindt ze ook wel lekker maar die is wat sterker.
Het is belangrijk om theeïne-vrije thee te geven, denk ik? Ga de thee ook proberen. Vrijdag dan, morgen is er oppas.
Zelf drink ik vaak sterrenmuntthee, is ook zonder theeine en is wat zoeter, vind ze hier lekker. Ze vind alle thee trouwens lekker. Ik maak het heel erg slap, dat er net een kleurtje aan zit. Groene thee is ook gezond (naast de rooibos die al genoemd is)
hier ook een sojamelk drinker vanaf 1,5 jaar hij krijgt ongeveer 500 ml op een dag. ook nu nog soms wat minder