Hallo allemaal, Vandaag ben ik samen met mijn vriend wezen kijken bij een KDV voor ons eerste kindje. Nou hebben we geen idee waar je op zou moeten letten bij zo'n bezoek. Ook een aantal dingen die we gezien hebben wisten we niet wat we ervan moesten vinden..bijvoorbeeld : - Kindje ligt tijdens ons gesprek lang te huilen (krijsen op de kamer); maar leidster gaat door met flesje geven van kindje op haar armen en reageert hier niet echt op, totdat een andere collega (die daar niet op de groep werkt) zegt zal ik er even heen? Leidster reageert dan wat lakoniek naar mijn idee. - Leidster doet wat makkelijk over de zoals ze het zelf zegt "pedagogische richtlijnen" . - KDV was midden in de stad, hadden een mooie grote tuin, die afgesloten is, maar omwonende kunnen deze alsnog bereiken via de bovenkant (kan het niet goed uitleggen, maar hopelijk duidelijk zo). Er liggen buiten van die hokjes waar kindjes lekker buiten in kunnen slapen, maar terwijl wij hier langs liepen lag een baby op zijn buikje buiten te slapen zonder toezicht. Baby kon zijn hoofd wel draaien maar ik kreeg er een beetje de rillingen van (kan ook mijn onervarenheid zijn, maar dat weet ik dus niet). Vooral omdat er geen toezicht was en het erg druk was buiten, dus dat wanneer er iets zou zijn het volgens mij niemand zou opvallen. Dus al met al wisten we door bovenstaande niet zo wat we ervan moesten vinden. De leidster was verder aardig enz... Misschien overdenk ik het of juist niet, maar heb dus geen idee en daarom dus graag jullie tips / ervaringen !!
Ik herken de punten die je hier noemt wel een beetje. Toen wij ons aan het oriënteren waren en op zoek gingen naar een opvang voor onze dochter zijn wij ook een paar van bovenstaande situaties tegen gekomen. Hierdoor hadden wij niet echt een goed gevoel bij betreffende kdv. Het voelde niet goed dus hebben wij het niet gedaan. Wij hebben uiteindelijk voor een GO gekozen. Hier hadden wij meteen een heel goed en vertrouwd gevoel bij. Ik wil alleen maar zeggen, bij twijfel niet doen. Als het niet goed voelt, niet doen. Want je laat daar wel je kostbaarste bezit achter en als dat niet goed voelt ga je ook met een onderbuik gevoel naar je werk.
Bij twijfel niet doen. Waarschijnlijk zijn de punten die je noemt wel de verklaren hoor. En je had er gerust naar kunnen vragen bij de leidster dan had ze kunnen toelichten waarom ze zo handelde. Bijvoorbeeld: Kindje huilt zichzelf altijd in slaap, sommige baby's doen dat. Of ze staat nu eenmaal alleen, kindje heeft voeding en schone luier gehad en is gewoon even niet aan de beurt aangezien ander kindje ook recht heeft op voeding en aandacht. Buikslapen: of het kindje was oud genoeg om zelf op z'n buik te draaien, of de ouders hebben ervoor getekend dat het op z'n buik word neergelegd. Wat is zonder toezicht? Kijk, de leidster kan er niet naast gaan zitten, maar waarschijnlijk word er elke 10 minuten even gekeken of staat er een babyfoon met camerafunctie op het bedje gericht. Tuin bereiken via bovenkant? Door over het hek te klimmen oid? Lijkt me dat dat overal zou kunnen... maar mensen die kwaad in de zin hebben weten toch wel binnen te komen, als het moet door in te breken
Bedankt voor jullie reacties! Beide goeie inzichten, alleen denk ik daar het inderdaad gaat om gevoel, en dat het voor mij niet past als de kleine nog zo jong is. Zit niet lekker, dus ben naar andere opties aan het oriënteren! Voor de oudere kindjes was het overigens wel top en voelde het stukken beter!
Het aller belangrijkste bij een keuze is, heb je er een goed gevoel bij? Bij nee niet doen. Klinkt mss wazig maar als je ergens bent waar je een goed gevoel bij hebt, dan weet je het wel Praktisch gezien heb ik op de volgende punten gelet: - wat onderscheid de een van de ander? - zijn het horizontale of verticale groepen? De laatste had onze voorkeur - wat doen ze om de ontwikkeling te stimuleren? - hebben ze richtlijnen qua voeding/traktaties? - zijn luiers, eten en drinken inbegrepen? Is lang niet overal zo
Vooral op je gevoel af gaan. Wij wilden sowieso geen gastouder om meerdere redenen. We zijn bij 2 kinderdagverblijven gaan kijken. De ene had een 'open avond' dus zonder dat de kindjes er waren. De leidsters waren super aardig en het was heel erg schoon. Het andere kinderdagverblijf was wat hectischer, overal gebeurde iets. Er waren 2 buitenruimtes en je weet dat wanneer kinderen daar spelen ze niet schoon blijven. Verder heb ik bij beiden veel vragen gesteld met 'stel dat' voorbeelden om te kijken hoe hier op gereageerd werd. Wat wij ook belangrijk vonden was hoe flexibel de opvang is. Of je dagen kan ruilen, als je kindje ziek is of die dag / dagen ingehaald kunnen worden, etc. We hebben voor deze laatste gekozen. Hier hadden we het beste gevoel. En je voorbeelden, op zich vind ik dat niet hele rare dingen. Q huilde als baby áltijd minimaal 5 minuten voordat ze in slaap viel. Op de buik slapen moet je als ouder vaak voor tekenen. En pedagogische regels kan ook zijn dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd iets moeten / mogen. Het kan zijn dat die leidster juist bedoelt dat ze meer naar het kind kijkt dan naar dat soort regels. Misschien handig om als je weer gaat kijken veel door te vragen.
vervelend dat je eerste indruk niet zo fijn was! waar je op moet letten als je op zoek gaat naar opvang is eigenlijk 1 ding - wil ik hier mijn allerbelangrijkste bezit 1 of meerdere dagen in de week brengen? voelen wij ons hier fijn en vertrouwt! Voelt dat niet zo... of verder kijken of naar andere mogelijkheden kijken! Kijk in ieder geval even op nog een kinderdagverblijf.