Ik heb vermoedelijk weer cysten in mijn borsten. In het verleden ook gehad en toen laten weg halen. De arts zei toen: als het weer terug komt dan bel maar naar je huisarts en dan maken we weer een afspraak om het weg te halen. Echter ben ik dus doodsbang voor naalden en heb ik geen last van de cysten. Dus als het geen kwaad kan om ze te lachten zitten dan wil ik het gewoon laten zitten. Weet iemand dit toevallig?
Hier is geen ja of nee op te zeggen. Is per persoon en per cyste verschillend. Ze hebben er ooit bij mij 1 weggehaald, meer per ongeluk omdat ze een biopt wilden nemen en hem toen helemaal weggenomen hebben. Maar ik heb er ook genoeg gehad die gewoon uit zichzelf weer geslonken zijn. Had 2 jaar geleden een groepje van 5 kleintjes in mijn linkerborst. de arts zei: kijk het maar aan, als je er last van krijgt dan hoor ik het wel en nu zijn ze ineens weg. Maar er zit wel weer een nieuwe 5 cm verderop waarvoor ik maandag weer naar het ziekenhuis ga. En die zit op een rotplek en die irriteert. Dus misschien laat ik daar wel weer wat aan doen. Eigenlijk heb je dus niks aan mijn antwoord, want mijn antwoord is dat er geen zwart-wit antwoord is
Toch bedankt voor je antwoord! eigenlijk heb ik toch wel wat aan je antwoord want tussen de regels door lees ik: zolang je er geen last van krijgt hoef je er niet perse voor langs.
Ik heb al jaren een (kleine cyste) in mijn borst. Omdat ik er geen last van heb was het advies om hem te laten zitten. Hij zit namelijk bij mijn décolleté, en de arts gaf aan dat ik dan een littekentje zou krijgen op een plek die zichtbaar is bij een laag uitgesneden trui. Dat vond ze zonde terwijl het niet nodig is om een cyste te verwijderen. Mocht hij groeien, dan kon ik opnieuw langs komen. Hij zit er al 10 jaar en is constant gebleven.
Toen ik 16 jaar was had ik ook een cyste in mijn borst. Onderzocht en toen is geadviseerd hem te laten zitten omdat hij vermoedelijk zelf weg zou gaan. Dit is ook gebeurt. Anders zouden ze hem weghalen dmv een naald.
Had ze jaren terug en na onderzoekjes zei de huisarts ja ze kunnen niet weggehaald worden en verdwijnen vanzelf wel. Ik spreek dan zeker over zo 10 jaar terug.
M'n moeder heeft er ook heel veel en bij haar zijn ze blijven zitten maar heeft wel nadelen; voor een borst foto voor screening voor borstkanker moet zij door de mri omdat de cysten een vreselijk vertekend beeld geven op de foto.
Huh? Ik krijg maandag juist een mammografie hiervoor. Dat is ook typisch dan! Zal dat per ziekenhuis verschillen??
Ik heb ook een cyste gehad en na de mammografie is er een punctie genomen, omdat ik al vaker andere knobbels heb gehad. Tijdens de punctie is de cyste helemaal leeg gezogen, dus hij is weg. Heb je wel een mammografie/echo gehad om er zeker van te zijn dat het een cyste is? Ik vond het net zo voelen als de andere keren, dus had niet verwacht dat een cyste was.
Ik heb in mijn puberjaren een cyste gehad. Wanneer ik met mijn vingers mijn borst onderzoek door er op te duwen en te voelen dan voel ik niet echt iets. Wanneer ik mijn borst in mijn hand pak en er in "knijp" dan voel ik harde knobbels/schijven in mijn borst die wel gevoelig zijn wanneer ik er in knijp. Dit was precies net zo toen ik die cyste had. Vandaar dat ik er vanuit ga dat het nu weer een cyste (of meerdere) is. Overigens hebben ze toen in mijn puberteit wel een echo gemaakt om er zeker van te zijn dat het een cyste is. Inmiddels heb ik nog niet de leeftijd bereikt om een mammografie te moeten laten maken dus dat is nog nooit gebeurd.
Ik zou eerst laten nakijken of het een cyste is. Helaas kun je aan de buitenkant niet zien of voelen of het goed-of kwaadaardig is. Knobbeltjes dus altijd laten nakijken! Hier helaas ervaring met borstkanker op jonge leeftijd, terwijl het niet eens in de familie voorkomt. Laat het dus alsjeblieft eerst goed onderzoeken, dan kun je daarna altijd nog beslissen wat je met een eventuele cyste doet. Er wordt bij knobbeltjes in je borst altijd aanvullend onderzoek gedaan, ongeacht je leeftijd. Als je jong bent, is een mammografie soms niet betrouwbaar omdat je borstweefsel dan nog heel compact is. Daardoor is niet alles goed zichtbaar. In dat geval wordt er vrijwel altijd aanvullend nog een echo gemaakt.
Ook al voelt het hetzelfde, ik zou het wel laten onderzoeken. Ik kreeg voor m'n 30e ook altijd echo's ipv mammografie. Snap dat je het niet prettig vind, ik wacht er dan zelf ook altijd lang mee voordat ik naar de huisarts ga. Bij mij voelde het alle keren hetzelfde, maar dat was het dus niet. De 1e moest operatief verwijderd worden ivm onrustige cellen, de 2e mocht ik laten zitten en de 3e was een cyste die dus leeggezogen is.
Ik heb er ook 1 gehad en m'n dokter zei lekker laten zitten. Je hebt er geen last van en het kan geen kwaad. Dan gaan we niet onnodig snijden. In de loop der tijd is het vanzelf weggaan.
Sorry maar vind dit echt een beetje dom. Je gaat ervan uit dat.. Laat er naar kijken je zou niet de eerste zijn bij wie t anders uitpakt..