Ik ben ontzettend blij dat ik weer in verwachting ben, nu van de 2e. Helaas heeft het even geduurd, niet omdat ik niet zwanger kon worden maar door allemaal andere omstandigheden. Verhuizing, schildklierziekte, ander werk, darm problemen enz... Vroeger had ik altijd zo,n ideaalbeeld van 2 jaar of minder tussen elk kind, helaas kun je dat niet van te voren plannen. Ik ben benieuwd hoe het allemaal zal gaan tussen de 2 kinderen. Het is wel heel leuk dat mijn zoon (nu 3,3 jaar) het allemaal heel bewust gaat meemaken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of ook nu zwanger zijn en dan ook een aardig leeftijdsverschil krijgen?
de oudste is hier nu net 6 en de tweeling wordt in juli 5 hier hebben we ook aardig wat leeftijdsverschil als de kleine er is en ik denk zelf dat het wel goed gaat komen nu snappen ze wat beter als je wat meer bezig bent met de kleine en al dat soort dingetjes
heb hetzelfde. wle net iets minder maar toch over de drie. ze word bijna drie en ben dus ook paar weken zwanger nu. wij hadden eerst ook ideaal beeld hoor met ong 2 jaar ertussen. en ook dus door bepaalde dingen duurde het wat langer. zo is mijn man tussendoor uitgezonden geweest. en ik wilde niet hoogzwanger zijn als ie weg was of met een peuter en baby thuiszitten. dus hebben we gewacht. toen duurde het ook nog een redelijke tijd dat het lukte. tenminste meer als bij de eerste dat was binnen 3mnd en deze zon 7 of 8 rondes geloof ik. onze kleine meid is echt helemaal gek op babys. dus denk ook dat dat wel weer leuk is dat ze het idd bewust mee gaat maken. en dat ze al wat kan helpen met de luiers ed. en rond kan huppelen achter de kinderwagen hihi. zijn dus denk ik ook wel weer positieve dingen aan. ook dat je bijv niet twee in de luiers hebt. tenminste dat was altidj zowiezo mijn vereiste hihi. niet twee tegelijk in de luiers. ten eerste la de prijs en ten tweede ben je de hele dag ant verschonen. ook zijn de oudere kids al wat zelfstandiger hoef je dus niet rond te sjouwen ook neit met je dikke buik. is dus beter voor je rug. en je hoeft als de kleine er is niet altijd met twee wagens op pad dus buggy en kinderwagen want oudste loopt gewoon. zo dat zijn al een aantal voordelen toch.
Hoi hoi Ik ben nu zwanger zoals je ziet en tussen dit kindje en mijn andere twee kinderen zit een behoorlijk verschil tussen. De oudste is 7 jaar en mijn jongste ruim 4. Na de geboorte van mijn tweede dochter was ik er van overtuigd dat ik geen kinderen meer wilde......... tot een half jaar geleden. Het leek me zo ontzettend leuk om nog een kindje te mogen krijgen. De twee meiden zijn dol enthousiast en zijn zooooo blij met de verrassing (aldus mijn oudste). We zien wel hoe het gaat later... In ieder geval gaan we met zijn allen enorm genieten van de kleine spruit die over drie maandjes gaat komen. Liefde komt het niet te kort, haha.
Hier een stiefzoon van 9 als onze kleine geboren wordt.. Zelf wille we het liefst hierna vrijwel gelijk door voor een 2e/3e.
Onze zoon is waarschijnlijk net 5 als de baby komt (hij is 1 mei jarig en ik ben 16 mei uitgerekend dus als de kleine zich eerder aandient...?...) Dus een aardig leeftijdsverschil...bij ons was het niet echt een bewuste keuze..meer omdat we eigenlijk besloten hadden het bij een te laten, wegens omstandigheden...maar begon toch wel erg te kriebelen toen ons zoontje ruim 3,5 was...en nu dus een kleintje erbij ...Je merkt inderdaad dat ze het heel bewust nu mee maken, want mijn zoontje is ook heel betrokken bij alles en begrijpt dat er een baby in mama's buik zit en hoe en wat...hij verteld ook vaak tegen volwassenen hoe het allemaal werkt in mama's buik met de baby..op zijn manier dan he...erg schattig
Tussen mij en mijn broers zit bewust 4 jaar verschil. Dit hebben mijn ouders zo gewild omdat de oudste dan naar school ging, en alvast een beetje een eigen leventje kreeg en mijn moeder dan alle aandacht had voor de baby. Bovendien heb je dan geen jaloezie, de oudste krijgt de aandacht als hij thuis komt en de baby overdag. Ik vind deze redenering goed, dus misschien zou ik het zelf ook zo doen. Mijn broer heeft het overigens ook al overgenomen met zijn kinderen Wat ook leuk is om te zien dat de oudste een soort beschermrol over zich neemt voor de jongste!
Mijn oudste is 10 en de 2e is bijna 7 als de kleine geboren wordt. Het is wel leuk dat ze het bewust meemaken. Ze zijn heel bezorgd en vinden het erg leuk om overal bij betrokken te worden. Voordeel is ook wel dat ze al heel veel dingen redelijk zelfstandig kunnen doen.
Wat herkenbaar! Wij wilden ook graag een tweede maar door omstandigheden is dat niet gelukt. Ik heb 'last' gekregen van mijn schildklier waardoor ik behandeld moest worden met radio-acief jodium. Ik mocht na de behandeling een week niet bij de kleine komen (ze was toen net 2) en na de behandeling mocht ik niet meteen zwanger worden. Bij de eerste heeft het anderhalf jaar geduurd... dus ik had zoiets van, dan zal dit ook nog wel ff duren. Maar na 4 maanden is het al gelukt! Als alles goed gaat wordt de kleine eind oktober geboren en mijn dochter is van begin november Zij wordt dan 4. Verder heeft mijn man nog een dochter uit een vorige relatie en zij wordt alweer 11. Soms loopt het niet anders in het leven en ik ben heeeeel gelukkig dat ik toch nog kinderen kan krijgen! Ik heb heel lang gedacht dat ik geen kinderen kon krijgen... En misschien is het wel heel fijn zo, je hebt gewoon meer tijd voor allebei, zijn zelfstandiger etc, zoals al eerder beschreven. Verder schelen mijn broer en ik 4 1/2 jaar en we hebben van jongs af aan een hele goede band. Zijn ook echt maatjes. Ik ben eigenlijk wel heel blij dat het zo gelopen is! Ik heb wel veel meer angst dat het niet goed gaat met de zwangerschap... dat heb ik volgens mij bij de eerste lang niet zo sterk gehad. Wie herkent dit?
ik scheel zelf met me zusje 4 jaar en mijn ouders hebben daar ook bewust voor gekozen omdat ik dan al naar school ging en ze dan alle aandacht had voor mijn zusje en ik ben nu 21 me zusje 17 en we doen heel veel samen dus volgens mij maat het leeftijdsverschil niet uit het ligt er net aan hoe je omgaat met elkaar je hebt ook broers en zussen die maar een jaar of wat schelen en niks met mekaar hebben dus
Mijn zoon is 5 jaar als de 2e geboren word door allerlei omstandigheden hebben we toen besloten om het er bij 1 te laten maar vorig jaar begon het toch weer te kriebelen en na lang wikken en wegen toch besloten om een 2e wondertje te krijgen en gelukkig was het snel raak. Het is wel leuk dat ze op deze leeftijd het allemaal bewust meemaken en dat je ze alles kan vertellen hij vertelt nu al wat hij allemaal gaat doen en dat hij zijn speelgoed gaat delen met de baby, echt lief krijg elke tranen in mijn ogen als hij dit vertelt. Komt helemaal goed
Klinkt als of ik het zelf geschreven heb...grappig...kijk maar een paar verhaaltjes hierboven...(en ons zoontje heet rowan) grappig he
Ik heb een dochter van 13 en een zoontje van 6 dus er zit wel veel leeftijds verschil tussen. Ik vind het niet zo erg hoor en de kids vinden het ook leuk want die maken het nu bewust mee en ze zijn zelfstandig dus doen veel zelf. Ik ben nu zwanger van de 3de en dat terwijl ik 2 kids wel genoeg vond maar door dignen die zijn gebeurd wilde ik toch wel een 3de erbij
mijn oudste is 10 en de andere 6 dus ook een flink leeftijdsverschil,maar ik vind het ook wel wat hebben,en hun maken het allemaal bewust mee en vinden helpen heel spannend en leuk nu de 3de op komst is
Ja dat is het leuke he van die leeftijd als ze wat ouder zijn dan gaan ze helpen met alles heel lief.
Ik denk dat alles zijn charmes heeft. Als ze ongeveer even oud zijn en het klikt dan hebben ze misschien meer aan elkaar, gaan later misschien samen uit etc. Als ouders ben je dan ook wat sneller uit de luiers en je zit nog een beetje in dat baby ritme als de 2e komt. Maar een vriendin van me heeft bewust een tijdje gewacht, haar oudste is net 6 geworden en de jongste net 2. En dat heeft ook zijn charmes. De oudste ging al naar school, voordeel: overdag tijd voor de baby. Nadeel; je moet de baby meeslepen naar school. Er is inderdaad geen jalouzie, de oudste is al redelijk los van mama en accepteerd dat de baby bepaalde aandacht krijgt. Alles heeft zijn voor en tegens, er is geen 'beter' of 'handiger' in deze denk ik.
ik ga akkoord met lilly: het heeft beiden zijn charmes. Ik scheel met mijn ene zus 5 jaar en met mijn andere zus 10 jaar. Het leuke was dat ik de babyfase van mijn kleinste zusje heel bewust heb meegemaakt en dat ik al goed kon meehelpen. Achteraf gezien hebben wij ook een enorm goede band, ik ben haar grote zus en zij kan met haar problemen bij mij terecht. Ik ben nu onverachts zwanger geworden (maar we zijn heel blij met de komst van deze kleine spruit) en wij denken er ook over om nog zeker 3 jaar te wachten voor we beginnen met een tweede. Nuja het zal lukken. Liefs Stephanie
Hier ook wel een groter leeftijdsverschil. Net zoals bij velen wilden wij heel graag een 2de kindje met niet al te veel leeftijdsverschil maar door omstandigheden ( veel miskramen en een EUG ) werd onze zoon geboren toen onze dochter net geen vijf jaar was .Ik vond het wel leuk! Ze was betrokken bij de zwangerschap, leefde er samen met ons naar toe en werd op het eerste gezicht verliefd op haar klein broertje (nu zitten ze elkaar wel al eens in de haren hoor ). Voordeel van meer dan 3 jaar ertussen is de zelfstandigheid die een kind dan toch al opgebouwd heeft! Nu ben ik zwanger van de derde, een dochter, en net zoals toen weer terug veel miskramen, we hadden het eigenlijk opgegeven en dan toch ineens bleef ik zwanger . Nu zal onze dochter 8.5j zijn bij de geboorte van haar kleine zus en onze zoon zal 3.5j zijn. Ook hij is al heel zelfstandig en al geruime tijd zindelijk overdag, mocht hij nu tegen juni ook 's nachts zindelijk zijn dan is het helemaal leuk Het enige 'rare' wat soms zo door mijn gedachten gaat is dat de twee zussen met 8.5j verschil echt wel een heel ander leven gaan hebben, los van elkaar, als kleine zus zo oud is of grote zus nu dan gaat grote zus studeren of wil ze misschien al het huis uit ... ach ja het heeft allemaal zijn charmes!
Hoi, Mijn dochter is al bijna 3,5 en in juni krijgt ze een broertje. Ik vind het leeftijdsverschil helemaal niet zo groot en tegen de tijd dat ons kleintje er is hebben we heerlijk samen zomervakantie en daarna gaat ze naar school. Dat lijkt mij heerlijk, buiten het feit dat ik dr heus wel zal missen als ze elke ochtend en middag weg is. Ik kan haar overal bij betrekken, ze kan helpen, op haar manier dan, met in bad doen en ev. een flesje geven. Volgens mij gaat dat helemaal goed komen. Ik kijk er erg naar uit en ben juist blij dat we even gewacht hebben. Gr, Manon
De oudste is hier 11, dan een dochter van straks 9 en de jongste straks 5 jaar. Zelf had ik ze ook liever dichter opelkaar gehad( vooral i.v.m. leeftijd van mijn man, hij ruim 45+) maar we hebben niets te klagen. De kids vinden het erg leuk nog een kleine erbij. Er zitten ook nadelen aan , straks een puber en een peuter. Twee werelden, we zullen als gezin wel eens splitsen, pa met kids en ma met kids eropuit, om beide leeftijden aandacht te kunnen geven.