meer dan 3 weken te laat geboren

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door vlademira, 1 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, wat dat betreft ben ik dan blij dat er bij mij niets gerommeld heeft voor de 37 weken echodatum... Zal het onthouden voor een volgende keer: dat ik -mocht dit weer gebeuren- gewoon wacht met bellen VK totdat ze me dan wel door moeten laten gaan, :-D
    Nee, maar alle gekheid op een stokje: had je toen niet zoiets van: doe ff normaal, dat kind gaat gewoon geboren worden? (Waarschijnlijk wel, maar ben ff benieuwd hoe ze dat toen hebben opgepakt?)

Tja, ik krijg steeds minder vertrouwen in die echo's... Bij mij was het bij alle echo's, op de laatste na, dat er NA de echo (en dan ook direct na de echo) een groeispurt kwam: dat merkte ik aan verergerde misselijkheid en groei van mijn buik. Dan baalde ik weer zo: als ik dan de echo een weekje later had gehad steeds, waren ze ws. op hele andere data uitgekomen. Maar luisteren: ho maar!
    Ga vandaag toch maar weer even een poging doen om het aan te kaarten, (even afhankelijk van welke VK ik tref), want ik wil sowieso een echo om te kijken hoe het ervoor staat, als onze dame zich 17 november nog steeds niet aangekondigd heeft, zodat we in ieder geval zeker weten dat ze voldoende vruchtwater enzo heeft... Voor de rest kan het me niet zo heel veel schelen wanneer ze komt, (nouja, liever gisteren dan vandaag natuurlijk), maar als ze maar gezond is, dan is al het andere minder belangrijk.
    Dus, ben benieuwd...

2. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

13 jan 2008
    794
    0
    0
    ik vind het wel heel kut voor je vlademira..
    je mag hier wel vreselijk boos over zijn

wat heb ik dan geluk gehad
    bij mij hadden ze ook twijfels over de datum.. ze dachten eerst ook dat ze 2 weken later
    geboren zou moeten worden, maar gelukkig hebben ze dat niet aangehouden zeg

3. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Misschien dat ik wat hard/bot overkom..(niet zo bedoeld)

Maar ik zou dus echt boos worden..
    Gewoon omdat er dus redelijk wat ernstige complicaties kunnen optreden bij de geboorte/bevalling van een kindje die TE lang in de buik heeft gezeten.
    Niet alleen gewicht/lengte, maar juist dat de placenta verminderd gaat werken, omdat het te lang duurt.
    Ik ben geen 'doem' denker, maar vind dit soort fouten toch wel erg..
    Natuurlijk zijn dat misschien 'uitzonderingen' (enstige complicaties tot de ergste nachtmerrie van elke mama/papa aan toe) maar het zou je maar overkomen.......

4. raspberry

Tja, Mieke, dat heb ik destijds ook al geprobeerd en helaas werkt dat op de een of andere manier alleen maar tegen je: Ik zag de VK echt denken: O, heb je er weer zo eentje die alles denkt beter te weten... en als je dan boos wordt, dan zie je ze denken: Tja, last van haar hormoontjes...
    Ik heb me in ieder geval nu wel voorgenomen om bij de komende controle te vragen of er toch niet nog een echo gedaan kan worden om in ieder geval vruchtwater te checken. Ben benieuwd...

5. Niet meer actief

Rozemarijke volgens mij checken ze sowieso vanaf 41 weken om de 2 dagen je kindje met een CTG en kijken ze ook naar t vruchtwater..

6. raspberry

Wel als jouw uitgerekende datum klopt met de hunne... In mijn geval zegt de VK dus op basis van de echo dat ik nog maar 38,5 week ben, dus niks aan de hand toch?
    Ik heb hoog en laag gesprongen, maar niets hielp. Ik ga aankomende maandag, als ik volgens hun dus 39 weken ben, toch maar eens kijken of ik een echo kan laten maken om in ieder geval zeker te weten dat vruchtwater in orde is. Hartje was afgelopen maandag in orde, is ook niet anders geweest de hele zwangerschap: vanaf week 9 al goed te horen, (alhoewel wijzelf denken toen ruim 11 weken geweest te zijn).

Dus ja, ik geloof ook heus wel dat de zorg voor dames die overtijd lopen, goed is, maar dan moeten ze dus wel op dezelfde datum als jij uit komen, en in ons geval is dat niet gebeurd en dan word je echt als een zeikerd en betweter weggezet en wordt er bitter slecht naar je geluisterd: ik heb over het algemeen niet eens de kans gekregen om eens rustig uit te leggen WAAROM wij zo overtuigd zijn van die andere datum... en tot nu toe heb ik dat maar wat laten zitten, omdat ik dacht: ach, ze komt wel op tijd. Maarja, nu ik dan toch echt overtijd loop, wordt dat natuurlijk ietsje anders :(

7. Niet meer actief

Snap ik.. maar waarom heb je zelf zo sterk het gevoel dat je verder bent dan..?

8. raspberry

Nou, als je even hebt... ;)
    *Ik heb destijds mijn eisprong getempt en die was, zoals altijd, strak op tijd. Ik heb altijd een cyclus van 28 dagen met altijd op dag 14 de eisprong en dat was in de maand dat ik zwanger ben geraakt niet anders... een klein verschil qua datum zou ik wel geloofd hebben, omdat innestelen ergens tussen de 3 en 7 dagen duurt geloof ik uit mijn hoofd, maar 2,5 week verschil: toen had ik dus al lang en breed zwangerschapsverschijnselen!
    *Een paar dagen voor mijn verwachte NOD had ik menstruatie-achtige rugpijn. Normaal heb ik dat de laatste dag voor mijn menstruatie en ik dacht dus ook eerst dat ik dus -helaas- gewoon ongesteld ging worden. De rugpijn hield echter nog een dag aan en nog een dag en nog een dag, enz... en mijn temp bleef dus verhoogd, wat ook een (medische) indicatie is dat je zwanger bent. Helaas testte ik ook pas met 2,5 week overtijd positief, en dat wordt door VK en echoscopist aangewend om te 'bewijzen' dat ik idd 2,5 week korter zwanger ben dan zelf gedacht, maar ik hoor van veel meer vrouwen dat ze pas later positief testen...
    *Ik heb vanaf een week na m'n eisprong een sterk verminderde eetlust gehad: kreeg niks naar binnen en ben toen in eerste instantie enorm afgevallen (de eerste 12 weken 7 kilo kwijt). Pas vanaf week 9 werd ik overigens misselijk, wat heeft aangehouden tot en met 6 maanden. Achteraf wel verklaarbaar: pas toen was het HCG zo hoog dat ik er dus misselijk van werd en ook positief testte. Maar het zat dus al die tijd al wel in mijn lijf, denk ik, en vandaar het ontbreken van eetlust, dat zich vanaf week 9 omzette in misselijkheid.
    *De echo's hebben steeds een latere datum aangegeven dan wij op basis van mijn cyclus en eisprong op uitkwamen, BEHALVE de laatste echo, die op onze datum uitkwam. Ik had elke keer NA de echo een enorme groeispurt en weet wel ongeveer zeker dat als ik mijn echo's steeds 1 weekje later had gehad, we een heel andere datum mee hadden gekregen... Vanaf de laatste echo heeft de VK ook geroepen dat ik abnormaal hard groei (of liever: de baby) en dat ze niet snapt hoe dat kan. Ik heb een normaal suikergehalte en geen eiwitten in mijn urine, dus daar ligt het niet aan. Wat ons betreft heb ik, door allerlei stress in de eerste helft van mijn zwangerschap, gewoon een groeiachterstand gehad. Mijn opa overleed kort nadat ik zwanger ben geraakt en ik had het onnoemelijk druk op mijn werk, (in 4 maanden tijd 100 overuren gedraaid en 3 crisissituaties gehad met clienten die automutileerden en overdoses medicijnen innamen, waarvoor ik ook een aantal malen 's nachts standby ben geweest).
    Sinds ik 1 van mijn functies heb neergelegd, halverwege mijn zwangerschap, en die uren beschikbaar heb gekregen voor de andere functie, is de groei dus sneller gegaan en ben ik boven de curve gekomen... Rara, hoe kan dat? Wat ons betreft is de kleine toen haar groeiachterstand in gaan halen.

Nouja, al met al dus een aantal zaken die heel verklaarbaar zijn. Ik heb echter nog geen moment de gelegenheid gehad om alles eens rustig helemaal uit te leggen aan de VK en het op een bepaald moment dus ook maar opgegeven, omdat ik dacht: ach, de meeste kleintjes komen gewoon op tijd. Maar nu ik dus een week overtijd loop, begin ik wel een beetje te stressen... stel nou dat onze kleine net 1 van die baby's is die blijft zitten, te weinig vruchtwater overhoudt en een placenta die nog te weinig voedingsstoffen doorgeeft? Op basis van de echo zal de VK pas met extra controles beginnen na 17 november en dat duurt dus nog anderhalve week, terwijl ik op basis van onze eigen datum dus denk dat ik dan al 42,5 week ben! Beetje laat dus om met die extra controles te beginnen!
    Nouja, ik probeer mezelf elke keer maar weer rustig te maken met de gedachte dat tot aan de komende controle maandag, ik in ieder geval nog binnen de marge val van tussen de 37 en 42 weken) en ga dus proberen toch een echo te krijgen om in ieder geval de hoeveelheid vruchtwater te controleren. Ik hoef verder ook helemaal geen uitgebreid onderzoek of wat ook, ik roep ook nog niks over strippen, inleiden of wat ook, ik wil alleen maar zeker weten dat ik voldoende vruchtwater heb en dat de placenta nog voldoende voedingsstoffen doorgeeft. Als dat zo is en de kleine wil toch blijven zitten, tja... liever niet, maar zolang alles functioneert zal die kleine dan wel een reden hebben om te blijven zitten en ga ik me daar ook niet tegen verzetten, (alhoewel wat mij betreft ze liever nog gisteren dan vandaag eruit mag, want ik krijg in hard tempo meer last van m'n bekken, heupen enz...)
    Maar zodoende dus allemaal, ;)

9. Niet meer actief

Heb je verhaal gelezen en ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen... kaart dit goed aan bij je vk, vooral omdat dit een groot punt van onzekerheikd voor je is... mochten ze je niet serieus nemen zou ik persoonlijk naar een particulier echobureau gaan en het gewoon even na laten kijken..

10. vlademira

vlademira Niet meer actief

Quinten heeft tot nu toe 3 x een keel ontsteking gehad 2 x een oor ontsteking en nu heeft hij zijn neusamandelen ontstoken dit kan komen zei de kinder arts doordat hij te lang in de buik heeftb gezeten

11. Niet meer actief

Nou dat lijktm e dan weer vergezocht..

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja ik ben twee weken te vroeg bevallen hij had nagels die ene halve cm! bijgeknipt moesten worden en totaal geen smeer en verkalkte placenta terwijl ik precies weet hoever ik zwanger was (echt op de dag na en kon gewoon niet anders) volgens mijn berekening zou het zelfs zou zijn dat ik 2,5 week te vroeg was bevallen..

Mijn kindjes draaide zich met 5 weken al om en heeft al vanaf dag 1 zijn eigen hoofdje omhoog gehouden, dat zijn geen typerende dingen vind ik eigenlijk..

Ik heb ons kindje bijna 3 maanden lang moeten sprayen omdat ie (tijdelijke?) doof was aan 1 kant omdat het zo vol zat met vocht, gehoortest uiteindelijk iemand speciaals voor gekomen na die tijd.. en hierdoor ook extra kans op oorontstekingen (bij elke tand moet ik weer sprayen omdat de kans op oorontsteking dan extra groot is) kan gewoon zijn dat zijn amandelen gevoelig zijn (bij heel veel kids zie je dat en daarom worden ze ook zo vaak weggehaald)

Dean woog 4160 gram met 38 weken zwangerschap, door mijn ge-eiste groeiecho's ben ik eerder ingeleid..

het blijft raar de natuur maar de dingen die jij opnoemt vind ik niet typerend voor een te late baby..

13. raspberry

Maar, JsztD en Imd: dit is niet Vlademira's eigen idee, dit is dus onderzocht in het ziekenhuis en door een arts gezegd... Die zal het ook wel weten toch?

JsztD: ik ga dus idd maandag om die echo vragen, als onze kleine meid er dan nog niet is, en dan ga ik me dus echt niet zomaar af laten schepen. Dan maar een keer de hysterische vrouw uithangen eventueel, maar die echo zal er komen! ;)

14. Niet meer actief

Nee mijn post was niet tegen TS maar tegen 1 post voor me, weet zo ff niet wat t was :) maar denk dat t wel best ver gezocht is om bepaalde dingen aan het 'te lang blijven zitten' te wijten... Onwijs veel kinderen hebben die klachten

15. vlademira

vlademira Niet meer actief

De arts vertelde mij dar het daar door kwam
    omdat hij te lang zonder vruchtwater heeft gezeten is hij veel gevoelige voor infecties

16. Niet meer actief

Ja oke ik geloof je wel :) maar vind het ver gezocht van hun!

Deel Deze Pagina