Hoe kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Nati, 3 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nati

Nati Niet meer actief

Hoi,

ik heb even een vraag over kolven.
    Ik geef nu volledig bv, zo'n 6-7 voedingen per etmaal. Dit gaat heel goed, want mijn meisje groeit als kool. Echter heeft zij heel veel last van krampen, waardoor zij veel huilt en weinig slaapt (zowel overdag als s'nachts). Dit breekt mij wegens gebrek aan slaap en rust regelmatig op en ik en mijn man zouden het fijn vinden als hij dan af en toe zou kunnen inspringen en een flesje zou kunnen geven, zodat ik een keer de deur uit kan of kan bijslapen.

Ik zit te denken om voor flesjes af te kolven, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?
    Moet ik op gezette tijden kolven (tussen de voedingen door) en hoeveel moet ik dan kolven per keer?
    Mag ik het kolven 'op eigen houtje' gaan doen of moet dat in overleg met het cb of een lactatiedeskundige?

Misschien wat knullige vragen, maar ik wil het graag goed aanpakken, zodat mijn dochtertje niets te kort komt als ik ga kolven...

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

sorry dat je vraag zo lang is blijven liggen, we zijn een beetje achterop geraakt zie ik.
    Super dat je BV geeft en dat je kindje zo goed groeit!
    Is de vraag nog relevant?
    Ja, het is handig om wat te gaan kolven, dat kun je met de hand doen, of met een handkolf of elektrische kolf. Ik weet niet of je van plan bent te gaan werken en vaker te gaan kolven, dat kan meewegen in de keuze voor welke kolf.
    het is handig om na de ochtendvoeding te kolven, dan heb je meestal het meeste melk. De eerste keren moet je geen mega-opbrengsten verwachten, wees blij met 30-40 ml.
    Je kunt de melk in de koelkast bewaren of invriezen.
    Als je kindje nu zo'n 7 weken oud is ( denk ik?) kun je in de fles 150 ml aanbieden, kijk maar hoeveel ze ervan drinkt. De eerste keer zou ik wat minder melk warm maken, ze moet ook de techniek van het flesdrinken leren.
    En darmkrampen horen erbij, de darmen zijn nog niet uitgerijpt, en dat geeft kramp en pijn. Vervelend voor haar en voor jullie, maar het hoort erbij en het gaat over!

Mirjam

Deel Deze Pagina