Hallo iedereen, Mijn zoontje van 4 maanden wil de hele tijd staan?! Als hij op schoot zit strekt hij zijn benen continu en als je hem dan rechtop zet en ondersteund bij de okseltjes zet hij zijn voeten op mijn buik of benen en dan is ie tevreden. Maar met 4 mnd. is dat toch nog helemaal niet zo goed voor de voetjes en heupjes?Soms hoef je alleen nog maar zijn handjes vast te houden en dan gaat hij gewoon zo rond staan kijken.En als ik hem neerdruk wurmt ie net zo lang tot ie weer staat.Net een stijve plank af en toe, hij heeft flink wat kracht. Ook als hij in de wipper zit buigt hij zo helemaal naar voren, echt niet relaxed alsof hij buikspieren traint zeg maar,zo ziet het uit. Ik zat me al af te vragen of hij niet ergens last van heeft.. Herkent iemand dit?Of is het gewoon normaal wat hij doet.
onze dochter doet dit ook veel en die is nu net 3 mnd, alleen ze kan natuurlijk niet alleen staan hahaha!Maar denk niet datz e ergens last van heeft en dat het wel normaal is?
Ook hier een baby van 4 maanden die het liefst rechtop zit of sinds kort staat (zoals jij het omschrijft)... In de wipper of als ze bij me ligt probeert ze ook zichzelf rechtop te krijgen door haar hoofd naar voren te bewegen! Zolang je dit niet te lang doet zal het niet zoveel kwaad kunnen denk ik!
Ja! Ik herken het! Levi deed het ook vanaf 3 á 4 maanden. Heb toen ook gevraagd of het kwaad kon (bij het CB en aan de huisarts), leek me namelijk niet zo goed. Voor z'n heupjes inderdaad? Maakte me er in ieder geval een beetje zorgen over. Toen zeiden ze: Als hij het zelf doet, is het prima. Dan is hij er klaar voor. Uiteraard moet je het niet gaan stimuleren. Maar Levi ook, hoor.. Was 'ie jengelig, wilde hij gaan staan, wilde ik dan tegenhouden, maar als ik het toe liet, begon hij te lachen. Hij wilde het gewoon echt zelf. Enne, de wipstoel.. Die hebben wij echt voor niks gekocht! Of nou ja, voor gekregen.. Levi trainde er alleen maar z'n buikspieren in, achterover liggen (ook niet iets rechter op) daar deed hij niet aan. Haha! Maareh.. Misschien heb je ook een vlotte jongen. Die van mij is overal wel aardig snel bij, moet ik eerlijk zeggen.
hier ook hoor! zowel zoon (al met 2 maanden) als dochter nu. is niet erg. wel goed vasthouden en niet te lang gewicht op de beentjes laten rusten. maar idd, als hij het zelf doet kan ie het. mijn zoon kon met 8 maanden zichzelf optrekken en zelf blijven staan.
Dit deed thijs ook al met 2 maanden! kwam ook door de krampen. Nu is het alleen nog maar erger als je hem op de grond op dze kont wilt zetten gaat ie staan! Hij vind het een leuk spelletje! Maar kan geen kwaad volgens mij!
Tsja wat is normaal he, volgens mij is geen kind normaal Bedoel ik mee dat geen kind het volgens het boekje doet. Mijn meisje wil kruipen. Haar benen en billen doen alles alleen het bovenlijfje werkt nog niet mee. Ik hoop dat ze eerst nog wel gewoon goed leert rollen. dat is beter voor de motoriek e.d. Maar ja hoe ga ik haar dat uitleggen, ze luistert nog niet zo goed Ik heb al te horen gekregen 'dan moet je haar maar alleen op de rug laten liggen' Fantastische oplossing
Hihi, ja hier precies hetzelfde verhaal dus! Hij is ook al vrij vlot met zijn tandjes, heeft er nu al 1 onder en 2e is net door. Wel fijn dat er meerdere zijn die dat doen. Ik vind het zo 'gespannen' allemaal. In die wipper ook, denk ik joh ga toch eens relaxed liggen! Wilde trouwens al zo'n Bumbo stoel aanschaffen, kan ie rechtop zitten, maar lees ook weer overal dat dat niet goed is?Alhoewel het ook niet goed zal zijn dat meneer zijn wasbordje ligt te trainen haha Ok, we zien het wel dus...niet teveel stimuleren inderdaad, en als meneertje het zelf doet, goed ondersteunen. Goed om te lezen! Tnx..
Dames, natuurlijk is dat hartstikke leuk om te zien, maar een baby van 2,3,4 maanden kan natuurlijk niet staan, dat wat ze doen is strekken, en overstrekken. En dat is juist helemaal niet goed. Op deze leeftijd hoort een baby in een gebogen houding te liggen/leunen, en op de buik te liggen. Daardoor ontwikkelen zich eerst de buikspieren, deze zijn straks nodig om goed te kunnen kruipen en optrekken vanuit de buik. Met strekken ontwikkelen zich de been en rugspieren, die kunnen later de juiste ontwikkeling juist vertragen omdat de kleine niet sterk wordt in de buik. Ik snap dat hier niemand de baby de hele dag laat staan, maar ik wilde alleen laten weten wat er eigenlijk aan de hand is als zo'n kleintje 'staat'. Mijn zoontje deed dat ook en ik kreeg me toch een preek van de fysio. En achteraf (als de leeftijd komt dat je ziet wat de gevolgen zijn van de ontwikkeling van welke spieren), snap ik die preek ook
Wat kan ik eraan doen dan Adi?Heeft de fysio dat ook in zijn preek verteld? Waarom zouden de kindjes zich willen overstrekken dan...is dus niet zo goed wat ik al dacht,meestal hebben ze dan toch ergens last van? In de wipper forceert hij wel continu een hele kromme houding, dus die buikspieren worden inderdaad ook wel flink gestimuleerd..hij traint zijn wasbordje aardig..daar is dus niks mis mee om mee te beginnen haha. Zo lang het in balans is zal het wel goed zijn'? Het heeft weinig zin om hem de hele tijd neer te drukken als hij wil 'strekken'dan. Tenzij daar een techniekje van mr. Fysio voor is natuurlijk, ik hoor het graag! En wat is jou dan opgevallen op de leeftijd toen je de preek ging snappen?
Mijn zoontje had reflux en flinke krampen. Hij overstrekte zich omdat ie dan minder last had van maagzuur. Sommige kindjes doen dat ook bij krampen. Daarna is het hier gewenning geworden bij hem. Ik moet erbij vermelden dat mijn zoontje prematuur is, dus voor hem was het extra belangrijk om de lichaamlijke ontwikkeling in goede banen te leiden. - Als hij zich strekte met zijn benen, moesten wij met hem zo zitten dat hij op de schoot zat/ lag, en wij zijn beentjes gebogen hielden, dus knieeën richting de nek. (niet letterlijk, maar de gebogen houding is belangrijkst). - Slapen op zij met opgetrokken knieeën. - In de box heel veel op de buik leggen. Overigens hoeft zo'n houding bij een gezonde baby niks te betekenen. Als het erg veel voorkomt kun je erop letten dat het geen gewenning wordt. Kindjes die gewend zijn om in een gestrekte houding te zijn/ of veel op schoot te 'zitten', kunnen veel moeite hebben met het buikliggen, en uiteindelijk weigeren om op de buik te spelen. Hierdoor gaan ze niet kruipen en kunnen veel later gaan lopen. Met nadruk op 'kunnen', elk kindje is natuurlijk anders.
De mijne doet dat ook al vanaf 4 maanden ...hij probeert te staan en als hij het probeert is hij eraan toe neem ik aan. Hij is toe aan het proberen ..niet aan staan, want anders had hij het met 4 maanden wel kunnen staan, niet waar?!
Ik sluit me aan bij Adi, onze fysio heeft ook verteld dat dit niet goed is. Het is niet een echte staan beweging omdat je kind dit wil. Het is ook beter om er niet aan toe te geven, hoe leuk het ook lijkt. Schijnt zoals Adi schrijft slecht te zijn voor bepaalde spieren.
adi en anderen, ik denk dat er een verschil is tussen een kindje dat zich afzet met de beentjes en een kindje dat zich overstrekt. Dat doet mijn dochter niet en deed mijn zoontje ook niet. ze zetten zich af en proberen zo o.a. om te rollen. op je schoot zetten ze zich af om te 'staan'. natuurlijk staan ze niet echt en het is ook minder dan een seconde dat ze echt op d'r beentjes 'staat'. het is dus niet een houding die ze de hele dag aanneemt. overigens, op d'r buik liggen vind ze heerlijk, ze slaapt en speelt op d'r buik. ,mijn zoontje heeft hier ook nooit pronblemen mee gehad. zoals met alles: als het extreem is of echt alleen maar een houding is het niet goed. maar als het gewoon afzetten is met de beentjes dan is er echt niets aan de hand.
mijn zoontje deed dit ook... is al van de geboorte super sterk in zijn nek en rug en wou ook al gaan "staan". ook was hij best gespannen (ka dacht dat hij klem had gezeten in mijn buik) dat kwam vooral naar voren dat hij nog met vuistjes dicht lag meestal, ook lag hij meer plat dan dat hij met zijn benen om hoog lag. ook hier de fysio erbij gekomen en die heeft me wat oefeningen gegeven om hem wat te laten ontspannen. vooral omdat hij zich graag overstrekt, dat "staan" is dus helemaal niet goed. je moet hem juist zoveel mogelijk in een gebogen houding laten, soort komma houding. (toen snapte ik ook, waarom hij vanaf de geboorte al graag over mijn schouder, als ware wil hangen) Maar nu is het helemaal goed met hem, ik maakte me nog wel zorgen omdat hij niet deed draaien, maar ja de fysio zei dat dit vooral kwam omdat zijn benen zo sterk waren, dat hij zichzelf tegenhield als ware. maar goed, hij draait sinds dat hij 6 maanden van rug naar buik, sinds een week van buik naar rug en sinds 3 dagen doet hij tijgeren D) dus komt allemaal goed... dus zoveel mogelijk gebogen houden en het "staan" voorkomen (zover dat kan, want ik weet hoe graag ze het idd willen ) succes
mijn zoontje doet dit ook al vanaf het begin...reflux...dus ja overstrekken...maar nu ook vooral meer dat afzetten....maarja dat kan ook het gevolg zijn van bijv de krampjes...daar doet ie dat ook..mss is dit gewenning geworden...hoe dan ook..ik simuleer het niet, want wat Adi zegt...dat is wel zo...
Hier was het ook door overstrekking. Mike had erg veel last van een voorkeurshouding. Als tip gaf zij hem om mike te dragen met zijn ruggetje tegen mijn buik en dan zijn knietjes opgetrokken met één arm onder zijn beentjes door en dan om zijn buitenste beentje klemmen.
Ben het met Geke eens, er is een verschil tussen overstrekken en willen 'staan'. Mijn oudste overstrekte zich en dat was inderdaad niet goed, zag er ook niet fijn uit en hij had er zelf zeker geen lol in. Mijn jongste vind het fantastisch om z'n beentjes af te zetten als je hem dan vasthoudt en hij 'staat' giert ie het uit van het lachen. OOk zet hij zich liggend en zittend af tegen alles wat maar in de buurt komt. Dit gedrag ziet er heel anders uit dan het overstrekken van mijn oudste zoon destijds. Dus ik laat hem z'n gang maar gaan en laat hem af en toe staan op m'n schoot. Niet te vaak, 't is toch wat jong om met 5 mnd al te willen staan he, eerst maar 's de kruipfase door. Groetjes Juliette
Ha, heel herkenbaar. Onze dochter deed dat ook met 4 mnd. Ze drukte zich zo hup van schoot af en daar stond ze met haar kale koppie. Het zag er niet uit, zo'n kleintje te staan. Ze stond zelfs zo stevig dat losjes vasthouden aan haar handjes genoeg was. Van de ene op de andere dag was het over. Ze is pas weer gaan staan met een maand of 9, en optrekken nog wat later. Ze is nu 1 jaar en een week en loopt nog niet. het zegt dus niet echt iets over hoe snel ze gaan lopen (bij ons niet in elk geval ) Overigens hier geen overstrekken, ze deed het bewust en ze vond het heel mooi om te doen, keek trots rond als ze het weer voor elkaar had haha!