Boerenprotest

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Maan14, 2 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
  2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    De boeren protesten zijn al best lang aan de gang, alleen hoor je dat niet altijd op het nieuws. Vooral in Duitsland heeft men erg veel last (gehad) van de protesten.
    En ik begrijp dat de protesten irritant zijn, maar kennelijk is het wel nodig omdat zowel de regeringen als in Brussel, men een ontzettend grote plaat voor hun hoofd heeft.

Ik hoop wel dat je oudste er geen last van heeft en lekker op tijd thuis is!

trulyhappy, Marihi en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  3. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113

Dat weet ik, alleen was het hier in Nederland natuurlijk wel een tijd rustiger.

Ik snap dat ze kwaad zijn en protesteren, maar aan de protesten die ze houden hebben alleen normale mensen hinder. Die ook gewoon naar hun werk moeten.

Daardoor word eerlijk gezegd mijn begrip steeds minder, terwijl in het begin echt helemaal voor was.

Snap ook wel dat ze hier door bang zijn dat er veel anti Europa stemmen gaan komen. Helemaal naar de laatste verkiezingen. Waar overal toch rechts/extreme rechts en veel anti Europa gestemd is.

Zuul en Fruity90 vinden dit leuk.
  4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Eens, wat dat betreft kunnen ze beter de straat van het binnenhof of het Europa gebouw in Brussel blokkeren. Dan hebben voornamelijk alleen politici er last van.

Of een ludieke actie, zoals bijvoorbeeld die boer die 100.000 kilo afgekeurde wortels had, gooi die neer voor het Binnenhof of Europa gebouw, geef ze gratis weg met veel media actie erbij etc. Denk dat mensen dan weer meer begrip hebben voor de boeren en ze zien direct wat voor effect de huidige regelgeving heeft. Want iedereen zal toch wel begrijpen dat het doodzonde is als je 100.000 kilo voedsel weg moet gooien.

Vero0504, chrystel73, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Huh, dat laatste ligt echt niet aan de overheid hoor, maar aan de afnemers die alleen perfecte wortels willen.

Gisteren weer een stuk gelezen over een jonge boer die het anders doet. Ik hoop dat hij een groot voorbeeld is. Hij maakt bijv groentenpakketten die deels gesponsord worden door een bedrijf uit de buurt. Voor dat bedrijf is het reclame, voor de boer voldoende inkomsten om zijn duurzame manier van telen te kunnen bekostigen. Zolang ik over deze mogelijkheden lees, heb ik geen begrip voor boeren die niet willen veranderen, maar wel protesteren.

nizzie86, Fruity90 en Mamafiets vinden dit leuk.
  6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Afgelopen weken zijn boeren in duitsland en frankrijk al flink aan het protesteren geweest, nu belgie, t is wachten tot ook weer de Nederlandse boeren uit sympathie voor hun europese collega’s van mee gaan doen.

Zag op de tv de blokkade. Vind het zo’n trieste vertoning. Lekker die trekkers midden op de weg pleuren. En dan flesjes jupiler zuipen zodat je ze ook niet meer weg kan rijden. Fikkie stoken in de berm, waarom:rolleyes:ik ben waarschijnlijk protest moe.

Neuzeke, Zuul, MissXray en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. ClaireDeLune

ClaireDeLune Fanatiek lid

12 okt 2021
    1.156
    1.962
    113
    Nederland
    Wat een treurnis weer. Ze zijn toch naar de stembus geweest? En ga anders zelf de politiek in.
    Tokkies. Boel weer in de fik steken, rotzooi neer gooien, gevaarlijke acties op de weg. Manmanman.
    Wij moeten morgen naar Groningen voor een afspraak over de a7. Ben benieuwd wat we weer tegen komen.
    Ongetwijfeld die vlaggenzwaaiers op viaducten die blijkbaar nooit hoeven te werken.

Oh en ik zit hier op het platteland tussen de boeren, en diegene die met dit soort onzin meedoen zijn altijd de dwarsliggers. Gewoon leuk even rellen, stennis schoppen, rotzooi maken. Omdat het kan en er blijkbaar weinig tegen wordt gedaan :rolleyes:

Huismuisie, Zuul, nizzie86 en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Die asbest verbranden dat is echt ook vreselijk. Ze laten daarmee zien dat het milieu en de gezondheid van mensen hen niks interesseert. Ook hun eigen gezondheid niet. Want wie doet dat nu. Uberhaupt al. En al helemaal op de plek waar je zelf ook bent.
    Op deze manier komt er steeds meer onbegrip voor hun acties en hun punten. Best wel jammer.

Spectre en chrystel73 vinden dit leuk.
  9. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Mijn begrip wordt ook behoorlijk op proef gesteld.
    De manier waarop. Dat agressieve. :|:|:|

Als jij opgroeit op de boerderij, het bedrijf van je ouders overneemt en dat je leven is. Dan snap ik dat je niet uitgekocht wil worden. En dan snap ik dat je wil protesteren.
    Maar...
    Verandering is gewoon echt noodzaak. En niet alleen bij de boeren. Ook idd bij de afnemers, zoals hierboven al is gezegd. Supermarkten moeten die apart gevormde groenten ook gewoon in de schappen leggen. En niet alleen in een megazak als "buitenbeentjes".
    Wij consumenten moeten dat niet raar vinden, maar gewoon opeten.
    Dan kan de prijs ook naar beneden, de boer kan immers op zijn volledige oogst verdienen ipv alleen op het deel wat binnen de maat past.

als wij, als consumenten allemaal een beetje minder vlees en zuivel eten, dan zijn er een stuk minder koeien nodig.
    En als we daar dan evenveel aan blijven uitgeven (dus per kilo duurder) dan kunnen de boeren ook blijven leven met minder koeien (moet dat prijsverschil weer niet naar de tussenhandel gaan).

Ik kom zelf ook van het platteland. Opgegroeid tussen de boeren. En er zijn veel verschillen. Je hebt de schreeuwers, die het niks interesseert of de aarde of de medemens naar de kloten gaat of niet. Die zijn nu in het nieuws.
    En je hebt boeren die wel oog hebben voor natuur en landschap. Die wel willen veranderen.

Bij mij moeder in de buurt bijvoorbeeld een paar die een prachtig weidevogel beleid voeren. En die in de buurt ook actief zijn met bijvoorbeeld organiseren van wandelingen/fietstochtjes door de natuur, met een expert die de vogels aanwijst op hun land.

Zuul, Fruity90, Kukido en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    T is vooral een bepaald slag volk die daar de boel in de fik steekt. De voetbalhooligans onder de boeren. Lekker zuipen en herrie schoppen. Beschamend.

Neuzeke, Vulpen, nizzie86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Als ze op het viaduct staan te zwaaien heb je er in elk geval geen last van :roflmao:

In tegenstelling tot die mensen die blijkbaar nooit hoeven te werken en met hun reet op de A12 gaan zitten .... :|

(Maar da's weer een andere discussie :p)

12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Nou, boeren zeggen toch meestal dat hun werk altijd doorgaat, dat er geen weekend is, geen vakantie, elke dag vroeg op? Dan lijkt het me dat je geen tijd hebt om op een viaduct te staan.

13. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ze trekken ook veel aluminium hoedjes aan als sympathisanten, die wel alle tijd hebben om te vlaggen.

14. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Ik ben totaal niet voor deze manier van demonstreren. Heb ook nooit mee gedaan daaraan. Maar dát ze protesteren en wanhopig zijn, ja dat is heel begrijpelijk. Het is momenteel onhoudbaar qua regelgeving en de zogenaamde vrijgevigheid van de regering, het begrip wat ze zeggen te hebben en het getreuzel en geneuzel wat ze laten zien, maakt dat de boeren hoe langer hoe meer in de problemen komen. En als je denkt dat dit alleen geldt voor gangbare boeren en de zogenaamde 'bio- industrie', droom lekker verder. Wij zijn op dit moment nog biologisch (voorheen melkvee, nu akkerbouw) maar over een paar maand stoppen we daarmee en gaan weer gangbaar verder. En waarom? Omdat er geen fatsoenlijk inkomen mee te krijgen is, maar wel heel veel extra regels en werk. Daarbij moeten we aan het skal , die de biologische boeren moeten controleren, ook nog eens jaarlijks een klap geld moeten betalen. Als we dan alles uitrekenen, hebben we aan het eind van het liedje amper meer over dan met gangbaar.

We roepen wel met zijn allen dát biologisch veel beter is en duurder... kijk eens op de site van plus: biologische melk van plus is GOEDKOPER dan de gangbare van bv melkunie... dat gaat dus over de rug van de boeren! Want plus blijft er echt wel aan verdienen. Maar ze zeggen dan wel dat ze zo goed bezig zijn omdat zij met hun eigen merk zuivel alleen maar biologische verkopen.

Wij zijn heel blij, ondanks het gemis van onze koeien, dat we geen melkvee meer hebben, want we houden nu tenminste weer wat over onderaan de streep. Maar ook in de akkerbouw is het geen goudmijn.
    Tel daarbij de fikse hypotheek op, dan hoeven we de komende jaren niet gek te doen. Gelukkig zijn de meeste kinderen inmiddels volwassen hier, maar wat hebben wij moeilijke jaren gehad... 80+ uren per week maken maar nog niet rond kunnen komen. En zo zijn er nu nog steeds zoveel boeren. Het is gewoon wreed.

O ja dan wordt je in de media nog neergezet als miljonair, want kijk die grond eens en die gebouwen... willen jullie de kinderen gras of maïs laten eten? Of een stuk muur of dakplaat?
    Of probeer eens met een kruiwagen grond naar de supermarkt te gaan en daar een brood voor te krijgen...

jannanas, Levice, trulyhappy en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik heb mijn sympathie voor de boeren echt helaas verloren. Er vallen inmiddels gewonden door hun acties. Dit gaat nergens meer over. Heb overigens het idee dat ze er ook niets mee bereiken.

Zuul en Maan14 vinden dit leuk.
  16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Niet helemaal anders.
    Of je nu met je trekker de boel blokkeert of met je kont. Beide acties vind ik niet kunnen.

Terwijl ik wel begrip heb voor de situatie waarom ze actie voeren.
    En voor beide valt te zeggen dat het niet alleen de overheid is waar iets moet veranderen.

En ergens hebben de boeren en het klimaat ook veel met elkaar te maken. Door goed landbouwbeleid help je het klimaat.
    En de boeren zelf zijn ook bepaald niet gebaat bij klimaatverandering en de bijkomende extremen in het weer.

Maar of je 't oplost door met he trekken/kont op een snelweg te gaan zitten?

femkes, Syane en Maan14 vinden dit leuk.
  17. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Ik vraag me af hoeveel boeren hier tussenstaan?

18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Ze kunnen in ieder geval aan een trekker komen, dus op zijn minst wordt het gesteund door een boer.

19. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ja dat is altijd de vraag, maar ik acht de kans toch groot dat het merendeel boer is. Ik heb in ieder geval geen tractor in mn achtertuin staan als niet boer.

Huismuisie, femkes en Fruity90 vinden dit leuk.
  20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Oh ik heb wel wat oud klasgenoten die boer zijn en hier zeker aan meedoen. Vooraan in de linie. Met de grootste trekker en een grote berg stront.
    Degenen die ik jaren geleden al uit mijn vriendenlijst van Facebook heb gezet vanwege de agressieve onzin die ze uitkotsten op mijn tijdlijn.

Gelukkig ook een aantal die dat niet doen.

Nummer4 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina