Meer echo’s tijdens zwangerschap

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Maev, Sep 5, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Als meer echo's medisch niet noodzakelijk zijn en alleen zijn voor geruststelling, mag dat m.i. gewoon uit eigen zak betaald worden. Ik heb om een extra echo gevraagd in de prille eerste weken ivm een miskraam in het verleden, en heb die zelf betaald. Volgens mij 20 euro oid. Ik had dat er met alle liefde voor over. De zorgkosten zijn al enorm in dit land, dus voor alleen een beetje geruststelling mag je wat mij betreft gewoon zelf betalen.

DastyQueen likes this.
  2. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Inderdaad haha. Afgezien van het medische gedeelte is het gewoon leuk om extra echo's te krijgen. Ik heb ze wel extra gekregen ( in het begin omdat ik bloed verloor en de 30wkn echo ivm dat ik een bijzonder "geval" was door de ecd)
    en ik vond dat echt fijn. Ik werd er juist niet onzeker van, maar werd juist gerustgesteld.
    En natuurlijk kun je ook zelf pretecho's laten maken, maar niet iedereen kan dat betalen.

3. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Maar je weet toch niet van tevoren of het noodzakelijk is?
    Alles kan heel goed lijken te gaan, maar we zijn geen helderzienden. En ja, in de meeste gevallen zal alles goed zijn, maar het kan ook gebeuren dat een kindje overlijd omdat iets niet was opgemerkt, maar eigenlijk wel voorkomen had kunnen worden.
    Er zijn praktijken waar je maar 2 echo’s krijgt. Een termijnecho en 20 weken echo, dat vind ik echt te weing.

jolien 1986 likes this.
  4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Ik vind dat er tussen de 20 en 40 weken standaard nog een groei/liggingsecho moet worden gemaakt.
    Bij mijn tweede had ik dat niet, moest naar de gyn en hij verbaasde zich dat ik geen echo had gekregen.
    Hij deed een echo, kindje was veel te groot en werd zo ongeveer direct ingeleid.

5. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Wanneer er wel met extra echo groeiachterstand wordt geconstateerd. Kan er gerichtere medische zorg geboden worden. Mijn dochter koste ongeveer een ton 2 weken op de neonatologie. Waar echo meer kost word op kinderafdeling en toekomstige zorg wellicht bespaart

6. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Maar dat is heel het punt wat in het artikel ook naar voren komt, door die extra echo’s kunnen die 300 sterfgevallen per jaar ook verminderd worden. Een echo omdat ik of iemand anders de baby graag in 3D of 4D wil zien ja heb ik helemaal geen probleem mee om die zelf te laten betalen. Maar wanneer er met een extra echo bij zoals in het artikel 30 en 36 weken het aantal babysterfte door groeiachterstand voorkomen kan worden en niet te vergeten de andere zijde vooraf beter ingesprongen kan worden op het soort bevalling, vind ik dat medisch en zouden deze aangeboden moeten worden. Een 20 weken echo is ook niet verplicht om te doen maar het gros van de mensen laat hem wel doen. Aanbieden vanuit medische kant betekent dus niet automatisch dat iedereen er gebruik van maakt. Net als dat niet iedereen gebruik maakt van de mogelijkheid voor een pretecho.

littlemunchkin likes this.
  7. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

2 echo’s in de hele zwangerschap vind ik te weinig. Ik zou pleiten voor een vitaliteitsecho rond de 8 weken en een groei/liggingsecho ergens in derde trimester (weet niet wanneer dat medisch gezien het beste zou zijn).

Alles wat je daar tussenin nog extra zou willen, kun je prima zelf betalen.

En als je een pretecho van 35 euro niet kunt betalen, hoe ben je dan van plan alle kosten rondom je kindje te betalen...

2littlemonkeys likes this.
  8. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Niet alle pretechos zijn 35€ en voor die prijs wordt het niet overal aangeboden ;) hier is de prijs ook hoger hoe verder je in de zwangerschap zit. Onder de 20 weken heeft een prijs (al dan niet met geslachtsbepaling) en boven de 20 weken heeft een andere (hogere) prijs.

9. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Dit dus!
    300 sterfgevallen, het is nogal wat!

Als er 300 kinderen aan wiegendood zouden sterven doordat er te weinig aandacht aan wordt geschonken zou het land te klein zijn.
    Gek dat als het in de buik gebeurd dat extra echo's als een overbodige luxe worden gezien.

De vrouwen die zo laconiek reageren dat het niet nodig is en dat er dan maar zelf voor de kosten moet worden opgedraaid zullen m.i. (over het algemeen genomen) de vrouwen zijn die zelf een gezond kind ter wereld brengen. Nee die hadden het (achteraf gezien) niet nodig. Had je ze moeten horen als ze zelf een kind hadden verloren wat wellicht te voorkomen was geweest.

Net zoals de vrouwen waarover vandaag wordt geschreven in de krant dat de leeftijd voor ivf naar beneden moet. Die zullen in de meeste gevallen zelf geen fertiliteitsproblemen hebben hoor.
    Zijn zelf misschien binnen een poep en een zucht zwanger geraakt, gezond kinderen gebaard, maar nee ivf zou naar maximaal 40 jaar moeten.

Puur egoïsme noem ik het.

littlemunchkin and lloorrtt like this.
  10. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Of het nu 35 of 50 euro is, mijn motivatie blijft hetzelfde ;)

In mijn versie heb je dan de 20 weken echo en gemiddeld genomen voelen de meeste vrouwen ergens kort daarop het kindje wel bewegen. Dat zou ook een geruststelling kunnen zijn.

En dan voor het medische deel nog ergens in de laatste periode nog een groei/liggingsecho.

11. itakepictures

Maar had een vroegtijdige opsporing overlijden kunnen voorkomen? Waren er meer problemen bij de gezondheid van het kind? Daarnaast: 300 van 170.000 is 0,017 procent. Dat is echt heel er weinig. Natuurlijk is elk overlijden dramatisch voor de ouders, maar je kunt je afvragen of zó veel extra controles wel logisch is bij 99,9% gezonde kinderen. Je kunt helaas niet alles voorkomen in het leven.

12. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Tot het jezelf overkomt, dan reageer je echt anders.

Lieke1989 likes this.
  13. itakepictures

Er lijkt nu ook een soort beeld te ontstaan alsof je tussen de 20 en 40 weken aan je lot word overgelaten, maar in die periode zijn erg veel controles
    Natuurlijk wil je het dan anders. Net als dat iedereen die iets vreselijks overkomt zich afvraagt of het voorkomen had kunnen worden. En terecht, want het is altijd goed en rechtvaardig om daar kritisch naar te kijken. Maar feit is nu eenmaal dat er veel zaken in het leven zijn die wellicht voorkomen hadden kunnen worden, maar dat je je af moet vragen of de moeite en kosten opwegen tegen het resultaat.

( Probeer even te lezen wat ik zeg, want ik snap dat dit nogal wat discussie op kan roepen :))

14. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Mijn vk praktijk maakt elke controle een echo. Als ik ergens ongerust over ben doen ze het nog eens extra. Zo zagen ze op tijd dat zoontje niet alleen ruim aan de maat was maar gewoon buiten proporties groot en ik geen ruimer vruchtwater had maar polyhydramnion.
    Ik vind elke controle een echo misschien wat veel maar iets meer mag zeker wel. Als ze me door hadden laten lopen, wie weet wat er gebeurd was.

Nu krijg ik meer groeiecho’s en hartje luisteren kan alleen via de echo omdat het er twee zijn, dus dat is niet te vergelijken. Wel heel fijn, zeker met twee vind ik het toch meer risico.

15. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    hier vanaf begin van deze zwangerschap bij elke controle een echo..
    zelf ervaar ik dat als er prettig, fijn en toh even net een beetje meer controle op doorbloeding van navelstreng en vruchtwater

16. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    #36 Berte, Sep 5, 2018
    Last edited: Sep 5, 2018
    Over dat op je instinct vertrouwen, dat propageerde mijn verloskundige ook. Bij meerdere controles heb ik mijn zorgen uitgesproken en gevraagd of ze mijn baarmoederhals wilden controleren. Maar nee, ze lieten me dan extra lang luisteren naar het hartje. Uiteindelijk ben ik bevallen met 21 weken.

Gelukkig kon ik daarna altijd naar de gynaecoloog.

Internationaal is het heel gebruikelijk om een groeiecho te hebben met 30 weken. Daar kunnen wel meer dingen mee worden gecontroleerd dan alleen de groei. Denk aan de hoeveelheid vruchtwater, de ligging van de placenta, etc.

En ik vind 300 kinderen op jaarbasis hoog, want dat zijn 'alleen' de kinderen die overlijden. Ook als een kind het overleefd had eerder ingrijpen (misschien) beter geweest.

En wat betreft de IVF, wat een kortzichtige vraag. Ten eerste geldt de behandeling tot 50 jaar niet voor een nieuwe IVF behandeling, maar voor terugplaatsingen. Ten tweede krijgt niet iedere vrouw 3 behandelingen, het ziekenhuis zal niet verder behandelen als de artsen geen succes verwachten. En in Nederland ben je sneller uitbehandelt dan bij de buren. Ten derde, mensen die het niet nodig vinden hebben meestal zelf geen onvervulde kinderwens.

Edit: op sommige plaatsen in Duitsland is een meting van de baarmoederhals standaard, bij ons is het optioneel bij de 20 weken echo. Mijn geval was heel extreem en waarschijnlijk is het niet te betalen dit voor iedere zwangere op te sporen. Na de 20 weken wordt dit een ander verhaal, een vroeggeboorte brengt heel veel zorgen met zich mee en ze zouden meer aan preventie moeten doen. Zoals bijvoorbeeld bij iedere zwangere de baarmoederhals meteen bij de 20 weken echo.

17. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

1 op de 10 kinderen wordt te vroeg geboren. Vaak ook nog in combinatie met groeiachterstand. Zonder medische hulp zijn deze kindjes niet zo gezond. Vroegtijdig groeiachterstand opsporen kan helpen vrouwen sneller naar het ziekenhuis te gaan voor hulp dan dat verloskundige over de telefoon zegt. Oh vast stress doe maar rustig aan zonder weet te hebben wat er tussen de 20-36 weken gebeurt.

littlemunchkin likes this.
  18. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,228
    28,201
    113
    Elk overlijden is er 1 teveel. Zelfs al zouden we met een extra echo slechts 1 kindje kunnen redden dan is dat het waard. Ik begrijp niet hoe je daar op tegen kan zijn.

19. Druifje12

Druifje12 Actief lid

Feb 1, 2018
    176
    86
    28
    Female
    Ik ben wel voor een extra groeiecho, bijvoorbeeld rond de 30 weken.

Zelf heb ik overigens geen goede ervaringen met extra echo's.. veel extra echo's gehad vanaf een week of 29, 30. Steeds werd er vanalles gevonden wat achteraf niks bleek. Van al die stress heeft een kindje ook last.

20. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Je kunt ook niet alles voorkomen en het zal heus niet 100% voorkomen maar in sommige gevallen hadden ook complicaties eerder opgemerkt kunnen worden. Je hoeft niet wekelijks een echo maar een groeiecho rond 26 weken is geen overbodige luxe denk ik.

Share This Page