5e of 6e ziekte

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sil1, 16 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sil1

Sil1 Bekend lid

13 sep 2014
    708
    0
    16
    Hallo dames,

Ik heb een vraag en maak me zorgen.
    Paar dagen geleden had mijn dochter van 10 maanden vlekken op haar lichaam, wij dachten eerst dat dit een uitwerking kon zijn van de antibiotica.
    Ze is een paar dagen al wat huilerig maar ook heel vrolijk.
    Vanmorgen haalde ik haar uit bed en zat haar gehele gezicht onder de vlekken, mijn man is toen naar de huisartsenpost gegaan.
    Nu blijkt dat ze misschien toch de 5e of 6e ziekte heeft.

Maar nu is de vraag, in hoe verre kan dit kwaad voor ons kindje in mijn buik?
    Ik ben nu 18 weken en 3 dagen zwanger.
    Ik moest wel bellen naar mijn vk maar die is er pas om 9uur.
    Om te laten controleren of er geprikt is op B19.

Hebben meer moeders dit meegemaakt, toen hun kindje dit infectie had en zwanger waren?

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ja ik bij de vorige zwangerschap. Bloed geprikt en ik bleek geen antistoffen te hebben maar ik heb het ook niet gekregen dus ook nu nog steeds geen antistoffen.
    De kans is groot dat je het al hebt gehad maar ook al heb je het nog niet gehad betekent dat niet dat je het nu alsnog krijgt.

3. Sil1

Sil1 Bekend lid

13 sep 2014
    708
    0
    16
    Kan het verder geen kwaad dan voor het kindje in je buik?

4. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    De 5e ziekte kan de eerste helft van de zwangerschap gevaarlijk zijn voor je baby. Daarom moet je je vk ook verwittigen en die kan je uitleggen hoe het zit en wat je moet doen. Het lijkt mij hoe priller zwanger hoe gevaarlijker, dus met 18 weken valt het hopelijk wel mee. En dan nog is er natuurlijk maar een kleine kans..

5. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Bij ons op het kdv hangen altijd briefjes dat de 5e ziekte heerst en dat zwangeren dit bij hun vk moeten melden

6. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik had het toen ik zwanger was van mijn dochter. Was ongeveer even ver als dat jij nu bent. Werd per toeval ontdekt eigenlijk want zowel zoon als ik hadden helemaal nergens last van en wisten het dus ook niet.
    Ik kreeg extra echo's tot aan de bevalling. Gelukkig is ons meisje kerngezond ter wereld gekomen.

7. Sil1

Sil1 Bekend lid

13 sep 2014
    708
    0
    16
    Ik heb de vk gebeld, maar omdat het vandaag pinksteren is, kan er morgen pas getest worden met bloed prikken.

8. smurfin29

smurfin29 Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.071
    0
    0
    Leiden
    6de ziekte is eerst (hoge) koorts ongeveer 3 tot 5 dagen en als de koorts zakt komen er vlekjes.

5de ziekjte is eerst vlekjes wat bij elkaar komt als grotere vlekken en daarna krijgen ze vaak lichte verhoging tot koorts.

vlekjes ziektes zijn soms moeilijk te herkennen, mijn zoontje had van de week ook allemaal rode bulten bleek zonne allergie icm warmte bulten te zijn.\

antibiotica icm zon kan ook uitslag geven en als je amoxiciline heb gehad met clavulaanzuur kunnen zevaak op de clavulaanzuur reageren dmv rode bultjes

9. Sil1

Sil1 Bekend lid

13 sep 2014
    708
    0
    16
    Smurfin29

Ze heeft amoxeline gekregen ongeveer 2/3 weken geleden.. daarna zagen we dat ze vlekjes kreeg op haar rug en buik, toen we een lekker dagje in de zon zaten te genieten.
    Kan dat nu nog in haar lichaam zitten?
    Ik dacht dat dan al lang uitgewerkt zal moeten zijn.
    Ze oogt ook helemaal niet ziek, alleen wat moe, maar dat kan ook door de weersverandering komen.
    Morgenochtend mag ik komen prikken in het ziekenhuis, en dan zal de uitslag een paar dagen later komen.
    We wachten het af.
    Bedankt voor de reactie's dames!

10. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Mijn zoontje heeft ook bultjes van de amoxicilline.. Dokter zei dat dit ruim twee weken kan aanhouden

11. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Helaas ervaring, weet nog niet of en hoe het uitpakt bij onze kleine.
    Je moet dan een eerste keer prikken om te kijken of je het in het verleden al een keer hebt gehad. Zo ja dan ben je immuun en kan het geen kwaad voor je kindje. Zo niet dan prik je na 2-3 weken nog een keer om te kijken of je een recente besmetting hebt meegemaakt. Zo ja, dan wordt je de rest van de zwangerschap wekelijks gevolgd door gyn. In deze termijn van je zwangerschap geeft het geen risico meer op miskraam, wel op bloedarmoede en/of hydrops foetalis. Dat is wat ik erover heb gelezen. Bloedarmoede kan middels echo's worden opgespoord, en eventueel al in de baarmoeder kan dan transfusie plaatsvinden. Maar al met al is de kans geloof ik kleiner dan 10% dat je baby het overkrijgt van jou via je kindje met de 5e ziekte. Die kans is wel een stuk groter als je zelf besmet bent geraakt.

Deel Deze Pagina