Meer jongens dan meisjes

Discussie in 'De lounge' gestart door Monika, 15 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Vrouwen die er langer over doen om zwanger te worden, krijgen vaker een jongetje. Als het langer dan een jaar duurt, is kans dat het een jongetje wordt 58 procent.

    Dat stellen wetenschappers van de Universiteit Maastricht in een onderzoek dat deze week in de British Medical Journal is verschenen. Epidemioloog Luc Smits, die het onderzoek leidde, baseert zich op gegevens van 5283 vrouwen die tussen 2001 en 2003 een kind kregen. Vrouwen die een vruchtbaarheidsbehandeling ondergingen, zijn buiten het onderzoek gelaten.


    Van de 4785 vrouwen die binnen een jaar zwanger waren, kreeg 51 procent een jongetje. Hoe langer de zwangerschap uitbleef, des groter werd de kans op een jongetje. Bij twee jaar was die 62 procent.

    De onderzoekers veronderstellen dat sperma dat het Y-chromosoom draagt, zich sneller een weg in het lichaam van de vrouw baant dan sperma met het X-chromosoom. X of y bepaalt het geslacht van het kind. Als sperma met het Y-chromosoom de eicel bevrucht wordt het een jongetje. Het onderzoek zou verklaren dat er meer jongens dan meisjes worden geboren. Wereldwijd is de verhouding 105 tegen 100.
     
  2. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Tja Monika, en hoe wordt dat dan verklaard?? Geven vrouwen/stellen de moed op om heel vaak te klussen waardoor zaad langer in de baarmoeder blijft of zijn die y-chromosomen langer houdbaar?? Het blijft gissen denk ik. Ach ik ben met beide even blij als ik maar zwanger raak.
    Karin
     
  3. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    De wetenschap verandert ook steeds ik geloof er niet zo in moet ik zeggen.Er zijn mannen die perse een jongen willen misschien hebben ze er iets aan ;) (geintje)

    groetjes bianca
     
  4. Nancy

    Nancy Bekend lid

    21 okt 2005
    558
    0
    0
    Limburg
    Naar mijn weten is het Y chromosoom wel sneller, maar sterft eerder af dan de X chromosoom!
    Dus als er een meisje geboren wordt hebben de ouders een paar dagen voor de eisprong sex gehad, wordt er een jongetje geboren is er vlak voor de eisprong gesext. Het X chromosoom is veel sterker dan het Y chromosoom, daardoor blijft het veel langer leven.
    Ik weet niet of dit klopt, maar ik heb dit ooit tijdens mijn studie gehad, dus ik kan me ook vergist hebben.
    Nenske
     
  5. nik2004

    nik2004 Actief lid

    9 nov 2005
    118
    0
    0
    ik was bij nik de eerste maand zwanger het werd een jongen. Nu ben ik alweer 9 maanden bezig moet ik toch opschieten wil het een meid worden. ha ha ik geloof er niet zo veel in
     
  6. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Dat laatste klinkt wel aannemelijk. Vind het wel apart allemaal dat er dus meer jongens over het algemeen geboren worden dan meiden.. :( Maar goed ik ben met alle 2 super blij dus het maakt me niet zoveel uit ;)
     
  7. Gezond

    Gezond Niet meer actief

    Ik heb ook gehoord dat het x-chromosoom in het semen sterker is en dus langer overleefd... Nu heb ik misschien een heeeeeeel rare vraag... maar dit is em... Wie heeft er een antwoord op... of een idee?

    Ik ben geinsemineerd met het zaad van een donor. Dit houdt in dat het zaad ingevroren is geweest. Na invriezing is het zaad van mindere kwaliteit. Aangezien het X-chromosoom sterker is dan het Y-chromosoom is nu mijn vraag of het semen na ontdooiing voornamelijk uit X-chromosomen bestaat en er meer kans op een meisje bestaat bij KID (met zaad na ontdooiing dus).

    Het maakt niet uit of het een jongen of een meisje wordt hier hoor... beiden zijn welkom... dat vooropgesteld.. Maar ik las het en vroeg het me daarom af...

    Wat denken jullie/weten jullie?

    Liefs,
    Therese
     
  8. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Sorry , ik heb geen idee .
    Maar wat dat onderzoek betrefd : ik geloof er niets van .
    Als ik het goed lees heb je dus meer kans op een jongetje naarmate de zwangerschap langer uitblijft .
    Nou , het duurde ruim 2 jaar voor ik zwanger werd van mijn oudste en het is toch echt een meisje :)
    En net wat er al eerder werd gezegd ,de wetenschap veranderd toch steeds .
    Ik hecht er dus niet zo veel waarde aan ;)

    Groetjes Joyce
     
  9. Gezond

    Gezond Niet meer actief

    Is ook wel zo... de wetenschap verandert steeds...

    Ik weet niet of het ook echt zo is dat wanneer een zwangerschap op zich laat wachten dat je dan meer kans op een jongentje hebt... Heb ik nog niet eerder gehoord...
    Ik heb alleen gehoord dat het x-chromosoom sterker is als het y-chromosoom... Meer weet ik er ook niet van... ;)

    Maar tis ook gewoon iets wat ik me afvroeg hoor ;)

    Intussen zou ik mogen testen... maar ik durf niet ;)
     
  10. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Ik heb idd ook gehoord dat het x chromosoom sterker is dan het y ( of was het nou andersom -in elk geval die voor het meisje dus :) ) .
    Maar of dit waar is weet ik niet .

    Ik zou denk ik zelf ook nog even wachten met testen .
    Het kan ook zijn dat je cycles gewoon wat langer is en dan heb je voor niets getest .
    Ik heb het wel gedaan toen met de oudste .
    Voor mijn gevoel is de telleurstelling toch groter wanneer je wel test en negatief , dan wanneer je enkele dagen toch gewoon ongesteld word .
    Maar dat is mijn beleving dan .

    Groetjes Joyce
     
  11. Gezond

    Gezond Niet meer actief

    Hoi Joyce...

    Nou toch gezwicht hoor door alle berichten die ik gekregen heb om toch maar te testen...
    Maar zoals ik al vreesde... negatief...

    Toch ben ik er bijna zeker van dat het wel raak is omdat er bij mij een duidelijk patroon is...
    Zo heb ik altijd voor een menstruatie een bruinige afscheiding... Sinds ik bezig ben met inseminaties begint de bruinige afscheiding de 12e dag na de inseminatie om dan vervolgens door te breken op de 15e dag na de inseminatie...

    De bruinige afscheiding heb ik nog altijd niet en ik zit nu op de 15e dag na de inseminatie...

    Wanneer de teleurstelling hier nu groter is weet ik niet.. Ik weet alleen dat ik nu weer 2 nachten onzeker wakker lig en maar lig te woelen... Zucht...
    Want ik heb geen testen meer en maandag is de winkel pas weer open...
    Had ik nu maar wel even gewacht he haha...

    Nou dat het ene chromosoom dus sterker is dan het andere heb ik dus ook gehoord... en dat is het enige wat ik ervan weet ;)
     
  12. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Jammer dat je test negatief is .
    Ik hoop voor je dat het niet door zet en je dus niet ongesteld word .
    Met andere woorden dat je gevoel gelijk heeft :)
    Maar mag ik vragen uit welke stad jij komt ?
    Ik kom zelf uit amsterdam en daar zijn zondag in het centrum de winkels altijd open van 12.00 tot 17.00 .
    Ook dus Etos en Kruidvat .

    Groetjes Joyce
     
  13. Gezond

    Gezond Niet meer actief

    Tis zeker jammer dat ie negatief is...

    Net bij het afvegen een ietsie pietsie rood... maar ja... ik zit elke keer als ik moet plassen (en das vaak) extra hard te wrijven dat ik maar niets zie... Dus of het nu het begin is van de menstruatie ofdat het geirriteerd is inmiddels... dat weet ik dus ook niet...

    Je wordt er toch gek van zo... ;-(

    Ik woon bij Emmen... en de winkels zijn hier niet open op zondag...
     

Deel Deze Pagina