Meer kans op tweeling/meerling direct zwanger na de Pil?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Bloempje777, 12 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempje777

    Bloempje777 Nieuw lid

    11 okt 2020
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hoi!

    Online kwam ik verschillende artikelen teken over een vergrote kans op tweelingen/meerlingen als je direct na het stoppen met de pil zwanger wordt.

    Nu wordt er gerefereerd aan een studie in 1977, dat is natuurlijk best een poosje geleden. Ik sprak iemand hierover die zegt dat is gedateerd, aangezien de pil van 'nu' veel minder heftig is vergeleken met die tijd. Maar toch lees ik ook veel artikelen die recent geplaatst zijn met deze bewering.

    Iemand hier een idee van? Of misschien ervaring?

    Het liefst zou ik het aan een verloskundige vragen maar helaas heb ik niet genoeg rechten om daar iets te posten.

    Hoop dat iemand kan helpen! Dank alvast!
     
  2. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.171
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Lijkt me stug. Maar wil je een tweeling dan? Of juist niet? Of is het gewoon maar een vraag?
     
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.021
    113
    De gynaecoloog vertelde me dit ook.
    Na het stoppen met de pil hebben veel vrouwen namelijk een dubbele eisprong, en daarmee meer kans op een (twee eiige) tweeling. (Dat wil uiteraard niet zeggen dat zo'n dubbele eisprong bij elke vrouw plaatsvindt na de pilstop).

    Voor ons de reden om de allereerste maand na het stoppen met de pil juist een zwangerschap proberen te voorkomen, gezien mijn cervixinsufficiëntie waarbij een tweelingzwangerschap een nog groter risico is.

    Overigens is een vriendin van me een tijdje terug bevallen van een tweeling, ook direct na het stoppen met de pil.
     
  4. nienie26

    nienie26 Bekend lid

    24 nov 2013
    844
    208
    43
    Daar heb ik nog nooit van gehoord maar als de gynaecoloog dat zegt zal daar vast een kern van waarheid in zitten. Ik heb wel aardig wat vriendinnen die gelijk zwanger zijn geraakt maar geen tweeling hebben gekregen. Volgens mij is een tweeeige tweeling vaak dat het in de familie zit.

    Als je het echt niet wil zal ik de eerste paar maanden het nog even veilig doen. Als je graag een tweeling wil kan je het natuurlijk altijd proberen ;)

    Hier 6 jaar gestopt met de pil en de eerste via icsi gekregen binnen een jaar natuurlijk zwanger van een tweeeige tweeling. Uiteindelijk bleek dat de moeder van mijn oma ook van een tweeling is. Soms kan het heel ver weg in de familie zitten.;)
     
  5. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.021
    113
    De kans op een dubbele eisprong is groter, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedere vrouw na de pilstop ook een dubbele eisprong krijgt :) In mijn familie komen ook tweelingen voor, vandaar extra voorzichtig. Ik was ondanks het proberen te voorkomen toch de eerste ronde zwanger :roflmao:, maargoed het was er uiteindelijk maar 1. De laatste keer was het wel gelukt om pas de tweede ronde zwanger te worden (sorry, ik wil niet verwend overkomen hoor, weet gewoonweg niet hoe ik het anders zeg).
     

Deel Deze Pagina