'Meer kinderen naar crèche door werkende moeders'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Bootcamp babe, 10 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Hoezo? Feit is gewoon dat in de meeste gevallen vrouwen parttime gaan werken of stoppen.
    De man is gewoon in veel gevallen de hoofdkostwinner....

dreumesje, puzzelstukje, Riene en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Toch vind ik dat de kop moet zijn 'werkende ouders'. Voor mij en mijn partner geldt dit stereotype beeld niet en ik maak me daar boos om. Onze kinderen gaan niet naar de crèche omdat ik werk, maar omdat wij werken.

MissMolly, Flamingo1990, Roos12 en 17 anderen vinden dit leuk.
  3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Inderdaad.. de mannen zijn de oorzaak niet... in 99% van de gevallen werkte die altijd al.. Tijden veranderen en in vroeger tijden werkte de vrouwen niet meer buitenshuis na de geboorte. Nu is dat al láng veranderd, maar de hoeveelheid is denk ik de laatste jaren ook echt veranderd. Nog meer dagen/uren.

puzzelstukje, Riene, Paardenbloem en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Kan ik me voorstellen en je hebt ook gelijk, maar het stereotiepe beeld blijft hier toch bestaan.
    Had ook al een artikel gelezen dat in Nederland de meeste vrouwen parttime werken en in de omringende landen vaak fulltime.
    Werk zelf 30 uur maar dat is nog steeds parttime...

Hopsatee vindt dit leuk.
  5. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ik begrijp het wel, ik kan mij daar ook aan irriteren omdat wij niet in een traditionele rol verdeling zitten en mijn man ook niet de kostwinner is. Maar ik kan mij ook druk maken over het feit dat er klassenMOEDERS bij ons op school worden gevraagd. Gewoon puur omdat ik het niet van deze tijd vindt. Maar ik ben wel met @Theezeefje eens dat het nu eenmaal de norm (voornamelijk) nog is en de kop dus niet heel raar is. Maar ik vind er dus wel wat van :roflmao:

DastyQueen, pat1975 en Theezeefje vinden dit leuk.
  6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik snap niet waarom je je daarom boos om zou maken.
    Er zijn zoveel dingen die voor ons, mij of ons gezin niet gelden. Maar dat is nu eenmaal zo.

Ik zie het liever anders in gezinnen.
    Maar dat is in heel veel beroepen niet te realiseren.
    Beide partners parttime werken. Zodat er meer rust is thuis.

Riene, Tweedeopkomst, Oona en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Ach ik woon in een dorp en daar kijken ze je verbaast aan als je 30 uur werkt...

Hopsatee vindt dit leuk.
  8. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

(quote artikel) "Dat komt VOORAL omdat VROUWEN steeds meer gaan werken en hun kinderen naar de opvang brengen."

Dus ja of je het nou leuk vind of niet, je kunt de feiten niet verdraaien he ;)

dreumesje, A new day, Oona en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Haha hier precies andersom ik werk meer en verdien meer. Sterker nog we hebben ons huis alleen op mijn salaris gekocht :roflmao:
    Nieuwe tijden :thumup:

Rizzoli, PBV, Bootcamp babe en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Dit vindt ik leuk om te lezen! Lijkt me heel fijn.
    Maar ja,had ik maar een goed vak moeten leren en niet in een winkel terecht moeten komen ;)

jolien 1986 vindt dit leuk.
  11. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Met vak fysiotherapeut ben ik ook geen speciale topvrouw hoor. Maar verdien wel iets meer dan mijn partner met universitaire opleiding :rolleyes: hij heeft gewoon pech met zijn functie schaal die hoger zou moeten zijn. Na 10 Jr werkervaring groeit zijn salaris wel verder door dan mijne. Maar voor nu vind ik het wel grappig en ben ik wel blij trots op mezelf dat rollen eens omgedraaid zijn :)
    En die lieve man kookt dus, doet boodschappen en haalt onze dochter van de opvang :thumup:

Louise11110 en Theezeefje vinden dit leuk.
  12. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Ik verdien ook meer dan mijn vriend! En dat met een doodgewone baan :p
    Maar dat komt meer omdat hij gewoon geen goede opleiding heeft gedaan en het moet doen met stomme baantjes.

13. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    We hebben beiden een prima baan, zijn hoger opgeleid. Werken beiden fulltime en gaan allebei een stapje terug doen als de baby is geboren, maar ik blijf fulltime werken.

We hebben ons huis zo gekocht dat we allebei de ruimte hebben minder te gaan werken als dat nodig blijkt.

Gaat ons kind naar opvang omdat ik werk? Nee, ik werkte altijd al.
    Ik snap wat je bedoeld. Het lijkt nu net alsof het de schuld van vrouwen is die gaan werken dat kinderen naar de creche moeten. Terwijl dat gewoon niet waar is. Ze gaan naar de creche omdat beide ouders werken. Wat is het verschil?

Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat als een vrouw gaat werken, de man besluit minder te gaan werken, zodat een kind niet naar de creche hoeft. Dus als je het zo bekijkt is het net zo goed de schuld van de man die niet MINDER gaat werken op het moment dat de vrouw gaat werken.

Ergo: omdat beide ouders werken moeten meer kinderen naar de creche. Niet omdat de vrouw gaat werken. Het is hoe de kop het beeld framed, zeg maar. Het is negatief naar vrouwen toe.

Baukje1985, Sallie, Jessie80 en 9 anderen vinden dit leuk.
  14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat dat betreft leeft hier men nog steeds in de jaren-50 mindset.

femkes en Theezeefje vinden dit leuk.
  15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
  16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik ook, en werk 30% minder uren dan hij (beide parttime ook nog).
    En zo ken ik er gelukkig veel meer.

Ook niet gek aangezien de vrouwen in NL statistisch gezien hoger opgeleid zijn dan mannen.
    De kop klopt dus helemaal niet ;)

DastyQueen en Theezeefje vinden dit leuk.
  17. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Fijn dat er medestanders zijn!

18. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Mijn man is hoger opgeleid en verdiend meer, om die reden is het zonde om hem parttime te laten werken en ik fulltime. Als ik nu hoger opgeleid was en meer verdiende, was het andersom geweest. Ik vind de kop ook negatief naar vrouwen toe.

19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn jongste gaat naar een go omdat mijn man sinds 1,5 jaar tijdens schooluren werkt. Ik werk al sinds de geboorte van de oudste 32 uur per week. Dus ook bij ons klopt de titel niet.

Maar.... in Nederland is het natuurlijk wel gewoon waar dat we vastzitten in een Victoriaans beeld van man-vrouw waarbij het "de schuld" is van de moeder dat haar arme zielige kindjes naar de crèche "moeten". En vooral niet te veel, want dan had je beter geen kinderen moeten krijgen (hetgeen ook alleen geldt voor de moeder, volgens mij krijgen erg weinig vaders die meer dan 30uur werken dit naar hun hoofd geslingerd).

Jessie80, Hopsatee, Liekje81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina