Hoi, Naar aanleiding van een topic': 'meer moeders met kindjes met schisis' vroeg ik mij af of hier ook meer moeders zijn met kindjes met een asd. Mijn dochter Jaime heeft een asd. Door haar stuitligging moest ze 7 weken na haar geboorte voor controle naar de kinderarts. Hij heeft haar toen helemaal gecontroleerd en hoorde een nogal zware hartruis. We zijn onmiddellijk doorgestuurd naar een andere afdeling voor een hartfilm en echo. Daarop zagen ze dat het hartje ietwat vergroot is en de lage pieken op de hartfilm waren niet in orde. De arts heeft ons met spoed doorgestuurd naar het wkz. Daar zagen ze na enkele onderzoeken het asd. Omdat Jaime weinig last heeft van haar asd, behalve een vergrote rechterkant van het hartje, zeiden ze dat we het een jaar moesten aankijken. Een asd kan nl. dichtgroeien. Na een jaar zijn we weer op controle geweest. Het asd bleek niet kleiner geworden te zijn. Jaime haar asd is ongeveer 7-7,5 mm. Ze verwachten dat het niet dicht zal groeien en daarom moet ze als ze ongeveer 3 jaar is geopereerd worden. Waarschijnlijk, maar ook dat moeten onderzoeken nog uitwijzen, kan de operatie plaatsvinden via de liesader. Ik ben erg benieuwd of er meer moeders zijn met kindjes met een asd. Maar ook of er misschien kindjes zijn waar het asd in het tweede levensjaar is dichtgegroeid. Of misschien zijn er ervaringen met oudere kinderen op het gebied van de operaties. Er worden per jaar zo'n 1600 kinderen geboren met een asd. Het is een aangeboren hartafwijking die het meest voorkomt, op een vsd na dan. Groetjes Sensee
Hoi Sensee Ik heb er nog nooit van gehoord en kan je er dus ook niets over vertellen.. Ik wil je wel heel veel sterkte toewensen want dat is niet niks als je kindje dat heeft.. Heftig zeg als 1 van mijn kindjes "gewoon" ziek is dan doet me dat al zoveel pijn.... Ik hoop dat alles goed blijft gaan en dat het alsnog vanzelf dicht gaat groeien... Groetjes Bianca
ja, ik wilde eigenlijk hetzelfde zeggen als Bianca: het lijkt me echt niet niks... Veel sterkte en alle goeds gewenst Amber
Dank jullie wel hoor. Maar ik moet eerlijk zeggen in het begin was het heel erg schrikken. Je weet er nog niks van wordt van dokter naar dokter gestuurd. Maar nu denken we er eigenlijk amper over na. Ze heeft gewoon nergens last van en hopelijk kan straks de operatie via de lies plaatsvinden. Jammer dat er verder geen reacties zijn van mensen die ervaring hebben hiermee. Maar toch bedankt voor jullie reacties hoor. Groetjes Sensee