Goedemorgen mama's! Vanaf welke leeftijd at jullie kindje met bestek? Ik 'voer' onze dochter van 16 maanden nog steeds. Ze heeft zelf ook een vork, maar hier roert ze alleen mee door haar bord. Als er per ongeluk een stukje aan geprikt zit, pakt ze het er met haar handje vanaf Ik vraag me af of dl laat is met zelfstandig eten, hoe ik dit meer kan stimuleren en of dan een vork of lepel handiger is! Ik vind het overigens prima dat ze vieze handjes krijgt hoor, dus ze krijgt iedere keer weer haar vorkje om mee aan te modderen.
Mijn zoontje is rond een jaar zelf gaan eten, alleen was dat eerst wel met zijn handen... Met bestek lukte pas later.
Hier aten ze vanaf 6 maanden zelf met de handjes. Vanaf een maand of 10 stukjes met een vork..eerst door mij opgeprikt..later zelf en oefenen met een lepel. Vanaf 1,5 verwachtte ik echt wel dat ze alles met vork en lepel deden en werd met de handjes ook gecorrigeerd.
Onze zoon van bijna 17 maanden eet pas sinds kort af en toe met een vorkje. Maar vaak genoeg legt hij die ook naast zich neer en eet met zijn handjes verder. Ik vind dat nog echt geen punt. Waarom de haast om met 1,5 jaar al met bestek te moeten kunnen eten? Als hij maar eet haha. Het komt vanzelf wel denk ik, en zo niet dan vind ik 2 jaar een mooie leeftijd om het hem actiever aan te leren. Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening hoor!
Met de handjes mocht altijd al. Met een vorkje en een lepel is ze begonnen rond een jaar. Dat ging toen nog niet echt vlekkeloos, maar ze moeten het ooit leren natuurlijk.
Mijn dochter is met 6 maanden zelf gaan eten met de handen, en met 13 maanden met een vork gaan prikken. Al eet ze meestal nog met haar handen
Vanaf bijvoeding met handen. Vanaf een maand of 10 legde ik er een plastic vorkje of lepel bij. Nu eet ze met de vork of lepel. Vind het ook nog prima als ze met haar handen zou eten. "Voeren" pikt ze niet meer. Ze wil alles zelluf doen Heb haar de keuze gegeven en ze heeft het zelf ontdekt.
Wij hebben vanaf 6 maanden via de Rapley methode eten aangeboden. Vanaf 8 maanden ofzo hebben we er bestek bij gelegd (lepel en vorkje), omdat baby daar toen grote belangstelling voor had. Denk dat er effectief met de lepel gegeten werd rond 10 maand ofzo (pap en stamppot etc.) en vanaf een maand of 12 met de vork idem dito. Wij hebben overigens nooit gevoerd. Wat betreft jouw vraag... ik zou dus beide opties aanbieden dan kan je kindje zelf kiezen, waar de voorkeur naar uitgaat.
Dl at met 7 maanden redelijk effectief zelf met een lepel (toen kreeg ze een grotere 'opvolg'lepel, daarvoor hadden we zo'n plat lepeltje waar bijna niks op paste, en een vorkje waar ze niks mee deed). Nu (18 mndn) eet ze netjes met lepel en ze prikt stukje aan vork, en ze mag met rond botermesje zelf beleg smeren (alleen wil ze ook graag nog steeds haar hele hand in de pot stoppen, dus je moet er wel bij blijven zeg maar). Ik voer haar tussendoor ook nog (heb 2 identieke lepeltjes )
Bedankt voor alle reacties! Als ik het goed lees, zijn we dus redelijk laat met haar zelfstandig te laten eten. Ik ga haar meer zelf laten 'oefenen'.
Tja waarom? Omdat ik dat vind horen bij nette manieren en ik en mijn man hechten daar waarde aan. Hij kreeg geen straf ofzo, maar er werd wel steeds vertelt dat hij zn bestekje moest pakken. En "als hij maar eet" daar heb ik sowieso geen last van. Wij hebben bepaalde (geen gekke vind ik) regels tijdens het eten en de kinderen bepalen of ze eten. Nooit geen probleem hier overigens. Maar ik ga niet allerlei dingen aanpassen om te zorgen dat ze maar wat eten. Lees genoeg verhalen over kind achter de ipad aan tafel en moeder die er dan hapjes in probeert te krijgen...nou doei hoor...dan eten ze maar niet.
Vanaf 6 mnd, toen we begonnen met hapjes, altijd gelegenheid gegeven ook zelf te pakken. Rond een jaar, iets eerder wel denk ik, gaven we er een lepel bij. Aangezien onze jongste z'n lepel meer gebruikte om te prikken dan om te scheppen, kreeg hij niet veel later ook een vork. Daar kan hij inmiddels vrij goed mee overweg. Overigens zal het ook temperament van je kind zijn. Het lijkt me soms erg handig om m'n kind te 'voeren'. Je moet eens weten hoe de van ons er uit ziet na een paar happen vla. Maar wij krijgen echt de kans niet hoor, het idee! Als hij af en toe moeite heeft iets aan zijn vork te prikken of op een lepel te leggen, doe ik het wel eens voor hem. Nou, handen voor zijn gezicht en krijsen! Dan denk ik het op te lossen door het bestek gewoon aan hem te geven zodat hij het zelf in zijn mond kan stoppen. Dan haalt hij het eten er doodleuk weer vanaf en gaat het zelf opnieuw proberen.