Dag allemaal, Ik weet dat ik dit soort vragen eigenlijk bij huisarts en consultatiebureau moet neerleggen, maar het is zondagochtend en heb daar geen geduld voor (en kan het niet online vinden). Ons zoontje is nu 3,5 maand en krijgt sinds hij 3 weken is Pepti, wegens een sterk vermoeden van KMA (zit in de familie, heb het zelf ook gehad). Daar kwam nog verborgen reflux bij, dus hij krijgt ook Nexium. Ik heb het heel zwaar gehad, met krijsbuien die negen uur per dag duurden, maar sinds de combi Pepti-Nexium is het een hele blije en tevreden baby die goed slaapt en drinkt. Nu hoefden we een tijd niet te provoceren vanwege de onrustige start, maar gisteren was het dan zover: bij iedere fles 10ml 'gewone' Nutrilon erin. Eerste fles gebeurde er niks, tweede fles werd hij jengelig en na derde fles was het drama: zoon heeft vier uur zo hard gekrijst dat hij tussendoor soms vergat om te ademhalen (hij bleef er zowat in), helse buikkrampen, totaal overstuur, benauwd, zoveel speeksel dat het leek alsof hij aan het schuimbekken was, etc. We hebben het ook gefilmd voor als we niet worden geloofd. Kortom: we zijn ermee gestopt. Maar wat nu? We voelen toch wel aan dat de artsen willen afbouwen voor wat betreft de Pepti en de Nexium (al drie afbouwpogingen gedaan, was geen succes), maar daar is zoon nog helemaal niet aan toe. Ik heb nu gezien wat voor lief en tevreden mannetje het kan zijn, en ik heb echt een steen in m'n maag als ik terugdenk aan die urenlange krijsbuien die hij eerst had. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat dit nu verder?
Gewoon zeggen dat het voor jou duidelijk is dat hij nexium en pepti nodig heeft? Het is toch jouw kind? Ik heb destijds met mijn kinderarts overlegd toen het tijd werd voor de provocatie. Zij had ook gezien wat een verschil neocate betekend had voor mijn dochter, dus ze heeft zonder provocatie de papieren voor een verlenging getekend. Ze zei dat ze dat kleine lijfje niet meer pijn wou aandoen dan het al gehad had in dat korte leventje. Waarom ben je zo overtuigd dat ze willen stoppen? En ook een beetje: waarom laat je dat toe? Het is ook máár de mening van een dokter. Je kan gerust zeggen dat je het er niet mee eens bent. En dat jij voor jouw kind een pijnvrij leventje wenst.
Ik vind het belachelijk om een jonge baby zo te moeten pesten. Niet naar jou toe, maar naar de artsen. Mijn oudste kreeg eerst pepti, toen nexium en toen op mijn verzoek nutramigen. In dit laatste geloofde de ka niet zo in nog meer verbetering, maar ik mocht het proberen. Toen hij 6 maanden was voor het eerst moeten provoceren richting ha voeding. Dit ging mis, net als bij jou 4 uur lang krijsen. Nexium hoefde pas met 9 maanden en na de eerste test pas normale voeding bij 12 maanden. Vlak erna ook nexium afgebouwd. Kortom, hij kon pas zonder nexium en was pas over zijn kea af met 12 maanden. De jongste heeft tot 16 maanden nexium gehad... Dus gewoon op je strepen staan om pas iets opnieuw te proberen rond 6 maanden.
Gewoon lekker de voeding blijven geven waar hij goed op reageert. En als hij zo snel al niet goed reageert op andere voeding, dan is hij er nog niet aan toe. Gewoon zo blijven doorgaan en over een maand misschien weer proberen. Mn zus heeft met dr kleine heel lang nexium met jhbpm gegeven en nu hij bijna 4 is , is hij overal vanaf. Dus laat je niet gek maken. Je kindje geeft niet voor niets aan dat het nog niet gaat.
Ik zie ook niet het nut om af te bouwen / stoppen met pepti. Dus ik zou het gewoon blijven geven. Je kan misschien eens tzt kijken of geitenmelk flesvoeding wel goed gaat. Bij de biowinkel is dat verkrijgbaar.
Niet afbouwen. Als dat niet goed voelt gewoon niet doen. Wij hebben een provocatietest (1 of 2 dagen een dagopname) in het ziekenhuis moeten doen onder begeleiding van verpleegkundige. Maar toen was hij ongeveer 1,5 jaar. Toen gelukkig geen reactie en inmiddels eet en drinkt hij alles. Ik zou voor nu gewoon doorgaan zo als je doet en over een jaar maar eens kijken hoe het gaat en dan eventueel een test doen in het ziekenhuis. Ken het nog wel dat uren huilen, krijsen, krampen, verstijven..... Alleen in de draagzak was hij redelijk stil en viel hij vaak uitgeput in slaap. Zijn met 5 weken op vakantie gegaan met familie naar Frankrijk. Wat een hel was dat zeg. Toen wisten we het nog niet. na de vakantie naar een osteopaat en helaas ook daar geen verandering door. Na de vakantie mijn voeding op eigen houtje aangepast (artsen geloofde me niet) en met 6 dagen zag ik al veel verandering.
Dank voor jullie reacties. Moest praten als brugman, maar voorlopig mag hij door op Pepti en Nexium. Het is dan gewoon een heel ander kind. Er zat helaas wel een hele vervelende lactatiedeskundige bij het gesprek die maar doorging over dat Nexium echt niet werkt. Nu weer voor twee maanden meegekregen, dan zien we erna wel weer verder. Eerst maar weer eens even bijkomen.
Wat doet een LactatieKundige bij een gesprek met de kinderarts over een baby die kunstvoeding krijgt?? Overigens werkte nexium hier ook en we konden pas afbouwen zo rond de 1e verjaardag van zoon... Maar wat is dan het alternatief? Een verdrietige baby met pijn?
Goed dat je hebt doorgezet en fijn dat het nu mag. Ik heb 2 kinderen, 1x verborgen reflux en 1x gewone reflux. Eerste kreeg gelijk nexium en dit werkte perfect tot 12 maanden gebruikt De 2e kreeg eerst ranitidine, ik vond het waardeloos en daarom uiteindelijk ook nexium en hij had het nodig tot 16 maanden en werkte ook perfect. Voor mij zijn mijn kinderen het levende bewijs dat nexium wel werkt. En volgens mij is jouw zoontje het levende bewijs dat het voor hem werkt. Blijf naar je kind kijken en luister naar je gevoel.
Ik denk ook dat het bij zoon hier goed werkt, al komt de reflux er zo nu en dan nog wel doorheen. Helaas gingen we direct door richting het 4-maanden-sprongetje, maar nu lijkt de rust eindelijk een beetje te zijn gekeerd *klopt af*