Ik heb erg getwijfeld of ik dit onderwerp zou openen. Ik zit namelijk niet op kritiek te wachten maar op een advies. Ik vraag me af of er nog meer van jullie voedende mamas dit meemaken Hopelijk kan iemand van jullie helpen met een (gouden) tip. Mijn zoontje huilde enorm veel in het begin ( lees de hele dag) en had heel veel moeite met slapen/in slaap vallen. Ook had hij veel zuigbehoefte. De enige manier om hem rustig te krijgen was aan de borst. Hij viel dus regelmatig in slaap aan mijn borst. Ik ben er enorm op tegen om mijn baby zichzelf in slaap te laten huilen. Dat werkte bij hem ook niet. Als ik hem wakker op zijn bedje legde kreeg hij heftige huilbuien en viel dus niet in slaap. En als ik hem aanlegde sliep hij binnen enkele minuten. Ik dacht steeds dat het vanzelf over zou gaan als hij ouder zou worden. Maar inmiddels is hij 5 maanden en valt nog steeds in slaap aan de borst. Ik vind het zelf niet erg hoor maar over twee maanden ga ik weer werken ( ik heb nog ouderschapsverlof) dus nu probeer ik om hem alleen in slaap te laten vallen tot nu toe zonder geluk. Hij begint eerst druk te worden, dan te huilen en snel te krijsen terwijl hij om valt van de slaap. Hij valt soms in slaap in de wandelwagen en in de auto maar tot nu toe is hij nog NOOIT zelf alleen in slaap gevallen in zijn bedje. We hebben werkelijk alles geprobeerd , kamertje donker maken, rust, televisie/ radio aan, draagdoek, laten huilen ( ja met pijn in mijn hart) en niets echt niets helpt . Behalve mijn borst. Als ik hem aanleg valt hij meestal binnen 5 minuten in slaap en dan kan ik hem rustig in zijn bedje leggen. Soms wordt hij nog wakker maar meestal slaapt hij dan goed. En dat geldt voor alle slaapjes ook overdag. Het is niet gezond, ik weet het maar ik weet niet hoe ik het anders moet aanpakken. Ik weet dat veel kinderen hebben hun speentje nodig om in slaap te vallen maar hij heeft nooit een speentje gewild ( hij weigert ook de fles maar dat is een ander verhaal). Maakt dit nog iemand mee of ben ik de enige? Ik ben erg trots op ons ventje, ik geniet enorm van hem en ik ben ook best trots op mijnzelf dat het me gelukt is om al die tijd volledig bv te geven, (al is het niet altijd makkelijk gagaan), mijn zoontje groeit geweldig erop maar wat in slaap vallen betreft voel ik me toch een slechte moeder en ik heb het gevoel dat ik het helemaal niet goed doe...
Pfff, ja da's wel een lastig probleem nu je straks weer aan het werk moet. Heb je al geprobeerd om, als hij gaat huilen als je hem in bed legt, na 5 minuutjes naar hem toe te gaan en hem bijvoorbeeld over zijn hoofdje te aaien tot hij wat kalmeert en dan weer weg gaan? En dat eventueel blijven herhalen als hij weer begint te huilen? Verder zou ik eigenlijk ook zo snel niks kunnen bedenken. Sorry.
Bij ons hielp het als we voordat ik 'm van de borst in z'n bedje legde, z'n plekje in bed alvast op te warmen met een kruik. Dan was de overgang van mama's warme armen naar het bedje minder groot, omdat dat ook al lekker warm was. Dan werd hij dus niet wakker als ik 'm weglegde. Na een tijdje lukte het ook om 'm nog half wakker op z'n warme plekje in bed te leggen. En bij ons hielp de puckababy of alleen z'n armpjes soort van inbakeren ook heel goed, alleen is jullie kindje al bijna te groot voor de puckababy omdat hij zich al bijna zal omdraaien denk ik? Als hij nog niet draait, kun je het misschien proberen? Oh ja en bij mij wilde hij eerst ook geen speentje, maar hij had zo'n zuigbehoefte dat ik helemaal pijnlijke tepels én pijnlijke nagelriemen bij m'n pinken kreeg omdat hij daarop altijd zoog... Het is toen gelukt door een vriendin het speentje te laten geven. Ze aaide dan ook over z'n wangetje en dan pakte hij 'm wel. Het hielp dat het niet mama was die de speen gaf, want dan vindt 'ie het natuurlijk vette nep omdat hij de echte mamageur nog ruikt. Misschien heb je hier wat aan...
Onze derde wilde ook geen speen. Nu nog kokhalst hij er wel eens van. Hij spuugt hem sowieso direct uit als de zuigbehoefte over is. Hij is nu 11 weken trouwens. Wat ik heb gedaan is 'm in de voedingshouding tegen me aan houden en in plaats van de tepel te geven, gaf ik de speen. In het begin onder groot protest. Overtrekken, kokhalzen, schreeuwen. Alles wat hij kon doen om er onderuit te komen. Ik ben 'm dan continue ook op en neer aan het wippen om 'm te kalmeren. Inmiddels zijn we na 2 maanden zover dat hij het prima vind om niet nog te drinken voor het slapen gaan en neemt hij hiervoor de speen. In het begin lag hij tegen mijn blote borst aan. Nu gewoon tegen me aan terwijl ik ben aangekleed. Nu zijn we zover dat als de luiken dicht aan het gaan zijn ik 'm al weg kan leggen. Dat vinden wij al heel wat. Heel soms valt hij in slaap in de box na 30 sec huilen. Helemaal wakker in bed leggen gaat nog niet en ik gok dat het nog wel even zal duren.
Waarom zou je kritiek krijgen?! Mijn zoon viel ook enkel in slaap aan de borst tot hij een maand of 15 was. Ik vind het helemaal niet abnormaal dat hij dat doet! Zoals je zelf al wel gemerkt zal hebben is borstvoeding een ideaal slaapmiddel (voor mama en kind) dus... Ik begrijp wel dat je wat bang bent nu je over 2 maanden weer moet gaan werken. Ik ben vanaf een maand of 8 af en toe eens een avondje weggeweest met vriendinnen en als T. dan wakker werd, krijg mijn man hem soms wel eens rustig in slaap door veel te knuffelen en geduld te hebben (T. heeft ook nooit uit een flesje gedronken). Vanaf 10 maanden ging dit bijna altijd. (daarvoor moest ik soms toch nog naar huis komen) Ik heb verschillende vriendinnen met een zelfde visie als ik en bij hen ging het ook altijd stilletjes aan beter bij anderen. Rustig aan je kindje proberen in slaap te laten vallen bij papa, oma,.... Zeg duidelijk dat je niet wilt dat hij alleen huilend in slaap moet vallen en laat hen verder maar proberen (wandelen, wiegen, knuffelen,...) Bij mama zelf kan het nog wel een hele tijd duren voor het zonder borst lukt!
Bedankt voor jullie reacties! @mermaid , ja de 5 minuten regel heb ik geprobeerd ( uit wanhoop) en het werkt bij ons niet. Hij gaat niet huilen maar krijsen en helemaal overstuur raken en hij kan erg lang volhouden. Geen spraken van in slaap vallen dus. Dat proberen wij dus niet meer. Bovendien kan ik het ook niet lang volhouden om hem te zien huilen. Nogmaals het is geen jengelen, maar echt krijsen en dat kan ik niet tegen en mijn man ook niet. @ Sanny 76 ja wij hebben ook zijn bedje met kruiken opgewarmd, dat hielp tegen niet wakker worden als ik hem erin legde maar nu slaapt hij in een slaapzak en dat is warm genoeg. Puckababy, Pacco, traditionele inbakerdoeken ook geprobeerd en die waren allemaal een ramp. Hij ging zich erg verzetten en krijsen, geen spraken van rustig worden. @ elke 1984 bedankt ! Door jouw reactie voel ik me iets minder schuldig. Gelukkig ben ik niet de enige bij wie het kindje zo in slaap valt. Als ik weer ga werken gaat mijn zoontje 1 dag naar de kinderopvang en ik weet zeker dat ze hem daar laten huilen tot hij in slaap valt. Ik denk niet dat de leidsters daar met hem rond gaan lopen tot hij in slaap valt. Nu past mijn man en soms mijn schoonmoeder op hem voor een dag en dan valt hij in slaap in de kinderwagen of auto in zijn eigen bedje helemaal niet.
Maar als jij zegt dat je niet wilt dat ze hem (expres) laten huilen, mogen ze dat toch niet doen? Jij betaalt hen wel hè en je laat je kind in goed vertrouwen bij hen achter?! Ik zou m'n kind daar écht niet achter laten als ik dat vertrouwen niet kon hebben! Is er geen andere mogelijkheid; grootouders of een lieve GO die er wat meer hetzelfde over denkt? Onze zoon ging ook enkele maanden naar een KDV en hij wou daar ook niet slapen maar ze lieten hem niet alleen huilen. Soms gingen ze buiten en dan sliep hij in een buggy of ze gebruikten een draagzak en dan lieten ze hem rusten/slapen op hun rug en hadden ze toch nog de handen vrij voor andere kindjes.
Ach, lekker zo doorgaan joh!! Mijn dochtertje viel op die leeftijd (thuis) ook alleen aan de borst in slaap. Heerlijk juist die kleine slapende kindjes en het is ook rustgevend voor ze, er is toch geen fijnere manier om in slaap te vallen? Hier is het ook nooit een probleem geweest op het kdv, daar konden ze haar vanaf het begin eigenlijk vrij snel gewoon wakker in bed leggen en soms viel ze tijdens haar flesje in slaap. Het is in elk geval nooit een probleem geweest. en ik zou mijn kindje niet naar een kdv willen brengen wat het kindje laat huilen tot het in slaap valt, daar zie ik echt geen heil in.
Mijn ervaring komt overeen met die van suus1983 hierboven. Ik liet ze zich ook lekker in slaap drinken aan de borst. Anderen hebben het ook opgelost als zij m'n kind een keer naar bed moesten brengen. Eventjes laten huilen vind ik geen probleem, als het maar geen krijsen wordt. Op het kdv laten ze kinderen naar mijn ervaring niet onnodig huilen. Soms kunnen ze er niet meteen naartoe om te troosten (er zijn meer kindjes), maar ze kiezen er niet voor om een kind zich eindeloos in slaap te laten huilen.
Dames ik hoop dat jullie gelijk hebben ( dat ze kindjes niet onnodig laten huilen) mijn zoontje gaat dus over ruim twee maanden naar de kdw voor 1 dag en ik zit nu al met een brok in mijn keel als ik er over na denk. Wij hebben morgen een afspraak gemaakt bij de kdw om alvast een of andere te bespreken. Mocht ik geen goed gevoel erbij hebben dan zullen wij een andere alternatief zoeken.
Mijn kleintje hebben ze op het kdv vaak laten slapen in een hangmatje wat op de groep hing, daar sliep hij wel en in zijn bedje niet (en wij vonden dat prima uiteraard). In het begin hebben ze veel met hem rondgelopen. Mijn zoontje krijgt inmiddels nog alleen een ochtendvoeding maar kan daar heerlijk van genieten en nog even doorslapen dicht tegen me aan. Niets geks aan dus. Je kunt proberen de associatie voeden-slapen af te leren door als je merkt dat hij gaat slapen hem af te koppelen. Als hij dan gaat zoeken en protesteren proberen te troosten, lukt dat niet dan gewoon weer aanleggen. Als je dat blijft doen dan kun je je kindje leren in slaapn te vallen buiten de borst, maar dan zonder het te laten huilen.
Ik vind vijf maanden nog wel erg jong voor de vijf-minuten-regel hoor. Maar ik snap wel dat je voordat je gaat werken eigenlijk wilt dat hij zelf in slaap kan vallen. Ik heb inderdaad ook wel geprobeerd om hem vlak voor hij echt in slaap viel "af te koppelen". Of om hem in slaap te knuffelen zonder borst. Bij ons werkte dat niet. Maar je kunt natuurlijk altijd een poging doen. Je hoef je niet schuldig te voelen dat jouw kindje aan de borst in slaap valt. In tegendeel! Heerlijk toch, welke baby wil dat nou noet. Lekker knus bij mama in slaap vallen, heerlijk! Ik zal het je nog sterker vertellen: mijn zoontje van één is vanavond ook nog aan de borst in slaap gevallen. Meestal leggen we hem tegenwoordig wakker op bed hoor, wij hebben uiteindelijk (toen hij een maand of 10 was) wel de 5-minuten-methode gebruikt. Alleen dan met drie minuten . Dus hij kan (nu) wel zelf in slaap vallen. Maar dan nog is het soms wel lekker om lekker bij mama in slaap te vallen. Wel zou ik vast met de fles gaan oefenen, zodat je daar straks niet tegenaan loopt als je weer gaat werken. Dan kan hij eventueel ook aan de fles in slaap vallen.
Bedankt voor jouw reactie tupp. Dat betekent dat er nog hoop voor ons is ha ha. De 5 minuten regel heb ik ook niet lang vol gehouden, ( ik stond gewoon mee te huilen) hij is nog zo klein en hulpeloos, ja ik weet dat het beste voor hem is als hij zelf kan slapen maar als hij de hele dag alleen maar zou huilen zou ik me echt vreeslijk voelen, nog erger dan nu. Ik wil niets anders dan het beste voor mijn kindje hoor ik ben alleen op zoek naar een liefdevolle manier om hem in slaap te krijgen zonder drama en veel huilen. Wat het fles betreft hij wil het echt niet. Wij zijn een maand of twee aan het oefenen mijn man geprobeerd mijn schoonmoeder een vriendin ik...etc. Een hele collectie flessen thuis ( echt ik heb een stuk of 10 verschillende met verschillende spenen) Niks helpt. Nu begint hij te huilen als hij de fles ziet aankomen. Bij de cb hebben ze gezegd dat wij over een maand alvast kunnen beginnen met oefenen met een tuitbeker, en nu krijgt hij op de dat ik werk rijstpap met moedermelk, dan heeft hij toch wat binnen.
Vervelend hè, dat flesweigeren! Ons zoontje heeft dat ook een tijdje gehad. Vanaf 6 weken af en toe een flesje gegeven, nooit een probleem. Een week voordat ik ging werken begon hij de fles ineens te weigeren. Pfff! Tja, en wat is "het beste" voor je kind. Ik denk dat het beste is dat hij zich prettig en veilig voelt. En als je dat kunt bereiken door hem in de borst in slaap te laten vallen dan is dat maar zo. Je hebt best kans dat hij straks op het kdv toch weer anders reageert. Ik weet nog dat mijn zoontje de eerste dagen dat hij naar de gastouder ging echt DOODOP was. Hij keek zijn ogen uit met al die andere kindjes. En viel als een blok in slaap, haha. Maak je dus bij voorbaat nog niet al te druk en kijk even hoe het gaat straks. Wij hebben ook een tijd echt verschil gemerkt als papa hem naar bed bracht of ik. Bij papa was wiegend rondlopen en daarna als hij slaperig werd lekker op schoot liggen voldoende. Bij mij MOEST hij aan de borst om te kunnen slapen.