Meer leeftijdsverschil bij 3e kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door momwithcamera, 4 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    De jongens schelen 16 maanden en zitten elkaar met spelen vaker in de weg dan dat ze het echt leuk hebben. Ze zijn zo competitief. Het enige speelgoed dat leuk is is wat de ander in zijn handen heeft. Zelfs al ligt er een dubbel exemplaar naast.

    Met leren is het juist wel weer handig. Als de 1 tot 20 kan tellen dan wil de ander tot 30. Als de 1 goed bezig is met letters dan pakt de ander het ook beter op. Als de 1 zindelijk is wil de ander het ook zijn. Vooral de jongste wil het winnen, dat doet hij op de meeste gebieden ook.
     
  2. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.783
    15.337
    113
    Vrouw
    Ja zindelijk was de oudste op 2, dus dan had de jongste daar nog geen interesse in :)
    En dat leren is hier toch ook niet altijd even makkelijk.
    De middelste is een spons. Moet totaal geen moeite doen voor school.
    De oudste heeft het dan weer moeilijker en heeft logo nodig.
    Waardoor dit voor hem alles behalve fijn aanvoelt. Hij benoemt dit ook wel regelmatig.
     
  3. wafelijzer

    wafelijzer Fanatiek lid

    26 nov 2015
    1.828
    782
    113
    Vrouw
    Hier was lang de vraag of er nog een 3e zou komen. De wens was er vooral bij mij. De eerste 2 zitten best kort op elkaar (20 maanden verschil) en toen ze 8 en 10 waren zwanger van een tweeling geraakt! Even iets anders dan de planning dus;)
    Toen de jongens geboren zijn waren ze 9 en 11 en ik moet zeggen wat is dat heerlijk!
    De oudste 2 kunnen zo goed meehelpen en dochter vind dit ook zo leuk! Ik zou het niet anders willen hebben. Zeker met een tweeling is het best pittig dus echt blij met een handje hulp en zie de grote broer en zus zo erg genieten van de jongens.
    En uiteindelijk (na de schrik;)) ook erg blij dat het een tweeling is, nu kunnen ze lekker samen spelen. Hebben de oudste ook altijd veel gedaan. Misschien is het als nakomeling toch wat eenzamer normaal....
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  4. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Goed jullie ervaringen te lezen! Ik denk zelf dat een leeftijdsverschil van 5-6 jaar ook geen probleem moet zijn. Mijn man vind het wel moeilijker, hij heeft zelf 2 zussen die 4 jaar ouder&jonger zijn en dat leeftijdsverschil vond hij zelf best groot en hij had graag iemand gehad die dichter bij hem zat qua leeftijd. Ik zie dat zelf anders, daar moeten we het de komende tijd maar eens over gaan hebben.
     
  5. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    Nr 1&2 schelen 12 maanden, nr 3 is onderweg en ze schelen straks 5&6 jaar. Ze kijken nu erg naar de baby uit en ik geloof ook wel dat het goedkomt en dat ze op hun eigen manier een band op zullen bouwen met de baby.
     
  6. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Ik heb ervaring aan beide kanten: ik ben en heb een nakomertje ;).

    Mijn zussen waren 10 en 13 toen ik werd geboren. Ik was het lievelingetje van de hele familie, mijn zussen moederden over mij en speelden met mij. Hun vriendjes gingen voor mij achter pestkoppen aan. Toen zij uit huis gingen mocht ik regelmatig bij hen logeren, ik heb het als heel leuk ervaren. We hebben nu ook een goede band met elkaar. Tegelijkertijd was ik in bepaalde opzichten ook enig kind: mijn zussen gingen uit huis toen ik vrij jong was, dus het is ook vrij lang alleen ik en m’n ouders geweest, maar ik was niet anders gewend. Mijn ouders waren ook wel heel makkelijk in het meenemen van vriendinnetjes op uitjes of vakantie e.d., dus dat was prima. En ik deed ook heel veel met m’n moeder samen en ben ook nu nog heel close met haar. Het had me heus wel leuk geleken om een speelkameraadje in huis te hebben, maar zoals het is heb ik m’n jeugd ook gewoon als prettig ervaren.

    Zelf heb ik 2 jongens van net 8 en 5 1/2 en een meisje van 2 maanden oud. Iets minder verschil dan in mijn eigen jeugd dus. Vooralsnog zijn de jongens dol op hun kleine zusje, en we gaan beleven hoe het in de toekomst zal gaan lopen. Maar over het algemeen denk ik dat je nu eenmaal leeft met wat je gewend bent en overal zitten voor- en nadelen aan.
     
  7. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    De oudste scheelt bijna 6 jaar met de jongste maar is gek op d'r
    Haar dingen leren en helpen hij en m'n andere dochter vinden het allemaal leuk

    Oudste leert nu echt lezen dit vind de middelste reuze interessant en doet dus ook een poging
    Zo trekken n ze zich allemaal wat aan elkaar op
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Ik hoop ook dat het zo blijft, schoonouders hebben hele slechte ervaring met tweeling en samen spelen. Als ze te verschillend zijn en geen klik maakt leeftijd geen bal uit. Ook al deel je de baarmoeder :p
    Met ouder worden niet beter geworden haha

    Heb ik het als nakomertje veel leuker gehad haha
     
  9. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mijn twins zijn bijna 5 en onafscheidelijk.

    Een nakomertje lijkt me leuk tm kleuterschool, daarna is het vooral verschillende werelden en interesses.

    Wat ik leuk zie uitpakken is 2x2 kindjes met dan een ouder en jonger setje.
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Tja, ligt aan karakters. Niet aan leeftijd. Overbuurjongen is een outdoor type en ruig in spel. Zijn zusje die dicht op hem zit een tuthola die de hele dag door danst en zingt. Oftewel die hebben mooi hun eigen vriendjes want samen spelen hoe maar. Bij de tweeling idem, 5 minuten leeftijdsverschil maar na hun eerste jaar hadden ze zulke andere werelden dat samen spelen no go was (en dus met ouder worden werd dat verschil alleen maar groter. En nu ze beide zelf kinderen hebben is het verschil nog duidelijker geworden want de opvoeding van de kids ligt ook mijlenver uit elkaar)
     
  11. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn zus en ik schelen iets meer dan 1,5 jaar. En wat heb ik vaak gewenst dat er wat meer tijd tussen zat. Zaten vaak bij elkaar in de klas, strijd om vriendinnetjes en ook bij sport zaten we vaak bij elkaar in de groep. Ligt grotendeels aan onze (botsende) karakters dat we niet zo goed samen door 1 deur kunnen maar ook omdat we constant bij elkaar in de buurt waren.

    (Extra note: mocht hier een 3e komen dan zou ik het stiekem heel erg fijn vinden als de oudste een zwemdiploma heeft, je kan niet 3 tegelijk heel strak in de gaten houden. Vooral met zwemmen vind ik dat toch een dingetje).
     
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je er zelf (en je man, je relatie) aan toe bent.
    Bij ons zit er tussen 2 en 3 iets meer dan 5 jaar. Eerder was gewoon niet verstandig.
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  13. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.323
    842
    113
    Mijn broer is 6.5 jaar ouder en als kind vond ik dat vreselijk. Had er niets aan.
    Daarom wou ik mijn kinderen graag dichter bij elkaar. Oudste twee schelen 2.5 jaar maar bij de derde is het mislukt haha. Zij scheelt 4.5 jaar met de jongste en bijna 7 jaar met de oudste.

    Maar wat is dit leuk in ons gezin. De twee oudsten waren erg betrokken bij de zwangerschap en hebben dat beide bewust mee gemaakt. En ze zijn stront gek met hun zusje. Ze helpen me veel, gewoon omdat ze het leuk vinden. Als ze wakker worden is het 1 streep naar de babykamer en uit school duiken ze meteen de kinderwagen in. Ik vind de dynamiek tussen onze 3 kinderen echt geweldig. Daar geniet ik zo van.
    Ook vindik het sowieso makkelijker. Ik raak niet meer zo gestrest door een huiltje en ben veel relaxer. Scheelt wel dat de baby onwijs makkelijk is. Ze slaapt al heel lang door en huilt weinig. Is gewoon echt ons kado zeggen we wel eens. Op alle fronten.

    Wij hebben jaren getwijfeld over een derde. Ook omdat ik gastouder ben en een volle opvang had. En we wouden zomer 2018 groots verbouwen. Toen we eindelijk besloten hadden om na de verbouwing, zo rond kerst 2018 voor een derde te gaan, bleek ik al zwanger. Was alsnog ff slikken hoor. Ze was heel gewenst maar de timing was wat minder.

    Omdat het nu zo makkelijk gaat heeft mijn man het geregeld over een vierde. Maar daar ben ik nog niet over uit. Dan ga ik het een stuk drukker krijgen en vind het zo nog wel te behappen allemaal.
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  14. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wat leuk dat je kinderen zo betrokken zijn. Dat lijkt mij echt zo leuk om mee te maken :)
     
  15. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik scheel 10 en 6 jaar met mijn oudere broers. Ik heb dat nooit als vervelend ervaren. Ik wist niet beter en vond het leuk. Ik had stoere grote broers. Het enige nadeel was dat ik ongeveer 14 jaar was dat ze allebei op zichzelf gingen wonen en dat was opeens zo stil. Dat vond ik vreselijk. Maar ook dat went weer.
     
  16. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Mijn kinderen waren 6 en 4 jaar toen hun jongste zusje geboren werd. De meisjes zijn vanaf het begin (4 jaar leeftijdsverschil) gek op elkaar en 'met elkaar bezig'. Grote broer is door zijn beperkingen een 'geval apart'.

    Wat ik vooral gemerkt heb (tov toen ik er twee wat korter op elkaar had):
    - het is voor jezelf wel makkelijk als je andere kinderen wat meer zelfstandig zijn (en naar school gaan) als je met baby bezig bent
    - je verlengt je tropenjaren, heb je net iedereen zindelijk en aan het doorslapen en dat je ze even alleen beneden kunt laten (vrijheid), begint het weer helemaal opnieuw ;) en is vrijheid waar je aan gesnuffeld had voor aantal jaar weer weg.
    - je moet erg alert zijn op speelgoed, de favoriete dingen van de oudsten waren ongeschikt/gevaarlijk voor de jongste (playmobil, lego etc), ik heb heel veel moeite moeten doen om te voorkomen dat de jongste (die alles van grote broer en zus automatisch veel leuker vond dan haar 'eigen' speelgoed :D) niets opat, inslikte, kapot maakte, kwijt raakte, etc.
    - de jongste wordt veel versleept ;), bij ophalen/brengen van oudste en is regelmatig gestoord in slaapjes e.d. (rust en regelmaat waren niet altijd optimaal te organiseren :rolleyes:) met ook negatieve gevolgen soms op gedrag
    - je hebt best een tijd dat de jongste 'te jong is hiervoor' en ik merk dat we nu in fase belanden dat oudste dochter 'te oud is hiervoor'. Een gezamenlijke activiteit die voor iedereen leuk is, is soms best lastig. Puberende oudste dochter heeft nu ook vaker momentjes dat ze haar jonge kinderlijke zusje irritant vindt.
    - mijn jongste (karakter?) heeft er moeite mee dat grote zus een hoop dingen mag/kan die zij nog niet kan 'omdat ze te jong is'. Ze wil eigenlijk hetzelfde behandeld worden, maar ja, dat gaat niet...

    Straks als ze weer ouder zijn, zal er weer andere dynamiek zijn ;).
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  17. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen (15,10 en 8) schelen wat jaren en ik vind het eerlijk gezegd alleen maar heerlijk.
    Wat je totaal niet zou verwachten is dat de oudste en jongste de dikste maatjes zijn. Doen zoveel samen. De middelste en jongste schelen 1,5 jaar en die zijn kat en muis, vaak ruzies onderling en houden het niet lang vol samen. Verschillen ook enorm qua karakter. De oudste en jongste lijken weer erg op elkaar. Gamen samen, doen samen klusjes in huis en spelletjes. Vind het prachtig om te zien. Binnenkort verwachten wij een vierde en zie het eerlijk gezegd alleen maar positief in. Voor mezelf omdat ik echt de rust en tijd heb hiervoor maar ook voor de jongens die nu al zo zorgzaam zijn naar de ongeboren baby en bezig zijn met voorbereidingen. Vind persoonlijk dat ze juist veel van elkaar kunnen leren door het leeftijdsverschil. Ze passen zich aan ook aan kleine neefjes en kunnen gerust een uurtje babyspelletjes doen en zich aanpassen voor kleinere kids. Andersom doen ze ook graag dingen die voor oudere kids zijn en praten daarover mee.
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  18. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Ik zit soms met mezelf in de knoop hoeveel leeftijd verschil, mijn man wilt momenteel geen kind erbij. Hij vindt het voorlopig goed zo. Wij hebben ook volle handen aan onze 'terror' dreumes. Slapen doen we haast nog niet optimaal en haar aanwezigheid telt voor 10 kinderen hahaha.

    Maar dat terzijde, doe vooral waar jullie beiden goed bij voelen. Op het moment dat je eigenlijk twijfelt zegt dat eigenlijk al genoeg.
     
  19. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Ik scheel met mijn broers bijna 7 en acht jaar ( geen keuze van mijn ouders, er is tussendoor een jongetje te vroeg geboren en overleden)

    Ik wist niet beter omdat ze steeds in een andere fase zaten had ik welk eens het gevoel dat ik overal achteraan hobbelde.
    Kan het niet zo goed uitleggen.

    Was overal vooral het zusje van ..
     

Deel Deze Pagina