Duits leren

Discussie in 'De lounge' gestart door Victoria30, 24 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik ben op zoek naar een manier om Duits te gaan leren, het liefst gratis om mee te beginnen. Ik heb mavo Duits gehad maar dat is inmiddels lang geleden, op het MBO had ik ook Duits maar dat was puur gebaseerd op het verstaan. Mijn partner kan helemaal geen Duits en heeft net als mij geen talenknobbel.

Het niveau/doel dat hij wil bereiken is de kans op een magazijnbaan over de grens vergroten. Voornamelijk de verbale taal. Mocht het onmisbaar zijn dan ook het schriftelijke.
    Het niveau dat ik wil bereiken is dat ik simpele folders kan lezen en mij verstaanbaar kan maken in het dagelijks leven.

Ik dacht erover om de kinderprogramma's voorlopig in het Duits op te zetten. Echt bij het meest simpele beginnen. Maar dat zal ook snel niet meer genoeg zijn.

2. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Duitse kinderliedjes luisteren op youtube..en dit uitbouwrn naar tekenfilms etc.

Maar op een gegeven moment is een cursus Duits voor beginners wel echt het verstandigst denk ik

3. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Als mijn vriend de smaak te pakken heeft en eindelijk gelooft dat het hem kan gaan lukken dan ga ik graag over op een cursus. Dan heb ik er meer vertrouwen in dat er wat van komt. Maar mijn vriend zit vast in het ik kan het toch niet. En hij heeft al weinig tijd momenteel voor zijn hobby.

Ik kom met een quiz tegen waarbij je moet zeggen wat er gezegd is. Zulke dingen zijn zeer welkom. En leuke kinder apps/programma's om Duits te leren.

4. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Jonalu
    Bibi Blocksberg
    Wiki der Viking
    Dit zijn leuke programma's met niet te moeilijke Duitse woorden.
    Als je wat verder bent kan je Löwenzahn proberen.

5. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

6. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ik heb Duits als kind aangeleerd.
    En dit enkel maar door duitse televisieprogramma´s te kijken, bij gebrek aan iets anders...
    Dus de voorstellen hier, zijn niet slecht!

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik heb als kind Duits geleerd via de televisie. En nu werk ik in een bedrijf waar heel veel Duits gesproken wordt en red ik mezelf zelfs prima in vergaderingen. Mijn Duits van school heeft daar niet veel bij geholpen, een cursus zou ik je dan ook niet aanraden. Een tweetal dingen gaan je helpen:
    - Duitse televisie kijken (dit vergroot je woordenschat en parate zinsopbouw)
    - Duits praten. Klinkt heel simpel, maar gewoon doen. Een Duitser (weet ik nu uit ervaring op het werk) vindt het niet erg als je de naamvallen verkeerd doet en zo. Als je het spreekt en de poging doet om jezelf verstaanbaar te maken wordt dat enorm gewaardeerd, en gaat je vaardigheid met sprongen vooruit. Ik weet niet of je vaak in Duitsland komt maar probeer dat zo vaak mogelijk te doen, en spreek dan ook Duits!

8. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Duolingo, erg leuke site/app.

9. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    #9 Victoria30, 24 nov 2016
    Laatst bewerkt: 24 nov 2016
    Er zijn zeker goede ideeën :) Ik ga er vanavond even uitgebreid naar kijken. Nieuwe ideeën blijven welkom.

Ik heb zelf als kind een hoop Engels geleerd met behulp van de tv. Ik vind het een hele fijne manier om alvast wat puntjes te zetten om die uiteindelijk te verbinden dmv een cursus.

Add inmiddels waren er alweer 2 berichten bij toen ik op enter drukte. Ik kom momenteel alleen in Duitsland als ik op vakantie ben. Maar ik heb wel online kennissen uit Duitsland. Ik kan hun denk ik wel vragen of ze er problemen mee hebben als ik af en toe Duits tegen ze probeer te praten en of ze mij dan willen corrigeren.

10. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Duolingo zoals al genoemd, super leuk en verslavend!:D

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Er zijn ook mensen die het gewoon niet onder de knie kunnen krijgen....Zoals ik bijv :)

Terwijl ik als kind dus in Luxemburg heb gewoond en mijn moeder van Duitse afkomst is....iedereen spreekt bij ons thuis vlekkeloos Duits, mijn ouders, mijn broers , mijn grootouders....en ik?

Ik had op school (In nederland) altijd drieën en vieren voor mijn Duits. Hoe mijn ouders en broers me ook probeerden bij te spijkeren. Zo raar.

Frans en Engels was ik dan weer wél goed in, maar ik kan nog steeds geen fatsoenlijk gesprek in het Duits voeren :):):)

12. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik heb sowieso geen talenknobbel. Maar ik heb mijn Nederlands gelukkig iets minder slecht kunnen krijgen. Net een aantal vertaal quizjes gedaan waar ik veel verder mee kwam dan ik dacht, gelukkig.

Maar mijn vriend heeft nog veel moeite met het Nederlands (voor iemand die hier bijna zijn hele leven woont). Ik hoop dat hij de Duitse taal onder de knie zou kunnen krijgen. Zou iemand voor magazijnwerk (veel tillen en reiden dus niet lezen en schrijven) nog een eind met engels kunnen komen? Of word je niet aangenomen als je niet in het Duits kan communiceren?

Toch best wel respect voor de mensen die naar Nederland komen en zich hier kunnen aanpassen/aarden.

13. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Als je dicht bij de grens woont (dat zal wel als je in Duitsland een baan zoekt), kun je dan niet op een clubje / sport / hobby daar? Niets werkt zo goed als het geregeld horen / oefenen van een taal.
    Ik woon bij de grens en heb als bijbaan vroeger bij de Hema gewerkt, zoveel Duitsers kwamen daar dat mijn eindexamen appeltje eitje was :)!

14. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Het is best ver weg. Dus wij kunnen helaas niet makkelijk erheen gaan vanaf hier. Wij willen inderdaad in Nederland blijven maar de cirkel om werk binnen te zoeken vergroten. In de hoop op wat meer werk zekerheid. Wij gaan kijken of wij daar kunnen kopen, dat hij hier nog even kan werken en dan ondertussen daar werk zou kunnen zoeken. Om te kijken of zo n constructie mogelijk is moeten wij nog even met de bank om tafel. Dus veel mogelijkheid om echt te oefenen is er niet. Voor de uitspraak zou ik aan het einde nog wel een cursus clubje willen zoeken. Maar dan is het fijn om het verstaan en de woordenkennis al paraat te hebben.

15. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Sowieso Duolingo, ja!

Deel Deze Pagina