Meer mama's die fulltime kolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rachel1984, 29 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Knap hoor Rachel! Hoe vaak kolf jij nu op een dag en hoeveel cc heb je dan in totaal? Bij mij lijkt het ook iets terug te lopen. Ik kolf 5x per dag en niet op de klok, maar tot mijn borsten leeg zijn. Ik had altijd makkelijk ruim 1000cc, maar nu is het ongeveer 800-950cc... Ga jij vaker kolven nu het wat terug lijkt te lopen?

Liefs,
    Caitlin

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Poeh, ik heb echt respect voor jullie hoor!
    Ik ben nu weer aan het werk en kolf nu 3x 2xper dag op mijn werk en vind het vies tegenvallen. De kleine drinkt ook gewoon heel veel, zo 210 ml per fles en ik voel die druk ook om elke fles van minstens 210 te kolven. Ben er per kolfbeurt wel 45 minuten mee bezig.
    En dan drinkt ze die kolfbeurten thuis ook live. Het kolven gaat me minder goed af dan gehoopt!

Wissel zelfs kolven tussendoor af....hand en elektrisch. Vind het heel vermoeiend, want aan de ene kan voel ik de druk om tenminste 210 te kolven en anderzijds om weer aan het werk te gaan.

Vind het geen succesvolle situatie...

Iemand misschien tips/suggesties?

3. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mamavanjuul wat voor kolf heb je? Ik vind 45 minuten kolven eigelijk te veel. Heb je een dubbelzijdige kolf? Ik zou liever 2 keer 15 minuten kolven (dus met tijd ertussen) dan 1 keer 45 minuten.
    Ik heb een dubbelzijdige kolf en kolf niet heel veel maar kolf wel max 10-15 minuten. Ik kolf nooit voldoende voor een voeding (180ml). Mijn zoontje drinkt 2 flessen overdag dus ik zal minstens 3 keer moeten kolven. En misschien nog s avonds een keer extra. Maar ik ga er van uit dat het steeds minder wordt...

Is je toeschietreflex wel goed (krijg je straaltjes) of alleen druppels? In het laatste geval kan je bij de dokter een syntocinon spray halen dat helpt een toeschietreflex op te wekken...

Ik vind het wel cool van je dat je er toch nog voor gaat? Ga je voor 6 maanden???

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.946
    113
    Vrouw
    MamavanJuul, waarom ga je niet vaker kolven op je werk? Als je een werkdag van 8 uur hebt, mag je 2 uur per dag aan kolven besteden.
    Zelf had ik te weinig productie en moest vaak wel 2 tot 3 keer kolven om 1 voeding bij elkaar te hebben. Op het moment dat er 'druk' achter stond omdat er zoveel ml uit moest komen lukte het al helemaal niet.
    Probeer dus vaker te kolven op je werk en meer te ontspannen en aan andere dingen te denken. Ga lekker met je voeten op een stoel zitten en pak er een tijdschrift oid bij, met een beetje oefenen gaat dit ook als je dubbelzijdig electrisch kolft. Probeer ook niet om stiekem onder het kolven te kijken hoever je al bent. Daarnaast kun je beter 2 keer kort kolven dan 1 keer lang.

Ohja, vergeet ook niet voldoende te drinken! Sterkte met kolven elk geval.

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik kolf nu dus ongeveer 1,5 uur en dan heb ik minimaal 420 bij elkaar. Ik probeer de kolfmomenten gelijk te houden aan de live-voedt momenten zeg maar, omdat ik 3 dagen werk en 4 dagen thuis ben.
    Thuis voedt ik om de 4 uren en ben die plof-borsten zooooo zat en blij dat ze nu normaal aanvoelen. Hihi, weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven...

@ Debbie: Jaa..tis het proberen waard toch? Ik hoop de 6 mnd te halen...vind het zo fijn nog, helemaal nu het werken weer begonnen is.
    Even een momentje voor ons 2en.

Maar ook wel weer pittig hoor, zit nu ook met tranen in mijn ogen te gapen, en moet haar zo maar wakker maken. Morgen weer werken en dan weekend.

Ik heb trouwens een enkelzijdige elektrische kolf en een handkolf. Als het met de elektrische niet wil, dan doe ik even de handkolf. Die kan net even wat harder en dan "trek" ik de laatste achtermelk er mee uit.

Heb inderdaad wel straaltjes...op het einde vaak alleen druppels, maar dat lijkt me toch normaal?

6. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik zou 3 keer korter kolven ipv 2 keer 45 minuten, volgens mij heeft het echt niet zoveel zin om zo ontzettend lang aan dat ding te hangen.

Nu ben ik altijd wel een makkelijke kolver geweest en kolf nu nooit langer dan 10 minuten want dan is mijn geduld gewoon op, maar 45 minuten is wel heel lang. Die paar druppels die je aan het eind krijgt zullen 2 uurtjes later weer straaltjes zijn, dat je kindje op die dag 2 keer drinkt en jij 3 keer kolft is echt niet zo erg. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, misschien is het dan beter vol te houden.

7. Dinkie1982

Dinkie1982 Bekend lid

5 feb 2008
    529
    0
    0
    Sluiter zakelijke verzekeringen
    Barendrecht
    Hallo meiden,
    Ik ben inmiddels alweer 10 weken de mams van Nikki en ons meisje heeft een enkelzijdige lip-,kaak- en gehemeltespleet en kan dus helemaal niet aan de borst. Ik kolf dus vanaf de eerste dag fulltime, eerst 8 of 7 jeer per dag, echt per voeding. Nu sinds deze week 4 keer en dan heb ik gemiddeld 20/ cc per keer en in de ochtend kolf ik meesyal leeg en dan heb ik 300 cc dus per dag ruim voldoende. Ikkolf ong 10 minuutjes met fe medela swing. Wel hou ik altijd eem flesje onder de borst die il niet kolf want ik heb zo 20 of 30 cc lekkage....
    Het heeft de eerste weken wat moeite gekost maar ben erg blij dat ik het Nikki kan geven.

8. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    dinkie de swing is eigelijk niet geschikt om fulltime te kolven. Ik had hem ook maar toen ik fulltime ging kolven heb ik een pump in style aangeschaft. Is echt zo een gedoe om beide borsten apart te kolven en de zuigkracht is ook minder dus heb je kans dat je productie terug loopt.

9. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    aangezien het aanleggen hier maar niet wilde lukken heb ik 2 maanden ft gekolft, (nu over naar kv) ik vond het best zwaar maar had ook alleen een enkele electrische kolf.
    Als ik hopelijk een 2de krijg dan wil ik een electrische dubbele kolf aanschaffen en dan hopelijk wat langer kolven.

Maar ik wil niet weer al dat gedoe, ellende en frustratie van een kindje die niet aan kan happen. Dus gewoon gelijk gekolfde melk uit een flesje. Maar heb je daar in het begin (voor stuwing) dan wel genoeg melk voor? Hier hebben we na ruim een dag aanleg ellende en een heeeel boos hongerig mannetje maar wat kv gegeven. Ik kolfde de eerste dag maar zo'n 2,5 ml per keer, maar na de stuwing werd dat snel meer natuurlijk..

Het liefst wil ik dus dat mijn kindje geen kv krijgt maar is dat wel haalbaar?

10. Dinkie1982

Dinkie1982 Bekend lid

5 feb 2008
    529
    0
    0
    Sluiter zakelijke verzekeringen
    Barendrecht
    Debbie, ik heb dat ook gelezem en de swing destijds gekocht bij mijn dochter voor 3 dagen om de week op werk 2 keer te kolven. Daar is hij perfect voor. Maar nu had ik hem dus al en het gaat perfect, in 10 minuten 200 cc...
    Dus ik hou het bij de swing!

Na de geboorte heeft Nikki 3 dagen kv gehad, daarna had ik pas genoeg, die eerste dagen heeft ze wel alles gekregen maar was maar 5 cv en toen 10 cc en daarna kwam het. Maar ik lag in zkh en daar geven ze snel kv bij. Ach voor de rest nu bv dus ben heel blij.

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik zou jullie advies opvolgen, maar het kwam er niet van.
    Heb alleen de tijd waarin in kolf, drastisch naar beneden gebracht. Ipv dat ik 2x 210 wil kolven, ga ik nu maar en half uur per keer kolven en zie wel op de opbrengst is.
    Ik zou dus ongeveer 3x gaan kolven, heb toch recht op 2 uren.

Maar het kwam er dus niet van, had het gewoon erg druk.
    Gelukkig had ik de eerste keer 240 ml en de 2de keer 190 ml, dus in ieder geval weer genoeg!

Maar ben dus wel van plan om per keer maximaal een half uur te kolven.

12. Jojo81

Jojo81 Lid

8 jul 2011
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier nog een ft kolver. Dit sinds mijn dochter ongeveer 3 weken oud is. Ze deed erg lang over de voedingen, hapte niet goed aan en was ook niet een aantal uren tevreden maar huilde ze veel. Mijn tepels deden op een gegeven moment echt de hele voeding door zeer, dus toen ben ik in 1e instantie tijdelijk gaan kolven om de boel even tot rust te laten komen. Maar meteen de 1e dag dat ze het flesje kreeg, had ik zo'n ander kindje, dat ik niet opnieuw wilde gaan rommelen. Daarom ben ik blijven kolven en doe dat nu nog steeds. Meestal kolf ik 4x daags. Ik heb berekend wat ik nodig heb per dag en deel dat door het aantal keer kolven. Mijn meisje drinkt 5x daags 180cc dus ik kolf bij 4x daags tot 225cc en soms kolf ik 3x daags en dan ga ik dus door tot 300cc. Bij 4x daags kolven blijft mijn productie het best op peil. 3x daags kan een dagje, of twee, maar dan merk ik dat ik er langer over doe voor ik heb wat ik nodig heb. Ik drink meestal 1 a 2x daags venkelthee en heb het idee dat de productie daar dan ook wel weer ietsje van oploopt! Ik kolf dubbelzijdig met een Ameda Lacataline. Meestal ben ik met 10 minuutjes wel klaar.
    Op zich gaat het dus prima, maar toch vind ik het af en toe wel zwaar en vraag me dan voor de 100ste keer af of ik er toch niet mee zal stoppen. Ik vind vooral de beperkingen lastig, want je moet er altijd rekening mee houden dat er gekolft moet worden! Zo hebben we volgende week zondag familiedag op locatie, en dan moet ik in ieder geval 1x kolven. Hoe doen/deden jullie dat? En ik zou ook graag een dagje Efteling gaan doen. Dan moet ik ook minstens 1x kolven, plus de voedingen koel houden. Dames met tips?
    Mijn streven is tot 6 maanden vol te houden, maar ik heb dus regelmatig twijfels. Die twijfels zijn wel echt alleen voor de belasting van mezelf, want mijn meisje doet het er echt meer dan prima op en de productie blijft goed op peil. Altijd vroeg op moeten staan om te kolven, terwijl mijn dochtertje soms nog wel langer blijft liggen. Nooit vroeg naar bed omdat er nog gekolft moet worden. Nadenken als je weg wil. En daarna denk ik weer, dit is het beste voor mijn dochtertje, wat zijn dan die paar maanden voor mij? Dat moet ik toch wel vol kunnen houden??

13. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik weet precies wat je bedoelt, toen ik nog veel kolfde moest ik ook bij elk etentje of uitje dat we hadden van mijn werk vantevoren mailen of bellen of ik een kwartiertje ergens mocht zitten, ik ben naar concerten in Tivoli Utrecht en Ahoy geweest dat ik met kanonskogels thuiskwam en blij was mijn kolfapparaatje weer te zien (of mijn dochter aan kon leggen als ze toevallig wakker was).
    Het wordt gemakkelijker, uiteindelijk heb je wel een beetje een voorraad in je vriezer voor een dagje weg en wordt je productie zo stabiel dat je die dag gewoon op stap zonder te kolven en zonder kanonskogels te krijgen.
    Ik had wel extra motivatie, dat moet ik toegeven. Ik was gewoon nog lang niet bereid de live voedingen te missen, en het kolven was de manier om dat te kunnen blijven doen.

Voor een dagje Efteling zou ik een koeltasje meenemen met koelelementen, ik heb er een van medela waar de flesjes een beetje in het element vallen, ik zou daar wel de hele dag mijn melk in durven bewaren (om het thuis dan wel snel te geven).

14. Jojo81

Jojo81 Lid

8 jul 2011
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriezer puilt uit. Heb er zelfs een klein vriezertje voor aangeschaft :) Zou het echt geen kwaad kunnen zomaar een keer eens overdag niet te kolven joh? Ik heb nu al het idee dat als ik per ongeluk een keer te laat ben ik al minder produceer. Van stuwing heb ik dan geen last. Soms wel wat hardere plekken maar nooit dat ze gaan lekken of dat het pijn gaat doen eigenlijk!
    Soms denk ik ook, als iemand me nu zou zeggen dat ik het al lang prima gedaan heb met bijna 4 maanden ft kolven ik meteen zou stoppen. Want ik doe het echt alleen nog maar voor haar, gezien er niets gezelligs aan kolven is!

15. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.946
    113
    Vrouw
    Koeltasje van Medela had ik ook, werkte perfect, de melk bleef tot 10 uur lang koel!
    Wat ik altijd deed met uitjes was van te voren even naar de locatie bellen en informeren naar de mogelijkheden. Mensen waren eigenlijk altijd vol begrip en meedenkend. Zo kon ik ooit in een feestzalencentrum in een eigen zaal kolven, die toch niet werd verhuurd, kreeg zelfs de sleutel zodat de zaal op slot kon voor mijn privacy.
    Ik neem aan dat er bij de efteling ook wel wat te regelen valt, is er geen ehbo ruimte oid waar je even kan kolven? Gewoon even bellen!
    Mocht je een lange autorit hebben, dan kan je natuurlijk ook altijd kolven in de auto, deed dit zelf op de parkeerplaats bij een tankstation oid, natuurlijk zette we de auto dan wel even in een uithoek. ;)

Vroeg naar bed kon ik ook nooit, ik kolfde altijd om 00.00 voor het laatst en dan om 07.00 weer, maar ik had geluk dat zoonlief sliep/slaapt tot minstens 09.30, dus erna ging ik weer even naar bed.

16. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Jeetje meid, dit had exact door mij geschreven kunnen worden, bijna woord voor woord! Heel erg herkenbaar dus. Het enige verschil is dat mijn dochter ruim 8 weken is en ik dus nu bijna 2 maanden ft kolf :p

Maar laat me je 1 ding zeggen; je hebt het allang prima gedaan meid!!!

Liefs,
    Caitlin

Ps. meiden, ik denk dat wij allemaal erg trots mogen zijn op onszelf, want ft kolven is toch erg intensief in vergelijking met live voeden of de fles geven met kv erin!

17. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Tsja dat kun je zelf het beste beoordelen. Het is niet zo dat als je een keer overslaat en je productie mocht hierdoor wat minder worden dat je meteen gedoemd bent en moet stoppen. Met de kolf kun je net zo goed regeldagen inlassen.

18. Jojo81

Jojo81 Lid

8 jul 2011
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Caitlin, fijn hè, die herkenning! Ik vind trouwens het ft kolven niet altijd zwaarder dan het live voeden. Voordeel is toch dat je partner ook flesjes kan geven. Maar het vroege opstaan en laat naar bed gaan houdt je wel. Al ben je met kolven wel minder tijd kwijt dan met live voeden denk ik. Als je partner er niet is om te helpen, dan heb je wel echt dubbel werk!

Dat is natuurlijk ook zo. Ik heb de productie op die manier al vaker weer even opgeschroefd.

Gisteren waren we op bezoek bij familie en bleven daar vanaf de middag de hele avond. Mijn dochter zou daar 1 voeding moeten krijgen. Ik had voor we gingen gekolft en hoefde de kolf dan niet mee te nemen zodat ik dat als we thuis zouden komen pas weer hoefde te doen. Ik neem eigenlijk altijd een reserve voeding mee maar gisteren dus niet. Is het potje in de auto gaan lekken en ben ik zo'n 70cc verloren! Geen reserve dus. Ben snel nog even naar de winkel daar gegaan voor een pakje KV. Maar wel besloten toch eens proberen aan te leggen, want liever BV natuurlijk. Dus na haar slaapje ik proberen, en het ging niet slecht! Al huilde ze wel even flink, maar toen ze door had dat er voeding uit ging komen dronk ze wel een tijdje goed. Ze liet wel veel los tussendoor maar pakte wel weer goed. Op een gegeven moment liet ze weer meer los, dus ging ik er vanuit dat ze er niet meer genoeg uit kreeg. Ik had zo'n 4 uurtjes ervoor helemaal leeg gekolft dus denk ook dat ze er niet voldoende aan kon hebben. Toen was het weer krijsen omdat ze nog honger had, en wilde ze de andere kant ook niet goed proberen. Uiteindelijk wel nog even gedronken maar toen heb ik haar het restant wat nog wel in de fles zat gegeven en al met al was ze gelukkig wel tevreden! Was voor het eerst in zo'n 3,5 maand dat ze live dronk!

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    in de efteling mag je van de ehbo ruimte gebruik maken, daar kan je kolven en gebruik maken van een koelkast en vriezer (om je koelelementen in te bewaren)

20. Jojo81

Jojo81 Lid

8 jul 2011
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh dat is super! Dan gaan we dat dagje maar eens plannen :)

Deel Deze Pagina