@ Mupet; vervelend dat je zoontje zo onrustig is aan de borst en nu dus ook wat aan het flesje... Fijn dat het geen spruw is, maar ja, wat dan wel he?! Hoop dat je koemelkvrij dieet gaat helpen! Ik kolfde in het begin 6x per dag op vaste tijden, zo om de 3 uur. Mijn dochter dronk echter niet aan de borst, dus het kolven was de enige stimulatie die mijn borsten kregen. Na de gebruikelijke stuwing op dag 3 en 4 na de bevalling, heb ik daarna nooit meer last van gehad. Nu kolf ik 4x per dag op vaste tijden en ook nu er meer tijd tussen het kolven zit heb ik geen last van stuwing. Ik denk dat jouw borsten even moeten wennen en zich moeten instellen op de vraag, maar daarna zal het vast wel minder worden. Succes met het (ft) kolven! Groetjes, Caitlin
Ook nog stuwing na het kolven? Je moet ze echt leeg kolven. Als je dat al doet is stuwing in de richting van de volgende beurt normaal. Ze zijn dan heftig aan het werk . Ik kolfde ook na iedere voeding of minimaal om de 2-2,5 uur. Zo heb ik een voorraadje kunnen opbouwen. Heb nu standaard 5 flesjes in de koeling staan. Geeft me een veilig gevoel en dan kan er ook voor mijn gevoel nog iets misgaan... Omvallen, te warm gemaakt .
Hoeveel kolf je nu per keer? Ik kolf zelf 3 a 4 keer per dag de totale daghoeveelheid. Ik tel dus op hoeveel voedingen ik geef en hoeveel cc per keer. Dat deel ik door het aantal keer kolven en dat kolf ik dus per keer. Daarmee dus geen stuwing want de productie is daar gewoon op afgestemd. Misschien dat jij te veel kolft?
ik kolf nu ongeveer 100cc per keer, maar hij drinkt ongeveer tussen de 60 en 80 cc, eigenlijk het vaakst precies 60 cc.. (is dit trouwens een goede hoeveelheid??) maar bij de ene borst krijg ik er dus maar 60 cc uit, en bij de andere komt dr nog melk uit alsi k bij 100 cc stop.. maar als ik bij die van 100cc nog door ga kolven, krik ik de productie dan niet nog verder omhoog daar? ik dacht ook weer, als ik hem niet leeg kolf, dan zit er misschien alleen maar voormelk in zijn voeding? Hoe denken jullie daar eigenlijk over, voor/achter/ochtend/middag/avond melk?? ik heb namelijk het idee sinds hij niet meer aan de borst drinkt en wel uit het flesje, hij niet meer zn nacht maakt hoe hij hem eerst maakte eerst sliep hij zowiso 1x 5 uurtjes achter elkaar in de nacht, en kwam dus 1x per nacht nu sinds hij het flesje drinkt, slaapt hij overdag heel veel, en moet ik hem soms wakker maken om de 3 uur om te voeden, en komt hij snachts juist precies om de 3 uur, en slaapt hij dus niet nog een langer stukje.. Ik zat me af te vragen of dat misschien niet zou kunnen komen doordat ik 3 voedingen in de koelkast heb staan, en hij dan misschien ochtendmelk snachts drinkt en overdag nachtmelk of slaat dit totaal nergens op??
Van die ochtend / middag etc. melk merk ik niks. Ook nog niets over gelezen of vernomen van lactatiedeskundige. Tot aan de 200ml bereken je de hoeveelheid kg x 150cc: aantal voedingen. Dus bijv. 5,5 kg x 150 : 6 voedingen = 140cc. Dit heeft hier altijd prima gewerkt. Ik zou persoonlijk altijd leeg kolven omdat je idd voormelk hebt. Die is wateriger. Achteraan zit de vette melk. Als ik niet leeg kolf merk ik dat mijn productie terugloopt. Door langer te kolven gaat mijn productie omhoog. Ik kolf nu 4x per dag, helemaal leeg , en dat is ruim voldoende voor 4-5 voedingen van 200 ml en 1 van 230 ml. Het is echt uitproberen hoe het bij jou werkt want lees al wel dat het bij iedereen anders is. Ik denk dat het kortere slapen ook gewoon met een fase te maken kan hebben niet zozeer met je melk. Je zou 's avonds ook wat meer kunnen aanbieden als hij wil tenminste. Dat hielp hier om de wat rustigere nacht te hebben. Verder ging ik regelmatig naar het cb om te wegen. Dan wist ik of ze het qua gewicht goed deed. En daar hadden we geen klagen over... 200gram per week was maar heel normaal. Ons michelin-meisje, haha. Nee hoor, zit qua gewicht mooi op het gemiddelde van de borstvoedingscurve. Ben apetrots op d'r. Diana: 10 maanden... Dat is echt heel knap! Hoop het ook nog even vol te houden, zit nu op 6,5 maand.
hoi dames ik kolf nu ook gewoon mijn borsten helemaal leeg maar nu heb ik nog maar 100cc per 2 borsten ipv per borst!! en ik kolf dus ook al gewoon door terwijl er niets meer uit komt, maar hoelang moet je dat doen voordat het effect heeft?? want hoe gaat dat anders als hij meer wilt gaan drinken?? mn borsten doen ook zo'n zeer he, ze voelen echt helemaal alsof ze bont en blauw/beurs zijn! pff ik hoop dat ik snel weer gewoon meer melk heb!
Hoe vaak kolf je ook alweer? Je zou eventueel dus een paar dagen sneller achter elkaar kunnen kolven. Dat deed ik ook als de productie terug liep of ik hem op moest krikken. Ook drink ik elke dag venkelthee. Dat zou ook stimulerend moeten werken. Ik merk ook wel verschil als ik het niet op heb, of minder dan andere dagen. Wat betreft die verschillen in melk van de verschillende dagdelen, dat geloof ik eigenlijk ook niet. Nooit iets van gehoord of gemerkt in elk geval! En zijn ritme, hij is nog zo jong, ik denk eerder dat het daaraan ligt en dat dat ritme er vanzelf wel beter in komt!
Inderdaad om de 2-2,5 uur kolven hielp mij in die tijd om de productie te verhogen. Probeer je niet teveel stressen, alles wat je kolft is goed! Bedenk dat je als nood altijd tijdelijk nog fles en borstvoeding kunt mengen. Stress is ook killing tijdens het kolven. Toen ik de hoeveelheid losliet ging het steeds beter. Het moet ook allemaal goed op gang komen. Anders misschien lactatiedeskundige bellen of laten langskomen? Heb ik ook een keer gedaan. Heeft me goed geholpen! Uiteindelijk heb ik nooit flesvoeding hoeven geven maar de gedachte van mixen gaf me al rust.
Hier ook ft aan het kolven. Hoop dat ik en de toekomst ook naar 4x per dag kolven kan. Ik kolf nu 6x tussen de 100 en 150 cc per keer, en dat is ruim voldoende voor nu. Huur nu de symphony via de kraamzorg echt een super apparaat. Als ik het vol houd dan ga ik zelf een dubbele aanschaffen.
Ik heb de medela pump in style en ben er ook erg tevreden over. Ik zou deze maand goed de prenatal in de gaten houden want in september hebben die altijd mama mazzel dagen en ik heb toen mijn kolf met 20% korting gekocht.