Duurt het bij een tweede ook zo lang voor de melkproductie op gang is?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Madelon84, 12 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

De kriebels voor een tweede kindje zijn er!:D
    Mijn zoontje heb ik een jaar bv gegeven en dit ben ik ook zeker van plan met de tweede.
    maar met mijn zoontje hadden we een drama van een kraamweek omdat het zeker 5 dagen duurde voordat mijn melkproductie op gang kwam. De eerste dagen en nachten heeft hij alleen maar gehuild, we kwamen er achter dat hij gewoon honger had, want hij was ook teveel afgevallen:( heel erg zielig dus. en dat terwijl ik om de 2 uur voedde, daarna nog kolfde, die paar druppels tot niet. Toen zijn we begonnen met kv erna te geven en met veel doorzettingsvermogen - ik wilde het zoooooo graag - kwam het na 5 dagen dan eindelijk op gang en daarna ging alles prima.

Nu ben ik dus een beetje bang dat het bij de tweede weer zo lang duurt, maar ik wil eigenlijk geen kv geven. (als het moet natuurlijk wel!) of zouden mijn borsten "het nog weten" en zou het sneller op gang zijn? wie heeft hier ervaring mee? Zijn er dingen die ik kan doen zodat het snel op gang is?
    dit wil ik iig niet meer, een pasgeboren babytje hoort heeel veel te slapen en niet nachten en dagenlang te huilen omdat hij/zij honger heeft!

2. daantje86

daantje86 Fanatiek lid

20 nov 2006
    3.570
    0
    0
    kraamverzorgende
    ijsselstein
    elke zwangerschap, elke bevalling maar ook zeker elke borstvoeding, en elke baby is anders. zeker de moeite waard om het te proberen bij een tweede. het gefet namelijk geen garancie dat het precies weer zogaat.

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hier was het bij de 2de wel sneller op gang... denk dat mn lichaam het nog wel wist. Mn kids schelen ook niet zo veel misschien dat dat ook hielp. Nr 1 kreeg 10 mnd bv en nr 2 scheelt weer 19 mnd met nr 1. Dus ik heb relatief maar kort `rust` gehad van het voeden. Maar voor nr 3 (zit bijna 4 jaar tussen met nr 2) maak ik me niet druk omdat ik nu afentoe al tekenen van volle borsten herken.

Verder kan het ook aan de bevalling liggen... nr 1 was heel zwaar, nr2 veel simpeler (qua uitputting en vermoeidheid). Succes!

4. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Hier ging het bij de tweede als vanzelf! Heerlijk ontspannen als ervaren bv-moeder begon mijn kraamtijd, en ik voedde meteen op verzoek, dus wel vaak, maar geen enkel probleem gehad en de productie was vrijwel meteen oke. Mijn tweede kind was op de derde dag al boven zijn geboortegewicht.
    succes!

5. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik denk dat het door de zuigbehoefte van je eerste kindje kwam. bij mij precies hetzelfde verhaal. jamie huilde heel erg veel en viel veel af waardoor ik erg onzeker werd! ik ben toen gaan kolven. de eerste x (na 3 dagen) kolfde ik maar 10cc en toen heeft hij nog wat KV bij gekregen... hij huilde gelijk niet meer!! ik bleef om de 3u kolven... en had na 3x kolven al meteen 80cc! het lag bij mij dus gewoon aan de zuigtechniek van mijn kindje. jamie hapte aan, liet los, hapte aan, liet los... hij dronk dus niet echt stevig waardoor mijn productie niet opgang kwam. vanaf het moment dat ik ging kolven ging het echt als een trein.

Eline (mijn 2de) die hapte en zoog gelijk perfect! heel erg krachtig. en na 2 dagen had ik dus ook stuwing en een super productie!

ik denk dus persoonlijk dat het niet aan jou ligt! het ligt aan de techniek van je kindje! drinkt je kindje erg krachtig dan ga jij automatisch meer melk aanmaken.
    als je kindje niet de goede techniek heeft dan krijgt hij bijna geen melk binnen waardoor jou lichaam denkt dat hij voldoende heeft met dat beetje en dus niet veel melk meer aanmaakt...

6. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ja dat klinkt wel logisch maar mijn zoontje was echt goed aangelegd en zoog als een dolle;)
    nou ja, we moeten het maar afwachten, hopelijk komt het snel op gang! ik ga iig denk ik gelijk beginnen met na de voeding nog even te kolven. bedankt voor de reacties.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier bij Thirza ook problemen met het op gang komen van de BV, maar dat wijt ik deels wel aan het feit dat zij niet goed aanhapte, (niet vasthield, net als Sharon eigenlijk beschrijft). Dus ik ben benieuwd hoe dat met een tweede gaat, maar kan wel vertellen dat bij mijn stiefkids bij de oudste de BV gewoon helemaal mislukte, (kwam niet op gang en slechte begeleiding erbij, dus na 4 dagen werd dat KV), en bij de tweede was het vanaf het eerste moment gewoon goed en die heeft iig tot en met 7 maanden BV gehad, (ws wel langer, maar dat weet mijn man niet, want zij zijn uit elkaar gegaan toen ZL 3 mnd was).

Deel Deze Pagina