Hoihoi allemaal! Al een paar jaar ben ik onder controle bij de huisarts en praktijkverpleegkundige ivm een hoge bloeddruk. Het was nooit zo hoog dat ik aan de medicatie moest.. Nu is mijn bloeddruk steeds zo hoog...dat ik vanaf vanavond aan de medicatie moet. 3 keer daags Methyldopa Sandoz 250. Heeft iemand hier ervaring mee? Of met andere medicatie voor hoge bloeddruk vroeg in de zwangerschap...?? Ik ben nu 12+2 weken zwanger! Zou graag horen welke ervaringen andere (aanstaande) moeders hiermee hebben. Snel verschil? Last van bijwerkingen? Hield je dezelfde dosering of werd het meer of bouwde je juist af?? Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Ik heb al jaren een te hoge bloeddruk en kreeg ook tijdens de zws Methyldopa. Dat heb ik na de bevalling ook gekregen ivm borstvoeding wat beter matched met dit medicijn. Het werkte bij mij heel goed. Ik heb nu Loxen ... waarom weet ik eigenlijk niet ... of met andere woorden waarom ik geen methyldopa heb gekregen.
Hoi! Vervelend zeg van je hoge bloeddruk! Zelf heb ik al ongeveer 10 jaar hoge bloeddruk zonder duidelijke oorzaak hiervoor verschillende medicijnen voor geslikt. Toen ik zwanger wilde worden ben ik alvast overgezet op een "babyproof" middel 2x daags methyldopa 250mg. In het begin last gehad van hoofdpijn, snel verstopte neus en toch duizeligheid. Mijn bloeddruk was toch nog niet zoals die wezen moest, dus dosering verhoogd naar 2x daags 500mg, daar werd ik heel duizelig en sloom van, het gevoel alsof ik in een soort bubbel leefde. Bloeddruk bleek teveel gezakt en ik kon terug naar 2x daags 250mg. Dit heeft ongeveer half jaar geduurd toen werd ik zwanger, sindsdien prachtige bloeddruk (heel vreemd haha) en dus slik ik nu helemaal geen bloeddruk medicijnen. Mocht mijn bloeddruk gedurende de zwangerschap omhoog gaan zal ik toch weer aan de methyldopa moeten, maar zelf vind ik dat geen probleem. Ik vind de bijwerkingen van methyldopa "meevallen" met alle andere bloeddruk medicijn die ik de afgelopen jaren heb gehad, maar dat ervaart iedereen natuurlijk weer anders, heb wel het idee hoe hoger de dosering hoe meer last van bijwerkingen (tenminste dat had ik wel) Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen met mijn ervaring
hoi hoi . ook ik heb een te hoge bloeddruk . ik heb labetalol geslikt maar dit heeft geen enkel effect gehad . nu slik ik methyldopa en heb wel effect. vandaag ben ik op controle geweest en nog vonden ze het niet ideaal dus slik nu 3 x daags 250 . ook veel hoofdpijn gehad tijdens deze medicatie. maaar durf niet te zeggen of het van de bloeddruk of van de medicatie.. voor de rest geen bijwerkingen.
Heb ook methyldopa geslikt tijdens mijn zwangerschappen... Werkte goed, geen bijwerkingen... Je dosis is nog laag, en ze zullen wel kijken hoe je zwangerschap verloopt... Ze kunnen altijd nog ophogen...
Ik kreeg aan het eind van mijn zwangerschap hoge bloeddruk, terwijl die voor de zwangerschap prima was. Als ik het me goed herinner kreeg ik 3 x 500 methyldopa. Deze dosis heb ik gehouden gedurende de laatste weken van mijn zwangerschap. Ik had lichamelijk niet veel last van de hoge bloeddruk en kan me ook niet herinneren dat ik bijwerkingen heb gehad van de medicatie. Na mijn zwangerschap moest ik de methyldopa blijven slikken en na 2 weken voor controle naar de huisarts. Ben toen iets eerder gegaan, had na de zwangerschap nl veel last van duizeligheid en flauwte. Bleek toen juist een te lage bloeddruk te hebben door de medicatie. Moest gelijk stoppen (zonder af te bouwen, weet achteraf niet of dat nou het verstandigst is geweest) en heb sindsdien niets meer hoeven te slikken. Bloeddruk is wel hoger dan voor de zwangerschap, maar niet te hoog. Dus niet echt adviezen van tijdens de zwangerschap, maar hou na de geboorte goed in de gaten of de dosering nog wel juist is.
Yubbie...wat fijn dat je de moeite hebt genomen om je ervaring zo uitgebreid met mij te delen... bijzonder dat je tijdens de zwangerschap ineens een betere bloeddruk had! Oke formidabele... fijn dat dit wel werkt voor jou.. ik moest dutect met 3x250 starten. Volgende week weer een controle.. lovemy2kids...ja dat klopt. Ik hoop alleen dat het hierbij blijft. Ik heb namelijk enorme moeite met het slikken van pillen. Dus vind deze grootte wel best hihi.. babbel... bedankt voor je tip!
Nee niet dat ik me kan herinneren. Ik vond het daarna weer slechter gaan met mijn standaard medicijnen dus had liever bij deze gebleven. Maar als je veel bijwerkingen hebt kan het zijn dat dit na 2-3 weken over gaat je lichaam moet soms erg wennen is mijn mening. Sterkte
Ik heb de laatste 10 weken van de zwangerschap aan de medicatie voor hoge bloeddruk gezeten (metoprolol). Ik vond het niet heel prettig spul omdat mijn bloeddruk dipjes kreeg en ik dus geregeld flauw werd. Maar daarnaast niet veel bijwerkingen gehad. Het doet de groei van je baby in ieder geval goed om je bloeddruk lager te houden. Je kindje moet meteen na de bevalling wel helemaal gecontroleerd worden, volgens o.a. mij op glucosewaarde, omdat de medicatie daar wat mee kan doen. Maar dat zou ik als ik jou was nog even navragen.
Hoi, Ik ben ook bekend met hoge bloeddruk. Bij mijn eerste zwangerschap vanaf 17 weken Methyldopa geslikt, begonnen met 3x daags 250 en uiteindelijk 3x daags 750 en ingeleid met 37.4. Ik had de eerste zwangerschap geen bijwerkingen. Nu weer hetzelfde medicijn vanaf 23 weken, nu veel last gehad van sufheid en moeheid erdoor, terwijl mijn bloeddruk niet laag was (gewoon 135/80). Mijn bloeddruk loopt nu weer op en naar verwachting ga ik volgende week naar 3x 500. Zal nu ook wel weer inleiden worden vrees ik.
Ik heb vanaf 28 weken methyldopa geslikt bij m'n eerste zwangerschap. Ben begonnen op 3x 500 Mg, maar dat bleek teveel te zijn waardoor hij weer te laag werd. Daarna tot het einde 2x 500mg. Ik had wel bijwerkingen. Was erg suffig en moe aldoor.
Mijn dosering is verdubbeld. Na de eerste dagen 3x 250 gingen de bijwerkingen (sufheid, wazig zijn en vermoeid) al langzaam weg. De bloeddruk was wat gezakt, maar nog niet genoeg volgens de gynaecoloog. Dus moet ik nu 3x 500 slikken. Eerste dagen niet veel bijwerkingen, maar vandaag sta ik op met een ontzettend slap en futloos gevoel in mijn armen en benen! Even aankijken dan maar...
Ik heb nu metyldopa. Zwangerschap dochter geeindigd met methyldopa, labetalol en adalat (allen hoogste doseringen en dat hielp niks meer). Ik ben erg suf van de metyldopa, eerste dagen kon ik ook niet autorijden, er zit niet voor niks een gele sticker op. Slappe armen en benen herken ik wel. Ik heb neuropathie en heb het gevoel dat medicatie mijn ledematen nog onbestuurbaar maken soms
Ik ook tijdens mijn laatste zwangerschap al die medicijnen.. en daarnaast nog magnesium infuus... Moet zeggen heb zelf nergens geen last van gehad van de bijwerkingen... Kreeg tijdens de bevalling nog een extra infuus met een middeltje... had in de ene arm een dubbelinfuus... en in mijn andere arm ook infuus voor de weeenopwekkers... Dus met een beetje pech kun je zo eindigen... Maar hoop voor je dat je deze dosering langere tijd zal helpen
Weet iemand dat wanneer je aan de bloeddruk medicijnen zit , dat de baby na de bevalling nog extra in de gaten wordt gehouden? Of dat alles oke is, dat we gelijk naar huis mogen?
In principe kan het allemaal geen kwaad voor de baby.. En worden die niet extra in gaten gehouden.. Ik kreeg echter magnesium en daarom moest mijn dochter wel aan de monitor.. Was 48uur en iedere keer dat ze een dip had vanaf die dip weer 24uur aan de monitor.. Maar denk dat je zelf wel in de gaten gehouden wordt en daarom moet blijven in het ziekenhuis... Dus je baby ook... Geloof ook 48uur.. Maar ik had zwangerschapsvergiftiging en dan moet je altijd 48uur blijven nadien..
Voor je baby hoef je niet langer te blijven. Maar voor jezelf wel. Als je hoge bloeddruk in zwangerschap hebt gehad moet je 24-48 uur na de bevalling blijven om de bloeddruk nog te observeren. Omdat deze na de bevalling ook nog omhoog kan gaan.
Zelf moest ik 24 tot 48 uur blijven in verband met medicatie. Heb deze ook nog ongeveer een week moeten slikken na de bevalling tot ik afgebouwd had en weer een normale bloeddruk had.