zwangerschapsverlof en roostervrije dagen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Pila79, 15 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Hoi allemaal,

Je vakantiedagen neem je niet op tijdens je zwangerschapsverlof, maar weet iemand hoe dit zit met vastgestelde roostervrije dagen?

Ik werk in de bouw en wij zijn met kerst en oud en nieuw 2 weken dicht. Uiteraard zitten daarin gewoon de kerstdagen, die je niet mee mag nemen en de overige dagen zijn bij ons dus vastgestelde vrije dagen. Ik was in de veronderstelling dat ik die gewoon achter mijn verlof aan kon plakken (dus mee kan nemen) maar onze pz mevrouw dacht dat dat alleen met vakantiedagen was, en ik was die tijd toch ook vrij (ja hoor zwangerschapsverlof is vakantie :( Ik spreek haar over 5 jaar als ze dan zelf aan de kinderen is nog wel een keertje)

Ik kan er op internet dus eigenlijk niets over vinden.

Weet iemand hier iets over?

2. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Zwangerschaps- en bevallingsverlof en vakantie
    Als u zwangerschaps- en bevallingsverlof hebt, kunt u met vakantie gaan zonder vakantiedagen op te nemen.

Tijdens uw zwangerschaps- en bevallingsverlof bouwt u zelfs vakantiedagen op. Deze kunt u dus later nog opnemen. Overigens, ook als u ziek bent, bouwt u vakantiedagen op. Bij ziekte echter over maximaal 26 weken.
    Voorbeeld
    Na een zwangerschaps- en bevallingsverlof van 16 weken, blijft u nog 30 weken ziek. Dan heeft u in die periode over (16 plus 26 is) 42 weken vakantierechten opgebouwd.

Als u tijdens uw zwangerschapsverlof een verplichte vakantie hebt, behoudt u het recht op die vakantiedagen.
    Voorbeeld
    U hebt precies 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. De kerstvakantie valt in de verlofperiode en uw bedrijf is tussen kerst en oud en nieuw gesloten. In de cao van uw werkgever is hierover niets vastgelegd. U houdt de verplichte vrije dagen tussen kerst en oud en nieuw daarom tegoed.

Soms kan in een cao van deze regeling worden afgeweken, het is dus verstandig om uw cao te raadplegen. Voor leerkrachten in het openbaar onderwijs geldt bijvoorbeeld de bijzondere regeling dat als zij zwangerschapsverlof hebben tijdens een schoolvakantie, ze deze vakantiedagen niet gecompenseerd krijgen.

bron: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=23130

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

En als die dagen normaal gesproken van je gewone vakantie-uren-tegoed afgaan, neem je ze dus ook niet mee... maar dat lijkt me logisch: nu houd je die vakantieuren namelijk over...

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

De bouw heeft dit meestal wel in de CAO meegenomen hoor... Ik zou daar dus even goed naar kijken.

Deel Deze Pagina