Na heel veel gelezen te hebben heb ik nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden op het volgende: HA voeding 1 werkt preventief tegen verschillende soorten voedselallergie. Tot zover duidelijk. HA voeding werkt niet meer ter preventie van verschillende allergieën als je kind al andere voeding heeft gekregen. Maar nu HA2. Je kind krijgt al fruit en groente. Heeft het geven van deze voeding dan geen nut meer, of nog wel, maar dan alleen voor allergieën voor voedingsmiddelen die hij nog niet heeft gehad (bv koemelkallergie)? Ik kan me zo voorstellen dat HA2 nog helpt tegen koemelkallergie als je ook nog geen yoghurt of bv brood/soepstengels met daarin melk hebt gegeven. Het lijkt me dat dit ook niet al te lang meer zal duren aangezien je ook al snel met brood/smeerkaas oid aan de gang gaat. Maar wat ik dan niet snap: HA voeding is 5 euro duurder dan de gewone! Mag een fabrikant iets maken wat totaal nutteloos is puur om geld te verdienen? Of heeft zo'n voeding toch nog wel een bepaald nut? Ben gewoon even heel nieuwschierig...
Je laatste vraag eerst: ja dat mogen ze. Ze mogen zelfs gebakken lucht in een mooi doosje voor een mooie prijs verkopen. HA kan echt nog wel zin hebben als je kind verder nog geen contact heeft met koemelk. Het helpt je om meer controle te hebben over de introductie van koemelk. Het hangt erg van het kind af of het nodig is. Je kunt niet ronduit zeggen of het moet of dat het onzin is.
Tnx! Maar als er verder geen allergie in de familie voorkomt dan is het denk ik geen probleem om vanaf zes mnd gewoon bijvoeding incl. brood ed (dus evt met melk erin verwerkt) te geven en vanaf dan dus de gewone opvolgmelk te nemen?
Persoonlijk zou ik eerst even kijken hoe het gaat met eten met sporen van melk, zoals brood en boter, en als dt goed gaat, standaard proberen. Dan zou ik aast standaard ook voorzichtig yoghurt gaan geven.
HA is alleen bedoeld voor koemelkeiwit, niet voor andere mogelijke voedselallergieën. Heeft je kindje kma, dan zal het aan de HA NOOIT genoeg hebben en zal hij aan de Pep, Pepti of zwaarder moeten, heeft je kindje geen kma hoef je geen HA te geven. Oftewel HA is een mooie geldpot voor de producent Mijn mening is dus HA2 heeft geen zin, als je kindje kma had gehad dan had je het nu al wel geweten en zat je op zwaardere dieetvoeding. Kan je net zo goed gewone voeding gaan geven, scheelt je een hoop geld.
Hier was bij onze oudste het advies HA1 (ivm allergie van mijn kant) en bij 6 maanden overgaan naar de 'gewone' babymelk. Inderdaad omdat ik toen wel ben gaan bijvoeden. Dan heeft HA geen zin meer.
Toevallig heb ik hier laatst advies over gevraagd. Onze kleine had ook HA1. Als ze nergens last van hebben (gehad), maar jouw baby vanaf zes maanden over naar de Standaard. Hebben we hier ook gedaan en geen enkel verschil gemerkt.
Hier ben ik het niet mee eens hoor. HAvoeding is bewerkt en de eiwitten kleiner gemaakt waardoor de kans op een allergische reactie kleiner is. En hoe weet je van tevoren of je kind wel of geen kma heeft?
Dat weet je niet, maar als je kind echt kma heeft is het eiwit niet ver genoeg verknipt om een allergische reactie er op te voorkomen. Dan merk je ook op de HA reactie en zit je toch direct aan de Pepti of Nutramigen/Neocate afhankelijk van de heftigheid van de allergie. Als je kind geen kma heeft dan merk je op de HA geen verschil tov een Standaard. Oftewel een kind met echte kma zal altijd reageren op Standaard en HA. Dan maakt het dus niet uit of je het van te voren weet, maar scheelt het wel een hele hoop geld als je gewoon begint met Standaard. En ik heb dit overigens niet zelf verzonnen, er zijn meerdere artsen en medisch personeel die ik ken (en dat zijn er veel) het met me eens
Meningen verschillen nogal hoor. De HA kan net voldoende verwerkt zijn om bij een kind geen allergische reactie uit te lokken. Je kind word niet allergisch geboren, dat komt pas tot uiting nadat het eenmaal niet (voldoende)-verwerkte voeding tot zich heeft gekregen. Voor sommigen kan net dat tikkeltje verwerking van de HA genoeg zijn om het niet tot uiting te laten komen. Als je eenmaal een fles standaard hebt gegeven heeft die hypoallergeen ook totaal geen zin meer.