voor of na december naar school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Wijffie75, 17 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Even een vraagje voor de mama's van kinderen die ook zo rond de drukke decembermaand jarig zijn.

    Mijn dochter wordt eind november 4 en gaat dan naar school. Afgelopen jaar was ze in deze periode enorm overprikkeld, door alle drukke dagen. Eerst 11nov St Maarten, 22e jarig, 26e ik jarig en dan nog alle dagen in December. Nu moet ik voor kdv een eind datum doorgeven voor de opvang en vraag me af wat slimmer is.

    -Laat ik haar gewoon tot haar verjaardag op kdv en dan meteen naar school, waardoor deze drukke periode ook samenvalt met begin van school? Maar dan wel na een paar weken vakantie?
    -Of laat ik 'r een paar weken langer op kdv en doe ik haar pas na de kerstvakantie naar school?

    Iemand ervaring? Tips?

    Overigens gaat ze pas per half augustus naar dat KDV toe, m'n gastouder is namelijk zwanger. Dus die laatste paar maandjes zijn al wat 'anders dan anders' zeg maar..
     
  2. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Als ze nog een maand mag blijven zou ik dat doen.
    Hier mogen ze alleen de maand blijven waarin ze jarig zijn, dus ik zou dat in ieder geval even navragen, hoe daar de regels zijn.
     
  3. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Het kdv stelde het zelf voor, ze mag blijven tot 31 december. Ik had er nog niet eens bij stil gestaan voor zij het zei.

    School laat de keuze bij mij, secretaresse vertelde dat er ook scholen zijn die de laatste 4 weken voor de kerstvakantie überhaupt geen kindjes meer plaatsen.
     
  4. Carla1980

    Carla1980 VIP lid

    16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ik zou wachten tot na de kerstvakantie. Verschrikkelijk drukke periode als ze in december intromen, lijkt me voor een kindje niet echt fijn.
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Oh wat fijn van het kdv. Nou dan gewoon in januari starten, lijkt me voor haar veel rustiger. Ze moet toch al 2 keer wennen (1 keer kdv en 1 keer school) lijkt me al pittig genoeg.
     
  6. Ienieminie

    Ienieminie Bekend lid

    8 apr 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Lekker in januari laten starten. December is op scholen een hectische periode.
    In januari kan ze lekker fris starten.
     
  7. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hm jullie denken dus eigenlijk allemaal t zelfde.

    Nog meer ervaringen?
     
  8. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Emma is op 30 december jarig en is de twee weken voor kerst wel gaan wennen.
    Was net na sinterklaas en het ging beter dan verwacht.
    Maar als je tot eind december op het kdv mag blijven zou ik dat doen.
     
  9. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier is zoonlief in december jarig. Afgelopen december werd hij 4. Ik heb toen ook gezegd in januari starten met school. Echter in de laatste maanden voor hij 4 werd maakte hij ineens een flinke mentale spurt waardoor hij het ook veel minder naar zijn zin had op psz en bij gastouder en daardoor juist heel druk en onregelmatig werd. Hierdoor ben ik uiteindelijk toch in overleg met de juf begonnen om hem al wel te laten wennen in december op school. Dus naast alle spannende dingen van sint, verjaardag en kerst is hij in die periode ook nog 4 x gaan wennen op school. Eigenlijk ging dat prima en vond hij het maar niks om nog terug te moeten naar de kleine school (psz). Toch is hij pas definitief in januari op school begonnen.
    Een vriendinnetje van mij heeft een kindje van begin december en die is wel gewoon eind nov. gaan wennen en begin dec. helemaal naar school en dat is op zich prima verlopen.
    Het ligt dus ook een beetje aan je inschatting. De laatste maanden voor ze 4 worden kan de ontwikkeling ineens heel snel gaan en dan kan zo'n maand extra op Kdv ook juist moeilijk zijn omdat ze de aansluiting verliezen. Maar ik ken jou kindje niet.
     
  10. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou in ieder geval wachten tot na sinterklaas. Misschien vanaf 10 december 2x2 ochtendjes wennen, en na de vakantie helemaal?
     
  11. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik zou wachten tot na de drukke tijd. je doet een kindje er echt geen plezier om voor de drukke dec maand zo'n grote overstap te maken. ze zijn van zichzelf al van slag en dan komt de overgang van naar school gaan erbij. precies in een tijd die chaotisch en druk is emt kinderen die veel drukker dan anders zijn. ik zou gewoon lekker na de kerstvakantie rustig gaan wennen.
     
  12. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Mijn dochter wordt de 14de december 4 jaar en ik ben van plan om haar de 15de meteen te laten beginnen. Ze heeft dan 1,5 wk tot de kerstvakantie en kan dan lekker bij komen. Het wennen gaan we wel doen na sinterklaas.

    Het ligt ook aan het beleid op school, op de school van onze keuze starten ze de dag na hun 4de verjaardag. Maar als ouder mag je ook zelf een andere datum kiezen, als de school het maar weet.
     
  13. veertje

    veertje Fanatiek lid

    Stijn werd iets later 4, op 7 januari.
    Hij moest officieel al voor de kerstvakantie komen oefenen en na de kerstvakantie nog een week naar de psz en nog oefenen op de kleuterschool.
    Wij hebben er voor gekozen om hem niet te laten oefenen voor de kerstvakantie en die oefenochtenden na de kerstvakantie te doen.
    We hebben hem afscheid laten nemen van de peuterschool voor de kerstvakantie zodat hij niet na de vakantie en naar de psz moest en naar de kleuterschool..
    Dit is ons erg goed bevallen omdat er al zoveel drukte is die dagen en Stijn daar erg gevoelig voor is.
    Je kindje is nog niet leerplichtig dus volgens mij kan jij er gewoon voor kiezen om later te beginnen..
     
  14. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Mijn dochter gaat wennen in november/begin december en gaat in januari (na de vakantie) voor het eerst echt naar school. Lijkt me prima zo.
     
  15. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Mijn oudste is ook eind november 4 geworden. Hij is begin november al begonnen met wennen, gelijk alle ochtenden. Op z'n verjaardag is hij voor het eerst een hele dag geweest. De dag daarvoor was zijn afscheid van het kdv en eind van die week was het Sinterklaas. Een drukke periode dus, maar hij heeft het prima doorstaan. Hij was natuurlijk ook al helemaal gewend op school, door die lange aanloopmaand. Dat was trouwens niet de bedoeling, kwam door een klein misverstandje over zijn geboortedatum.

    Ik moet wel zeggen dat hij er ontzettend aan toe was. Hij was de psz en het kdv volledig zat, de laatste maanden. Het was voor ons allemaal een opluchting dat hij eindelijk naar school mocht. Als hij het bijv. nog veel meer naar zijn zin had gehad op de psz of echt vreselijk had moeten wennen aan school, had ik er misschien wel anders over gedacht. Nu was dit echt de allerbeste oplossing. Bijkomend voordeel: doordat hij op deze manier best lang al in groep 1 heeft gezeten en erg goed mee kan komen, mag hij volgend schooljaar waarschijnlijk gelijk door naar groep 2. Als hij in januari was begonnen had dat niet gemogen.
     
  16. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    ik zou proberen het tot januari te rekken. December is echt geen fijne tijd om te beginnen op de basisschool.
     
  17. AnnaB

    AnnaB Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    2.106
    0
    0
    Freelance
    Twente
    Hier is de oudste rond zijn verjaardag naar school gegaan 25 november. Hij vond het geweldig :)
     

Deel Deze Pagina