Meer prematuren in de familie?

Discussie in 'Prematuur' gestart door HannekeG, 16 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Ik heb het al eens in het ziekenhuis gevraagd, maar die zeiden dat er geen erfelijke factor meespeelt met prematuren. Ik ben benieuwd of jullie die ervaringen wel hebben?

Mijn schoonvader is veel te vroeg geboren (weet even niet meer hoeveel). Mijn schoonzusje (zijn dochter dus) is ook veel te vroeg geboren (volgens mij 10 weken).
    Mijn zoontje is dus 5,5 week te vroeg geboren.
    Nu is mijn schoonzusje 28 weken zwanger en ze is van de week in het ziekenhuis geweest met vermoeden van weeën. Dat viel mee, maar baarmoederhals was wel verkort.

Ik krijg toch sterk de indruk dat er wel iets in de genen zit in deze familie. Hebben jullie ook ervaring dat het vaker voorkomt in de familie?

2. megacarls

megacarls Niet meer actief

Toevallig was ikzelf randpprematuur maar vooral dysmatuur. Mijn moeder lag al weken met weeenremmers plat in bed en ik ben uiteindelijk geboren met 36+5 (omdat mijn moeder dezelfde uitgerekende datum had als ik van onze L* en ik op mijn verjaardag 36+5 was is dat termijn blijven hangen) maar ik was 1710 gram en 43 cm. Ik weet er niks meer van XD maar ik heb toen ook 6 wk in het zkh gelegen. Toen moest er nog een minimum gewicht gehaald worden van ik meen 2800 gram. De oorzaak had te maken met een te kleine placenta. Ik was op tijd geboren. Eerder was ik volgens de gyn niet levensvatbaar en later had ook niet gekund want de placenta was al helemaal op zijn reserves.

Verder niemand in de fam. Juist allemaal serotien (te laat, noem je toch zo?)

3. adi

adi Niet meer actief

Op zich kan ik me voorstellen dat de dochter een bepaalde aanleg van de baarmoeder of bmm kan erven van haar moeder of oma oid.

Maar ik zou het niet zoeken in de schoonfamilie. Tenzij de oorzaak van de vroeggeboorte in de aanleg van de baby ligt (maar dan krijg je vaak een miskraam)
    Maar als de moeder van je schoonvader of je schoonzus te vroeg bevallen door zwakke baarmoeder, bmm of zwangerschapsvergiftiging heeft dat verder niks met jou te maken natuurlijk.

Maar wel bijzonder dat het bij jullie zo vaak voorkomt..

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bij mij niks bekend maar ik had denk ik domme pech. Door laagliggende placenta bloedverlies die een hoge vliesscheur en vroegtijdige weeën tot gevolg had.
    Ik ben op de uitgerekende datum geboren en mijn broer en zus bijna 14 dagen na de uitgerekende datum.

5. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Mijn moeder was prematuur, termijn niet precies bekend, opa noemde haar een "7 maands kindje". Mijn broer was prematuur, 35 weken na weeen met 30 weken en gebroken vliezen met 34. Ik ben met 39 weken geboren, maar mijn moeder had weer weeen met 30 weken en dus geremd. Wat het meest frapant is, is dat bij mijn oma, moeder en mij alleen de eerste prematuur was!

6. Aylen

Aylen Niet meer actief

Mijn schoonvader is geboren met 6 maanden, maar dat kwam doordat de vliezen gebroken waren omdat zijn moeder door een stoel was gezakt. Verder komt het in de familie helemaal niet voor.

7. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier zitten er verder geen prematuren in de familie. Mijn broer en ik zijn op tijd geboren

8. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    @adi Je hebt gelijk, het is eigenlijk wel raar als het via de schoonfamilie komt.
    Bij mij is er ook geen oorzaak gevonden. Ik ga er maar vanuit dat het pech was

@mopje Inderdaad wel frappant dat het alleen bij de eerste kindjes het geval is

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Bij ons wel maar dat is een gevolg van dat er hellp in de familie zit.

10. Kylietje

Kylietje Actief lid

15 dec 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    Mijn zus haar eerste kindje is geboren bij 35 weken en ik ben bevallen bij 32 weken. Voor de rest niets bekend.

11. tjitskelinda

20 jul 2008
    49
    0
    0
    Administratie
    Sneek
    Mijn broertje is 4 weken te vroeg geboren. Ik zelf ben op tijd geboren. Mijn oudste dochter is met 33 weken geboren, mijn zoon met 38 weken en mijn jongste dochter weer met 33 weken.
    Reden van de te vroeg geboortes is niet bekend.:)

12. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
  13. pinacolada22

26 mrt 2012
    51
    0
    0
    Full-time mama!
    Achterhoek
    alle kinderen van mijn oma (aan mijn moeders kant) zijn te vroeg geboren, ik met 38 weken en zelf ben ik bevallen met 32 en 36 weken

14. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Mijn dochter is geboren met 35 weken en ik zelf met 34 weken, maar dit had beiden een medische oorzaak, die wel erfelijk is. Mijn tweelingzus is nu zwanger en heeft de 35 al gehaald, baby word uiterlijk met 38 weken gehaald

Deel Deze Pagina