Meer progesteron na bevruchting

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Leraje, 3 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Hoi allemaal, een paar jaar geleden had ik uit nieuwsgierigheid dit topic geopend: https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/meer-progesteron-na-bevruchting.645175/ Met de volgende vraag:

Het gele lichaam produceert na de ovulatie progesteron, dat zorgt voor de groei van het baarmoederslijmvlies etc etc. Als er geen bevruchting of innesteling is, dan verdwijnt het gele lichaam een dag of 7 voor de menstruatie en neemt de hoeveelheid progesteron af tot je ongesteld wordt. Als de eicel bevrucht is, gaat deze hcg produceren. Dat houdt het gele lichaam in stand, zodat het progesteron blijft produceren. Hoeveelheid progesteron die wordt afgegeven is voor ovulatie iets van 3-5 mg per dag, na ovulatie iets van 20-30 mg. Kan tijdens zwangerschap oplopen tot meer dan 250 mg per dag.

Wat ik me nou afvroeg, is of je vanaf de bevruchting (wanneer er door de bevruchte eicel al minieme beetjes hcg worden afgegeven), ook méér progesteron in je lijf hebt dan als er geen bevruchte eicel is. Of dat de hoeveelheid progesteron dan hetzelfde is als wanneer er geen bevruchte eicel is.
    En sowieso eigenlijk of de hoeveelheid progesteron in het lichaam per cyclus wisselt, of dat het altijd ongeveer dezelfde hoeveelheid is (als je regelmatige cycli hebt)?

Toevallig ben ik vandaag het antwoord hierop tegengekomen! Hier: https://pdfs.semanticscholar.org/2415/bd7b944deb34cc3ac0adab4a2aa5ecc3ff58.pdf
    is de link naar wetenschappelijk onderzoek waarin ze precies dit gecheckt hebben. En in dit onderzoek is inderdaad gevonden dat vrouwen in de cyclus waarin ze zwanger werden, een sterkere/steilere stijging in progesteron hadden tijdens de luteale fase, en ook dat ze hogere concentraties van progesteron (en oestrogeen) hadden in het midden van hun luteale fase. Dit in vergelijking met hun eigen cycli waarin ze niet zwanger bleken.

De reden hiervoor is nog niet duidelijk. Het kan zijn dat het embryo ook al voor implantatie de de hormoontoename al stimuleert, maar het kan ook zijn dat het een 'betere kwaliteit cyclus was' (ik neem aan dus ook betere kwaliteit eitje/gele lichaam?).

Waarom ik dit interessant vindt: er blijven toch steeds vrouwen zijn die zeggen dat ze 'al vanaf de ovulatie konden voelen dat ze zwanger waren'. Dat leek me altijd onmogelijk omdat er nog geen innesteling heeft plaatsgevonden en er dus nog geen hcg in het lichaam is. Maar op basis van dit onderzoek, denk ik dat als iemand erg gevoelig is voor progesteron, zij wellicht tóch kan voelen dat de cyclus anders is dan anders. Nu is natuurlijk lang niet iedereen zo gevoelig voor progesteron, maar het verklaart wel verhalen zoals bovenstaande :)

Om iedereen maar even extra gek te maken met symptomen kijken ;)

Cindy83, Kolibrie2, MoM87 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina