Hoi, Ik hoorde deze week dat je werkgever verplicht is om jou als zwangere meer rust te geven tijdens het werk zodra je een werkdag hebt van 8 uur en minimaal 20 weken zwanger bent. Je zou dan 1 uur mogen rusten. Maar is dat een uur bovenop je middag pauze van een half uur? En is dat een uur in de baas z'n tijd of gaat dat van mij werkuren af? Online kan ik alleen vinden dat mijn werkgever mij en mijn kind moet beschermen, als dat moet door mij te laten rusten in de vorm van een extra pauze dan moet daar ruimte voor zijn. Maar verder staat er niet wat die pauze dan inhoud en hoe dat met die tijd geregeld is. Iemand een idee of ervaring mee?
Het is niet dat je die extra pauze verplicht MOET nemen hoor. Je werkgever is verplicht je de gelegenheid te bieden om je die extra pauze te geven, wanneer jij daar behoefte aan hebt cq wanneer jij het nodig hebt. Uiteraard IN OVERLEG. Wanneer je het nodig hebt, dan gaat dat uur niet af van je verlofdagen oid, je wordt niet ziek gemeld en je hoeft het niet in te halen. En je krijgt het dus bovenop je reguliere pauzes. Ik had bij beide zwangerschappen last van "opstartproblemen", via de bedrijfsarts is toen afgesproken dat ik smorgens een uurtje later kon beginnen en dan gewoon om 17 uur stoppen met werken.
Je hebt inderdaad onder meer recht op extra pauze, maximaal 1/8ste van je werktijd. Dus als je 8 uur werkt, mag je 1 uur extra pauzeren (bovenop de standaard pauzes), en dit gaat van je 8 uur werken af. Je werkt in het "maximale geval" efficiënt gezien 7 uur, in plaats van 8. Dit is niet gelinkt aan de 20 weken. Je kan daar gebruik van gaan maken vanaf het moment dat jij het als zwangere vrouw nodig hebt. Dit recht blijft gelden tot 6 maanden ná de bevalling. Meer informatie, ook over andere zaken rondom werken en zwangerschap: Kan mijn werk worden aangepast tijdens mijn zwangerschap of na mijn bevalling? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Ja bovenstaande klopt. Ik heb op gegeven moment gevraagd of ik die extra pauze op einde van de dag mocht opnemen, als de dienst het toelaat en mijn baas zei dat ik dat gewoon moet opnemen ook als de dienst het niet toelaat
Het is inderdaad ook niet zo dat ik dat verplicht wil of moet opnemen en heb het nu ook nog niet nodig. Was gewoon benieuwd hoe dat zit. Heb nu af en toe namelijk dat ik als een zoutzak/onderuitgezakt achter m'n bureau zit omdat ik behoefte heb om mn buik de ruimte te geven.
Daar kreeg ik ook last van. Wat mij hielp was mijn bureaustoel op 'actieve zit' zetten. Dan veert je rugleuning, en heb je meer ruimte voor je buik. En ik wisselde af van werkplek, wij kunnen via de wifi overal in het gebouw werken.