Ik moet ook even mijn ei kwijt over onze kraamhulp, al zaten wij niet bij Thuiszorg WB, maar ergens anders. Mijn meisje had een moeilijke start en moest na haar geboorte 6 dagen op de afdeling neonatologie blijven. Er bleven dus 2 dagen kraamhulp over. Natuurlijk krijg je in het zh ook begeleiding maar het is thuis toch wel even wat anders. Toen wij naar huis mochten, waren we er wat later dan gepland (zo gaat dat natuurlijk, voor het eerst met de maxi cosi enzo), en de kraamhulp stond al voor onze deur te wachten. Achteraf kan ik zeggen dat de eerste ontmoeting al niet goed ging; ze stond duidelijk te balen dat we wat later waren en dat we haar niet meteen herkenden als de kraamhulp. Dat ging dus wat stroef en dat is het eigenlijk al die tijd gebleven. Nou kan je veel van ons zeggen, maar niet dat we niet gastvrij zijn, en we geven mensen altijd een kans; zij was er immers om ons te helpen en daar waren we blij om! Maar het liep gewoon niet. Zij was duidelijk met haar gedachten ergens anders en vertelde ons op de automatische piloot van alles en nog wat, deed dingen voor en liet ons alleen toekijken. Op een gegeven moment begint L te huilen en gaat ze uitleggen hoe je de kleine kan inbakeren in een hydrofiel, speen erin en ze was stil. Daarna ging ze demonstreren dat je je volume niet aan hoeft te passen aan een baby door demonstratief te gaan stofzuigen terwijl L in de box sliep. En dat terwijl we die ochtend in het ziekenhuis nog te horen hadden gekregen om een beetje voorzichtig te zijn met al te veel prikkels in het begin! Maar die muts (sorry) deed gewoon haar ding, had helemaal geen aandacht voor de situatie waar L uit kwam maar wilde haar eigen verhaal gewoon afdraaien. Zo ook het badje. Die deed zij op een tijd die haar uitkwam. Wij vroegen aan haar wat de beste tijd is normaalgesproken om een badje te doen: voor of na de voeding, mag je haar er speciaal voor wakker maken, enz. Die vraag begreep ze niet denk ik want wij kregen een heel verhaal over dat ze om 11 uur de baby in bad wilde doen omdat zij "ook volgens een schema werkt". Helemaal NIKS over wat voor het kindje, DIT kindje, het beste zou kunnen zijn, alleen maar dat zij anders niet uitkwam met haar tijd. Verder was het hier best een beetje een puinhoop na een week pendelen naar het ziekenhuis en voor de bevalling had ik ook niet meer veel kunnen doen op het laatst. Maar ze zat hier maar een beetje op de bank te sms-en en te kletsen en in dat boek te schrijven en liet mij thee voor haar zetten terwijl ze de handen uit de mouwen had kunnen steken. Na twee dagen (halve dagen natuurlijk, zo slecht is het gesteld met de begeleiding tegenwoordig) kregen we een andere kraamhulp. Dat was echt een wereld van verschil! Een al wat oudere vrouw met duidelijk meer ervaring. En wat toen meteen duidelijk werd, wat o zo belangrijk is: warmte en interesse voor het gezin waar je in werkt. Echt een verademing. Toen bleek L zo kort te slapen steeds omdat ze te weinig eten kreeg, en wij maar inbakeren want daar werd ze zo lekker rustig van volgens die vorige kraamhulp. Mijn broek zakte echt af en als ik er nu weer aan denk, word ik weer zo ontzettend boos. Ik begrijp heel goed dat er grote tekorten zijn in de kraamzorg, maar ik vind echt dat wij aan ons lot zijn overgelaten. En dat met een kindje dat uit de couveuze kwam! Voor iedere ouder die voor het eerst met hun kindje thuis komt is het wennen, voor ons net zo goed ook al was ze "al" zes dagen oud. Ze had gewoon even wat extra aandacht nodig en ik (wij) eerlijk gezegd ook en dat heb ik niet gekregen van die eerste. En de tweede hulp had ook maar zo wenig tijd, al moet ik zeggen dat ze er het meeste van heeft weten te maken hoor, petje af! Maar de volgende keer letten we beter op en sturen we zo'n slechte hulp met wie het niet klikt gewoon weg.
Fijn dat het toch nog goed afgelopen is bij jullie! De eerste klinkt echt als een naar mens, die alleen maar binnen haar eigen lijntjes kleurt
ik wil ook niet meer de kraamzorg die ik met sophie destijds had.. sophie is onze 1e, en de kraamzorg kwam de 1e dag 's middags pas tegen 2 uur. ze kwam bij een ander gezin vandaan waar ze moest afsluiten, dat gezin had hun 4e kindje gekregen. nou dachten wij, als ze nou eerst naar ons kwam en 's middags pas ging afsluiten. het is voor ons nieuw, dat andere gezin heeft al ervaring. wij kregen ook 2 personen omdat het druk was. de 3e dag lag in 's middags te slapen en schrok om 14 uur wakker, sophie moest de fles. dus ik op zoek naar die vrouw, bleek ze al naar huis te zijn. beneden lag een briefje dat ze vast naar huis was... had ze me helemaal niet verteld van te voren. later kwam mn moeder en mn vriend thuis en ik dat vertellen met tranen tuurlijk, heeft mn vriend gelijk boos bureau opgebeld, dat dat niet de bedoeling was. verder was ze niet echt van de vitamientjes, ik had van alles in huis, maar het mij aanbieden ho maar. mn moeder had heerlijke kippensoep gemaakt, bood ze me ook niet aan ,moest er zelf om vragen. heb voor deze frummel een ander bureau ingeschakeld, ze zijn me aangeraden door de vk..
Dat eerste is een normale gang van zaken hoor! Ik moet ook wel eens een gezin er naast doen en als er geen andere collega heen kan, wordt dat gewoon 's middags. 'k neem aan dat je in het ziekenhuis bent bevallen, anders was er denk ik wel kraamzorg ivm bevalling. Maar meestal krijg je vanuit het ziekenhuis wel wat adviezen mee zodat je je even kunt redden. Dat ze 's middags weggaan zonder dat te zeggen is niet netjes en eerder weggaan doe ik altijd in overleg als dat nodig mocht zijn. Wat betreft dingen aanbieden, als ik ergens soep zie staan ga ik ook niet vragen of ze wat willen. Voor 't zelfde geld is dat voor het avondeten of wat dan ook. 'k Vraag wel geregeld of ze wat willen drinken en hoe laat 's middags eten en of ik wat moet doen voor het avondeten. Fruit bied ik meestal wel aan maar vergeet ik ook wel eens. Vindt ook wel een beetje dat men tegenwoordig toch wel mondig genoeg is om ergens om te vragen. Hangt ook wel van het gezin af, bij sommige moet je er wel om denken om idd wat vitamientjes naar binnen te krijgen.
Hier hebben we een geweldige kraamhulp gehad die echt iets heeft toegevoegd aan onze kraamtijd.... we kregen echter 1 dag een vervangster omdat onze eigen een dagje vrij was. Het klikte echt zo erg NIET! Het was veiliger om alles in 1 ruimte te doen zei ze, en daarom ging ze alles voor het badje in de badkamer klaarzetten (terwijl wij zelf ons kind wel in bad konden doen want het was de een na laatste dag). Dus de halve commode werd leeggehaald en een strijkplank werd klaargezet op de badkamer. Ik dacht nog, hee gaat ze strijken, das fijn! Maar nee, ze legde het aankleedkussen erop en vertelde me dat ik mn kleintje erop kon gaan uitkleden! Nou, dat heb ik dus mooi niet gedaan toen ik zag dat het kussen aan beide zijden van de strijkplank zo'n 10-15cm uitstak!! Lekker veilig. Hebben alles terugverhuisd en gedaan zoals we gewend waren. Ook liet ze telkens de deur van de babykamer open terwijl we hadden gezegd dat we dat niet wilden ivm een loslopende kat die weleens in het ledikant kon kruipen. Ze vertelde dat ze al 40 jaar ervaring had. Nou, ze had kleertjes klaargelegd voor na het badje waarvan zelfs ik en mijn man al de eerste dag zonder te passen konden zien dat die te klein voor haar waren, daarom had ik ze ook al apart gelegd..... zucht.... Toen onze eigen kraamhulp terug was, hebben we de hele dag grapjes naar elkaar gemaakt, zo van, pas op hoor... anders bel ik mevrouw ****!!! Oops, was ook niet west brabant hoor (sorrysorrysorry)
Hey, Hier ook kraamzorg van hun, maar heb er niets op aan te merken. Was een geweldig mens, beetje een vreemd typetje maar heel lief en vooral lief voor ons meisje....wat ik het belangrijkste vond. Baby kwam als eerst.....en ze deed haar goed verzorgen. Ik wou niet dat ze veel deed poetsen, deed ze dus ook niet. Enkel wc, keuken en de was deed ze voor me. En iedere dag schoon bed hihi, luxe! Want ik doe dat maar eens per week.... Ze was vooral in gesprek met mij, veel uitleggen en voordoen...en dan ons laten doen...Had nogal een rare bevalling en door het praten met haar heb ik die echt kunnen verwerken. Dat was heel prettig, en heb ik ook echt gewaardeerd. Heb haar aan het eind een bosje bloemen en een geboorte kaartje gegeven. Ze wilde niets hebben...maar kon haar niet zonder 'iets' laten gaan omdat ze zo lief is geweest. Dus het kan ook anders hoor... En over het eten, mijn kraamverzorgster maakte altijd iets anders klaar om te ontbijten voor mij. En ook kwam ze eens met een fruitsalade....wij zijn dus zo een gezin waar dat wel eens vergeten word hihi...Wist niet eens dat we al dat fruit in huis hadden...maar ze had de koelkast dus even opgeruimd hahaha en vond overal nog wel wat fruit wat een goeie salade maakte..... Heb trouwens dat evulatie formulier ook ingevuld maar dan met enkel positieve dingen..maar heb daar ook nooit iets over gehoord. Hoop dat mijn kraamzorgster dat wel te horen heeft gekregen hoor......... Groetjes, Miranda
Thebe toevallig? Ik heb in ieder geval één hele nare ervaring daarmee gehad, en 1 betere maar nog niet goed. eerste kindje: dronk in het zkh nog niet goed aan de borst en madam dacht het wel te weten! kleine dr hoofdje alle kanten opgedraaid en flink ruw, flink in mijn tepels geknepen en hoofd in mijn borst geduwd. 100 houdingen moest ik uitproberen etc... Uiteindelijk op de 6 dag had mijn meisje nog geen druppel binnen en is de vk gekomen: flesvoeding. Ik had tepelkloven van hier tot aan Jeruzalem.... Ik moest mijn borsten wat rust geven en gaan kolven. De volgende dag dronk mijn meisje nog niet, niet uit de borst en niet uit de fles. Madam ging weer zo tekeer met mijn meisje en mijn tepels. Ik heb het op een huilen gezet, ben boos geworden en heb geschreeuwd dat als mijn meisje honger had ze zelf wel zou komen en ze zich er niet meer mee moest bemoeien. Ik heb mijn meisje lekker bij mij in bed genomen (mocht ook niet van haar) en heb flink liggen huilen. Wij woonden toen op een appartement en ik hoorde haar tegen mijn vriend zeggen dat ze de huisarts is ging schakelen omdat ik last had van een flinke psychose!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Je wilt niet weten voor psychose ik kreeg toen ik dat hoorde. Overigens deed ze niets in huis werkelijk echt helemaal niets, dronk enkel koffie, vrat heel mijn koelkast leeg en ook mijn favoriete koeken en snoep at ze op voordat ik er één kon pakken, hoorde mijn vriend uit over mijn gemoedstoestand en verleden (gevlucht voor mijn ex....) etc...... Nog wel een leuke anekdote is dat toen zij weg was mijn meisje ineens wel ging drinken uit de borst. Omdat ik het toen gewoon op MIJN manier deed, lekker in bed......... Tweede keer zelfde kraambureau (wist niet dat andere bureaus ook in Tilburg kwamen), heb toen wel de meest korte zorg gekozen want ik had geen zin in weer zo'n kraamverzorgster. Op zich was deze vrouw best aardig, vroeg regelmatig of ze nog ff gauw een wasje kon doen. Maar door mijn ervaring met die eerste wou ik dat ze zo snel mogelijk weer wegging voordat die straks ook rare dingen ging zeggen. Ze heeft me vrij gelaten in de bv heb dan ook duidelijk aangegeven dat dat iets was waar ze zich ECHT niet mee moest bemoeien. Nu ga ik naar homecare en hoop echt een leuke kraamverzorgster te krijgen. Ik heb bij mijn vorige kraamperiodes echt niet genoten. en nee ze hoeft van mij echt niet heel mn huis te boenen als het maar netjes oogt, ze lekker babbelt met mij, wat leuks doet met mn kids (tekeningetje maken ofzo). Heb daar ook aangegeven dat ik zo'n rotervaring heb gehad en of ze a.u.b. een leuke JONGE meid willen sturen!!!