Hoi hoi, Ik ben eergister bij de vk geweest en die nam mijn bloeddruk op. Omdat ik bij de vorige zwangerschap overgedragen ben aan de gyn, omdat ik verder in de zwangerschap een hoge bloeddruk kreeg, maakte me ik er nu al best wel zorgen om. Ze moest (nieuwe regel) aan beide armen meten en de hoogste telde. Bij de eerste arm was de onderdruk 84...dat was al vrij hoog, maar toen moest ze die andere arm nog. Daardoor kreeg ik alweer 'stress' en of het daardoor komt weet ik niet, maar daar was de onderdruk 90... Bovendruk zat volgens mij rond de 135... Het zit wel bij ons in de familie, mijn vader heeft ook last van een hoge bloeddruk en ik heb ook iets overgewicht, maar wie herkent dit al zo vroeg in de zwangerschap? En is alles goed gegaan of kreeg je medicijnen oid? Maak me er best wel druk om. De vorige keer werd hij steeds hoger en als ik nu al zo begin... En ik weet ook al zeker dat als ik weer voor controle moet, daardoor alleen al mijn bloeddruk stijgt! Liefs Loesie
Meid, maak je geen zorgen ik zal je mijn verhaal doen, wat precies is als dat van jou. 1e zwangerschap verliep alles prima tot 35 weken waarin mijn bloeddruk behoorlijk opliep en met 38 weken ben ingeleid en een gezonde dochter heb gekregen. De 2 e zwangerschap verliep anders, met 4 weken kreeg ik reve hoofdpijn en viel flauw op mijn werk in de ambulanse had ik een bloeddruk van 160/100 de dag erna bij de huisarts 150/110 ik kreeg meteen medicijnen on de bloeddruk naar beneden te krijgen, dit lukte redelijk. Met 17 weken liep hij weer wat op en moest stoppen met werken. Tussen de 20e en 30e werk ging het goed daarna liep ie toch weer op en medicatie werd verhoogd ik liep wek mij de gyn niet bij vk.dat zal jou ook gebeuren denk ik. Met 38 weken weer ingeleid om een andere reden maar ook een gezond kind gekregen mijn zoon moest wel 48 uur blijven vanwege de medicals die ik had ingenomen. En hij was wat klein 46 cm en 2650 gram dit kwam doordat mijn bloeddruk te hoog is geweest zij de gyn. Nu ben ik weer zwanger! En nu ook weer een hoge bloeddruk, terwijl ik er buiten mijn zwangerschap geen last van heb maar zodra mijn test positief is dtijgt mijn nloeffruk. Ook nu weer medicijnen en het kindje zit ook weer iets achter op groei maar niets schrikbarends. Ik werk halve dagen vanaf de 18e week ik ben fis nu niet gestopt met werken want ik voel me goed. Ik moet nog 10 weken maar maak me totaal geen zorgen om mijn blieddruk dat zou jij ook niet moeten fien want van stress stijgt ie alleen maar! Probeer het over je geen te laten komen. Mijn bloeddruk is.nu met medicijnen stabiel te hoog 150/90 ongeveer. En ook dit kindje moet blijven ter observatie. Heb je nog vragen? Stel ze maar. Groetjes
Ps bloedftuk problemen zitten oom bij mij in de familie! Mijn oma en vader kregen al jong een te hoge bloeddruk.
Een onderdruk van 84 hoog?.... daar heb ik nog nooit van gehoord. Als ze bij mij 2 keer zo meten, dan kan je het bij mij ook vergeten. Ik heb de gave om van 120/70 op mijn werk naar 160/95 bij de huisarts te stijgen. Misschien moet je ze wel vragen om 3 x te meten achter elkaar, 1 meting is in principe geen meting he...vaak zie je dan wel dat hij daalt
Je onderdruk is inderdaad ietje verhoogd, maar dat zou ook een soort "witte-jassen-hypertensie" kunnen zijn. Omdat je al gespannen bent, stijgt je bloeddruk nog iets. Waarschijnlijk als je thuis zou meten als je relaxt op de bank zit, heb je gewoon een keurig nette tensie.
Sorry maar ik vind je bloeddruk niet "te hoog" hoor.. een gemiddelde bloeddruk van een gezond volwassene is 120/80.. En de bovendruk is dan nog beinvloedbaar door bv spannig/stress/druk zijn etc. En dan nog moet je uitgaan van je bloeddruk die je hebt als je niet zwanger bent, dan pas kunnen ze nagaan of je bloeddruk echt "verhoogd is". Dit mag maar een bepaald percentage zijn namelijk.. Kan ik voor jou niet bepalen nu natuurlijk en snap dat ze je extra controleren (wat alleen maar goed is!) maar ik vind het nog niet schrikbarend.. En dan het 2 armen meten..Ik heb toch echt geleerd ivm de pomprichting van het hart om bij gezonde mensen altijd links te meten.. Maar snap wel dat je je nu zorgen maakt zeker gezien je voorgeschiedenis. Maar ik zou me er nu nog niet te druk om maken, slecht voor je bloeddruk wat dan komt wat dan zorgt!
De vorige zwangerschap ben ik met 12 weken doorverwezen naar de gyn, had toen een bloeddruk van 160/100. Met medicatie rest van zwangerschap bloeddruk redelijk onder controle kunnen houden tot het eind, toen begon hij weer te stuiteren en hebben ze me opgenomen om me een paar dagen later in te leiden. Jesse is met 38w4 geboren, was 3930 gram en 53 cm. Nu ben ik 7 weken zwanger van de tweede en ben ik met 5 weken alweer door verwezen naar de gyn ivm hoge bloeddruk en zit ik nu al weer aan de medicatie. Het is geen pretje, maar het is niet anders. Ik hoop dat ik dit keer in ieder geval opname kan voorkomen door me zo rustig mogelijk te houden (vorige zwangerschap ben ik 4 keer opgenomen geweest.
Jullie hebben me al wel iets gerustgesteld, bedankt daarvoor! Het is gewoon zo dat ik bij S begon met een bloeddruk van 70 en die werd alleen maar hoger en nu dus al op 90 zit. Vandaar dat ik me een beetje druk maak! Ik denk idd dat het wel te maken heeft met de witte jassen, zoals iemand zei. Ben dus al bang dat mijn bloeddruk aan de hoge kant is en dan wil dat nog weleens tegenwerken... Ik denk dan gelijk aan hellp, maar zoals ik hier lees zijn er ook meiden die een hoge bloeddruk hadden maar waar er 'niks' aan de hand was! Gelukkig maar! Liefs
Misschien kun je thuis af en toe je bloeddruk meten, zodat je zeker weet dat het wel/niet door de 'witte jassen' komt? Volgens mij kun je goede bloeddrukmeters huren voor thuis! Dan heb je iig wat meer zekerheid
Hier ook de bloeddruk te hoog al vanaf 9 weken. Ben nu 18 weken en 2 weken terug weer te hoog, 150/93. De verloskundige wil me zo lang mogelijk daar houden, maar als ik klachten krijg moet ik meteen bellen. Ik baal er ook van maar probeer je er niet druk om te maken, anders wordt ie idd nog hoger! Ik weet niet of ik het voor mijn zwangerschap al had, zien we daarna wel! De verlos heeft t al gezegd dat t wrs een issue gaat worden, maar ja komt vast wel goed. Heb me in t begin wel druk om gemaakt hoor maar niets aan te doen!