Onze zoon is nu 5,5 maanden oud. Wij zijn met 4,5 maanden begonnen met bijvoeding. Eerst hebben wij hem potjes van friso gegeven. Hij vond het erg lekker en al snel at hij een half potje op?! Vanaf 5 maanden heb ik zelf het een en ander gemaakt. broccoli, bloemkool, appeltje, banaan enz. Nu viel mij al op dat zijn ontlasting steeds harder werd. Gisteren heeft hij een erg vervelende dag gehad met veel krampen en harde poep. Hij eet best veel van de bijvoeding. Ben ik nu te ver gegaan? Ik bied hem daarbij geen drinken aan, moet dat wel en hoe kan je dat het beste geven? In zijn fles. Het lijkt mij dat hij nog aan alles moet wennen, maar mijn vriend is zo geschrokken dat hij hem gelijk niets wil geven Hoe kan ik ook het beste uitbreiden met 6 maanden als hij 2 keer op een dag een hapje mag? Een hoop vragen zijn het stiekem geworden bedankt, groetjes Jalou
Hoi Jalou! Haha dat geeft niks hoor! Wat fijn dat je zoontje nu al zo goed eet van zijn vaste hapjes! Maar het is wel begrijpelijk dat hij hier even aan moet wennen. Hoeveel geef je hem ongeveer, weet je dat? En hoe vaak, 1x per dag? De ontlasting kan inderdaad wat vaster worden, en ook tijdelijk even echt wat harder zijn. Maar als het goed gaat, wordt dat na een tijdje weer iets beter. Het is inderdaad wel belangrijk dat hij voldoende drinkt, maar als je hem zijn flessen aanbiedt dan moet dat goed gaan. Als zijn ontlasting tijdelijk erg veel harder is en hij er last van heeft, kan je tussendoor 10-20 ml lauwwarm water geven, of dit bij zijn fles doen als hij zijn flessen goed leeg drinkt. Dan wordt de ontlasting weer wat zachter. Als je het idee hebt dat de ontlasting weer wat zachter is en je zoontje beter gewend is aan vast eten, dan kan je de vaste voeding verder gaan uitbreiden. Dat hoeft overigens nog niet voor de 6 maanden hoor! Nu is het meer om te oefenen. Groetjes Linda
Ha Linda, bedankt voor je antwoorden, Ik gaf hem ongeveer een half potje olvarit en twee dagen geleden gestart met ook in de ochtend een fruithapje. Maar daar zijn we nu maar even mee gestopt totdat hij wat ouder is. Niet te snel willen Hij heeft nu geen krampjes meer maar zijn ontlasting blijft wat ontregelt. Ik wacht het nog even af. Bedankt, groetjes Jalou
Graag gedaan! Na een tijdje gaat het vast beter, even wennen is normaal. En langzaam opbouwen klinkt prima. Succes! Groetjes Linda