Hallo, Ik heb de volgende vraag. Als t kan wil ik graag tot 36 weken doorwerken (half jan.) maar nu loopt mijn contract af per 1-1 en verwacht eigenlijk niet dat ik voor die 2 weken een nieuw contract krijg. Dat zou betekenen dat ik in de ww terecht kom? Tenzij ik nog ergens werk vind voor 2 weken? Maar heeft dat ook gevolgen voor de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering aangezien ww maar 70% is? Of moet ik dan verplicht per 1-1 met verlof (6 weken van te voren) Alvast bedankt!
Beste MamavanT, Als je contract niet verlengd wordt en je verlof gaat nog niet in dan kun je voor de tussenliggende periode een WW-uitkering aanvragen. De hoogte van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering wordt berekend over de laatste volledige loonperiode van 4 weken of 1 maand voor de ingangsdatum van je verlof. Als de WW-uitkering in deze periode valt wordt er gekeken naar de hoogte van je dagloon van de WW. Dit is dus niet de 70% betaling, maar het 100% (dagloon)bedrag. Tijdens een WAZO ontvang je 100% van het dagloon dat voor je wordt vastgesteld door UWV. Als je voor 2 weken WW aanvraagt is het dus niet te verwachten dat dit een volledige loonperiode wordt. In dat geval gebruikt UWV de laatste loonperiode ervoor, dit zal dan je laatste salaris van je werkgever zijn. Je bepaalt zelf wanneer je met verlof wilt gaan. Dit kan tussen de 4 en 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum. Je werkgever kan de aanvraag ongeveer 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum bij UWV indienen. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare